Zvládá vaše dítě školu bez problémů, anebo s ní zápasí? Možná se mu nechce učit, možná je látka nad jeho síly, ale zrovna tak může jít o některou z poruch učení. Ty jsou stále častější, ale naštěstí je možné s nimi dítěti pomoci.
Asi nejznámější poruchou je dyslexie neboli porucha čtení, kterou trpí i mnozí slavní lidé - z toho je vidět, že ani taková potíž nemusí znamenat nesnáze s budoucím uplatněním. Nicméně je třeba brát ji v potaz třeba při výběru školy či profese.
To samé, co o dyslexii, platí i o ostatních potížích se školou, kterým se souhrnně říká specifické poruchy učení. Namátkou dyskalkulie, dysortografie. Nově se hovoří také o dyspraxii, která se od poruch učení částečně liší, protože jde o motorické potíže, zejména s jemnou motorikou, které dítěti brání vyniknout ve psaní.
Ani jedna z poruch přitom neznamená, že je dítě hloupé, ale bohužel to tak někdy může vypadat, pokud se příčina jeho pomalosti včas neodhalí.
V příštím týdnu od 19.-25. 9 se budeme této problematice věnovat podrobněji v rámci našeho cyklu Téma týdne. Dozvíte se, jak můžete pomoci svému dítěti, které trpí poruchami učení!
Zároveň nám můžete již nyní psát Vaše zkušenosti, starosti a rady, které souvisejí s tímto tématem. Pište na náš redakční e-mail redakce@zena-in.cz .
Nový komentář
Komentáře
jedno dítě je dysortografik a má úlevy a druhé je malé a hyperaktivní
kazza:Obdobné chování měl od školky můj syn. Od psycholožky měl v papírech všechna možná dys-. Nakonec na mou žádost mu natočili na neurologii EEG a zjistilo se, že není žádný dys-, ale že má výpadkovou epilepsii. Prostě během dne byl párkrát "mimo" a nevnímal. Když jsem po něm něco chtěla přinést, tak zaregistroval, že pro něco má dojít, ale už třeba nepostřehl co. Takže když jsem ho poslala třeba aby si převlékl špinavé tričko, přišel bez kalhot. Spravilo se to tabletkama. Dneska je mu 17 a pomaličku snižujeme dávky.
Moje dcera patřila na prvním stupni ZŠ mezi ty velmi slabé. Ne, že by byla blbá, ale jaksi ji ty povinnosti šly kolem hlavy pryč. Vůbec si nelámala hlavu s povinnostmi, úkoly a u učitelky jsme vypadali jako pitomci, že dcera nemá to a tamto a že ztrácí věci atd. Nedejbože bysme na ni byli přísní. Zatla se a konec.Nepodařilo se nám v ní probudit zájem o učení jako u synů. Mysleli jsme, že nakonec z ní bude přinejlepším pomocná síla. Když ükončila ZŠ, nebylo to tak hrozné a dostala se na SŠ. Teď je na VOŠ a chystá se na magistr. studium. Ty děti musí něco motivovat.Teď říká, že ví proč se učí a baví ji to. Snad se naše předpovědi nepotvrdí
houserop: a občas se taky stává,že se učitelé vymlouvají protože to je pro ně práce navíc nebo poruchu přehlížejí
Žábina: hele, kdysi jsem tady psala článek to uvolňování zápěstí pomocí houbiček a malování, funguje to už pro malé děti docela dobře, čím dřív, tím líp...je to na dysgrafii a dyspraxii jako dělané.
Moje tchýně učí na prvním stupni a říká, že se za tyhle poruchy schovává kde co, hlavně to, že dítko není tak chytré, jak by si rodiče přáli. Takže rodiče naklušou do poradny, doktorka napíše dyslexii a rodiče se s tím ohání... A přitom si osmileté dítě nepamatuje kde bydlí, zvířata, barvy, nedokáže počítat do 20-ti...
