Náležitá příprava

Běh vám dopomáhá ke správnému fungování srdce, organismu, nebo ke skvělé fyzické kondici. Pokud se však provádí špatně, stejně jako jakýkoliv jiný sport, nemá správný efekt a může být spíše na škodu. Než vůbec vyběhnete, zkontrolujte si, zda máte vzhledem ke svému běžeckému došlapu tu správnou obuv právě pro vás. Podle svého došlapu pak vybíráte konstrukci mezi podešvy a svršku boty.

Správná technika dýchání

Jedním z důležitých faktorů efektivního běhu je správné dýchání. Pokud při běhu špatně dýcháte, poznáte to jednoduchým způsobem: začne vás totiž postupně nepříjemně píchat v boku. Celý trik spočívá v tom, že se musíte naučit dýchat přes bránici nebo-li do břicha. Nejlépe si to nacvičíte v leže, dáte si jednu dlaň na hrudník a druhou položíte na břicho. Při hlubokém nadechnutí dlaň na hrudi zůstává nehybná a zvedá se pouze ta na břišních svalech. Když se nad dýcháním budete chvíli zamýšlet a tuto techniku se naučíte v klidné poloze, přirozeně jí pak začnete aplikovat i při běhu.

Technika běhu

Neméně důležité je správné držení těla. Správný běžecký styl je především prací celého těla, ve všech případech však platí, že musíte držet vzpřímený postoj s hlavou směřující dopředu. Současně se postavte do mírného náklonu v ose těla s pánví mírně předsazenou. Ramena necháváte naprosto uvolněná a ruce pokrčené tak, aby svíraly pravý úhel.

Nejste-li si přece jenom svým běžeckým postojem jistá, můžete si zkusit zaběhat se zkušenými běžci v projektu Mattoni FreeRun, který společně vytvořili odborníci z RunCzech a Mattoni. Postačí, když si vyberete vámi preferovanou lokalitu a trenéra, stanete se členem skupiny vybraného kouče na Facebooku, stáhnete aplikaci RunCzech a můžete běžet společně s ostatními. Můžete si být jistí, že s trenérem se svých špatných návyků rychle zbavíte a získáte další cenné rady navíc. Nakonec si jako parta můžete pomoci k lepším výkonům a uspořádat si své vlastní závody.

Dostatek regenerace

Jestliže má mít běh správný účinek, musí se vykompenzovat náležitým odpočinkem. Trénování a vylepšování vlastní kondice funguje na principu přidávaného zatížení. Náš organismus má dokonalé schopnosti při zvýšených nárocích své energetické zásoby zvyšovat. Pokud však nedopřejeme našemu tělu dostatečnou regeneraci, začne se pod tlakem hroutit.

Optimální trénink by měl být třikrát týdně, a to s časovým odstupem, nejlépe doplněn o kompenzační sport pro běh,“ radí trenér RunCzech Martin Levý a dodává: „Oblíbenou doplňkovou aktivitou běžců bývá například plavání nebo jóga.“

Načasované stravování a hydratace

Patříte-li mezi ranní ptáčata, kteří si na svůj pravidelný běžecký trénink rádi přivstanou, nemusíte si s předběžeckým stravováním dělat hlavu. Pokud neběháte déle než hodinu, bude vám stačit jedna sklenka vody a dobré psychické rozpoložení. V opačném případě, tedy při delším běhu nebo při tréninku během dne platí jednoduchá pravidla. Dodržujte časový odstup jedné hodiny od lehčích jídel a dvou až tří hodin od jídel s masem. Vždy u sebe mějte potraviny obsahující větší množství sacharidů. Před tréninkem si vybírejte sacharidy obsahující nízký glykemický index, ty udrží nízkou hladinu v cukru po delší časový interval. Nezapomínejte ani na pravidelné doplnění tekutin a pestrou stravu.

Otestujte vaši formu

Dodržováním všech výše uvedených zásad si postupně běh jistě zamilujete. Své dovednosti si můžete otestovat již 7. září na Birell Grand Prix Praha 5 nebo 10 km . Už od šesté hodiny večerní proběhne start prvního závodu adidas Běh pro ženy 5 km na Náměstí Republiky. Jak už název napovídá, jedná se o běh určený výhradně ženám. Takže pokud si chcete užít dámskou jízdu se svou kolegyní, kamarádkou nebo maminkou, tento běh pro vás bude ten pravý.

Od půl osmé startuje na stejném místě Birell Běh na 10 km, ale tentokrát i ve společnosti mužů. Nabízí se jedinečná možnost si při běhu užít příjemnou atmosféru kouzelného večera našeho hlavního města. K oběma závodům bude připraven bohatý doprovodný program v čele s Marathon Music Festivalem. Tak s kým se uvidíme?

Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte 2 lístky pro sebe a svoji kamarádku! Odměníme 2 z vás.