Správné ovládání našeho rodného jazyka je pro mnohé z nás pořádně tvrdý oříšek. Proto si s námi zkuste náš kvíz a ověřte si, zda češtinářské spisovné žezlo držíte pevně ve svých rukách. Tento kvíz jsme po vás připravili ve spolupráci s lingvistou PhDr. Michalem Kubátem, kterému tímto děkujeme, a vy si i díky němu ověřte, jak na tom vlastně jste…
Nový komentář
Komentáře
Fascinuje mě, jak si pan PhDr. Kubát poradil s těmi nesprávnými možnostmi - vím z vlastní zkušenosti (matematika), jak je někdy obtížné nabídnout "řešení", které vypadá věrohodně
gerda — #68 No... to má taky souvislost s větným členěním a slovosledem, ale já už mlčím. Radši.
Jedna z mých četných tet byla profesorka jazyka českého. Na universitě... a v důchodu si posléze přivydělávala tím, že učila česky cizince. Možná mě to poznamenalo, neb ona vlastní děti neměla a tak své pedagogické schopnosti příležitostně aplikovala na mě.
Taky už moc let kouká seshora... jen nevím, jestli shovívavě. Ona byla přísná.
Rikina — #55teda, vy jste z toho udělaly hotový jazykový koutek!! A je to dobře, aspoň člověk ví, jak tápe...já jsem si teď vzpomněla na svého starého profesora češtiny, jak nám tloukl do hlavy "jádro výpovědi" a "východisko výpovědi". Zaboha si ale nevzpomenu, co to vlastně znamená
Je to opravdu hodně dávno. Pan profesor se na nás shovívavě kouká seshora a náramně se baví
No, já se češtinu nikdy neučila/ maturita jazyk slovenský v roce 1975/, tak jsem spíše vybírala, jak to lahodí mému uchu. Také si myslím, že vše nebylo zadáno správně. Chytla jsem 11 bodů.
Dočetla jsem se, že mě dostaly chytáky, no hlavně, jestli je jejich řešení správné
Suzanne — #51
Lingvista - poradce zřejmě není bohemista , jinak si nedovedu vysvětlit pojetí testu.
Rikina — #62 To je ten nešťastný kontext
Ale abychom nekřivdily, jsou tu asi dvě autorky článků, které mají hlavu a patu. Za ty díky Bohu i Vesmírné želvě a přilehlým mocnostem
Suzanne — #61
V tom je jádro pudla. Test češtiny na serveru, kde momentálně ani jedna redaktorka neumí pořádně psát česky, je výsměch. Pak se dámy nemůžou divit.
Rikina — #59 Jde jen o titulek, samostatně stojící věta. Takhle ji prostě postavit lze
S dalším tvým příspěvkem pak naprosto souhlasím (i když zde patrně lingvista asistoval). Čtenářky jsou potom celé jurodivé a pod vlivem jiných paskvilů už rýpou i tam, kde to nemá opodstatnění.
Suzanne — #57 No... a co by to udělalo místním redaktorkám, kdyby taky volily konzultace? Aspoň občas? Vždyť je to peklo, co tady kolikrát poříděj napsat.
Suzanne — #56 Jelikož jsem předmětný článek nečetla, tak nevím, jestli ta konkrétní věta je "správně" - možná jo. Ale taky mě to praštilo do oka a sama bych to tak nenapsala.
Rapunzela — #53 Ano, tvar "kart" je řídce užívaný, nicméně existuje. http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=kart&Hledej=Hledej
Rikina — #55 A jo, jsem vystudovaná učitelka. Ovšem nevím-li jistě, jak se něco píše, volím konzultaci na příručce UJC.
Rikina — #55 Ale ten slovosled je správně. Jazyk není dogmatická záležitost, jednu větu můžeš říct různými způsoby, jak sama píšeš. Ale zde šlo o to, že oznamovací věta se ve stejném tvaru může stát větou tázací - v tom bylo jádro problému.
Suzanne — #51 Slovosled. Podle toho, jak postavíš větu může mít různé významy. Známý příklad:
Je tatínek doma? (nebo v práci?)
Je doma tatínek? (nebo někdo jiný?)
Tatínek doma je? (nebo ještě není?)
Podle toho, na které slovo dávám důraz a jak větu sestavím, se můžu ptát stejnými slovy na různé věci. Tázací věty známe zjišťovací, doplňovací, ověřovací... a ještě to jde vzájemně zkombinovat. Ale do toho už bych se tu nepouštěla, poněvadž jsou tady učitelky a ony by mě roznesly na kopytech, neb mé znalosti jsou skrovné.
opravuji: kreditních
Mne zase zaskočilo " kuchyň" a "kreditníck kart" - to snad nemůžou myslet vážně? A učešte i učesejte je správně obojí a i některé další, co už tu byly (ty tvary) vyjmenovány.
Suzanne — #51