Ale zároveň říká, že je dobře, že se školy začaly věnovat speciálním studijním plánům, protože se občas objeví chytrý žáček, který by kvůli dyslexii nebo dyskalkulii zbytečně trpěl. Ale že na jednoho žáčka s opravdovou poruchou připadne 5 těch méně schopných u kterých je porucha jenom výmluva nebo neochota rodičů se dětem doma věnovat...
Jejda to je různejch vad
, snad nás žádná nečeká
Mici: no náš má asi taky dobrou sluchovou paměť, stačí mu jednou něco slyšet a už si to pamatuje...hrozně se bojím právě toho psaní a opisování, přesně jak píšeš
Lubar: samozřejmě
Až na ten Tv, ono někd yproblémy s jemnou motorikou s problémy s hrubou motorikou nemusí souviset.
Lubar: v tělocviku? a co třeba malování nebo nějaký takový ruční práce nebo i třeba shazování věcí - nechtěný. To taky může souviset ne?
Žábina: kreslení v 1. třídě a pořád samé vybarvování - to byla pohroma. Syn by raději vymaloval obývák než nějaké titěrné obrázky. Ted začal 3. třídu a stále má problémy s přepisem nebo opisem. Diktáty psával dobré, ale přepisování textu - tam měl nasekáno chyb jako hrom
Psycholožka říkala, že má dobrou sluchovou paměť, ale to, co vidí, nedokáže dobře opsat. Taky když měli doplnovat znaménka, které číslo je větší či menší, kolikrít mezi čísla např. 68 a 86 šoupnul rovnítko - ne že by nevěděl, které z nich je větší, ale obě přečetl stejně. Tedy taky bojujeme
museli nacvičovat tam má být
Lubar: můj
to asi má, všechny tyhle věci co píšeš mu dělají problémy...neumí třeba odšroubovat zátku, otevírání krabičky na svačinu jsme měli nacvičovat
o tkaničkách ani nemluvím
zlobítko: jak ti rozumím, přesně jako můj
...je taky po odkladu a když jinak je po všech stránkách vyspělý, malování je pro něj utrpení
včera měli za úkol v matematice namalovat tolik ovoce, kolik je vyčísleno
takže jsme 3 mrkve, 1 rajče, 2 okurky, 1 meloun, 2 řepy a 3 ředkvičky malovali 3/4 hodiny
spočítáno to měl hned, ale nakreslit to
docela mám strach, jestli se to vůbec někdy naučí
jemu dělá problémy i vybarvovat, přetahuje, i když teď už je to lepší
Dyspraxie se ale přeci neprojevuje jen v tom, jestli člověk hezky či nehezky píše ... může to být jeden z projevů, ale rozhodně se nedá šmahem říct "píšu ošklivě, tedy jsem dyspraktik" ...
Dyspraxie je "porucha" celé jemné motoriky - dětem, ale i dospělým pak dělá problém v různém rozsahu spousta věcí - krasopis je z toho ta největší prkotina, podstatnější jsou běžné životní situace - zavazování tkaniček, manipulace s předměty, koordinace pohybů ... Víc než v psaní se dyspraxie projeví třeba v tělocviku
Můj 7-letý syn neumí malovat do dneška. Je po odkladu a nejspíše by mu ještě rok neuškodil. Má zřejmě všechny dys a donedávna psal ještě obouruč, až jsem mu to zakázala, a musí teď jen pravačkou. Dělá mu problém nakreslit už jen srdíčko, což měl včera za úkol. Pro jiné dítě brnkačka, pro nás utrpení na celé odpoledné. Proštudoval jsem toho už hodně, v poradě jsem byli několikrát, ale postup k lepšímu jde strašně pomalu. Jsem zvědavá co tedy nabídnete za nové informace. Určetě si vaš článek nenechám ujít.
jo tak to byl asi muj problem,neb taky nedokáži hezky psát
To jste mě uklidnili,už kolikrát jsem jí říkala proc maluje lidi hlavičkou dolů a ona mi řekla,prostě maluju a hotovo