Nutriční specialistka Adéla Tichá informuje o zdravotních benefitech ořechů: V ořeších najdeme mimo jiné omega-3 mastné kyseliny jako zdraví prospěšné “nenasycené tuky”, vlákninu, vitaminy řady B a E a řadu minerálních látek. Jsou plné antioxidantů, které bojují proti volným radikálům poškozujícím buňky, mají protizánětlivé účinky, snižují hladinu škodlivého cholesterolu a fungují tak jako prevence kardiovaskulárních onemocnění. Ořechy navíc výrazně nezvyšují hladinu krevního cukru, a proto je lze konzumovat i při onemocněních jako cukrovka nebo metabolický syndrom. Ale pozor – pokud si dopřejeme ořechy obalené vrstvou levné čokolády, svému zdraví rozhodně příliš neprospějeme.”

Jako u všeho, i zde platí, všeho s mírou. Pokud máte dojem, že čím více ořechů do sebe dostanete, tím budete zdravější, jste na omylu. Všeho moc škodí a platí to i u ořechů, které jsou sice nadupané zdravím, ale jsou také díky vysokému obsahu olejů kalorické, takže bychom je měli jíst v rozumném množství. Například ve 100 gramech lískových oříšků je až polovina tuk, sice zdravý tuk, ale i tak není nadměrná konzumace vhodná, takže se z tohoto důvodu denně doporučuje sníst maximálně jednu hrst.

Abychom zůstali zdraví, NZIP doporučuje pestrý jídelníček, se kterým nám mohou pomoci různé druhy ořechů se svými zdravotními přínosy. 

6346a7abbe1ddobrazek.png
Foto: Shutterstock


Mandle
Mandle jsou ořechy, které obsahují velké množství bílkovin, proto je často do jídelníčku zařazují sportovci, kteří se snaží o vysoký příjem proteinu. Dále obsahuje vitamín E, který chrání před volnými radikály, oxidačním stresem a zpomaluje stárnutí. Obsahují fosfor, hořčík a vápník. V mandlích také najdeme dost vlákniny, a proto vám mohou pomoci při zácpě a hodí se také do diety.

Z mandlí se získává mandlový olej, který se často používá v kosmetickém průmyslu. Pokud si ho pořídíte, bude se vám hodit na pleť, vlasy, nehty, při masážích, a protože je extrémně výživný, udělá dobře velmi suché pleti. Využít ho ale můžete také v kuchyni.

Vlašské ořechy
Vlašáky se v Česku vyskytují hojně, jelikož u nás rostou a zrají. Nenechte se zmást, vlašské ořechy sice obsahují z 50-70 % tuky, ale jedná se o ty zdravé (nenasycené mastné kyseliny, které jsou dobrou prevencí před infarktem a cévními onemocněními), stejně tak v nich najdeme velké množství bílkovin.

Vlašské ořechy se zejména doporučují studentům, sportovcům nebo těm, které mají mentálně náročné zaměstnání. Proč? Jsou totiž zdrojem vitamínu B, který příznivě ovlivňuje činnost mozku, stav kůže, ale i funkci vnitřních orgánů. 

Vyrábí se rovněž olej z těchto ořechů, který má široké využití v kuchyni, ale i v kosmetice.

Lískové ořechy
Lískové ořechy u nás zrají v měsících září a říjen, proto je doporučujeme v tuto dobu také jíst, jelikož jsou maximálně naplněné zdravými látkami, zejména vitamíny B1, B6 a minerály, jako je vápník, fosfor, hořčík nebo mangan. Lískové ořechy přispívají zdravé kůži, dobrému trávení a pomáhají s tvořením červených krvinek. 

Kešu
Kešu ořechy jsou oblíbenou pochoutkou, kterou si často vychutnáváme u televize nebo při posezení s přáteli, většinou se ale jedná o solené kešu, které nejsou tak zdravé, jako ty nesolené. „Nadbytečný příjem soli nejen zvyšuje krevní tlak, který stojí v pozadí nemocí srdce a cév. Sůl také zvyšuje chuť k jídlu, proto nepřímo souvisí i s obezitou,“ říká MUDr. Mgr. Magdalena Chvílová Weberová. Samozřejmě ale záleží na celkovém příjmu soli v jídle a také na množství ořechů, které sníme. Pokud se bude jednat o pár kousků, nemusí nás to trápit. Pokud můžete, dejte přednost nesolené variantě, která je bohatá na vitamín C, železo, zinek, hořčík a pozitivně působí na imunitu nebo paměť.

6346a75034f4fobrazek.png
Foto: Shutterstock

Pistácie
Pistácie jsou ořechy, které se opět těší velké oblíbenosti u konzumentů. Dají se využít v celé řadě pokrmů, jak sladkých, tak slaných a jejich konzumaci byste se neměli vyhýbat. Typicky zelené plody obsahují vitamíny B, A, E, vápník, fosfor, draslík nebo měď. Jsou taktéž bohaté na karotenoidy, které ochraňují tělo před volnými radikály. Radost budou mít ti, kteří drží dietu, protože patří k těm ořechům, které mají méně kalorií. Pro příklad, 30 gramů pistácií obsahuje asi 160 kalorií. Mají nízký glykemický index, takže se po nich budete cítit dlouho nasyceni.

Pekanové ořechy
Jsou kalorické, protože obsahují velké množství tuku (toho zdravého), ale také bílkovin a sacharidů. Jsou také bohaté na vitamín E, B, vápník, hořčík, zinek i železo. Zajímavostí je, že obsahuje ne tolik známou kyselinu ellagovou, což je významný antioxidant, který chrání před nemocemi. Dalšími zdroji této kyseliny jsou například lesní jahody, maliny, granátové jablko nebo již zmíněné vlašské ořechy. 

Makadamové ořechy
Makadamy patří mezi ořechy s největším obsahem tuku, proto na ně opatrně a dopřávejte si je svátečně. Mají máslovou chuť, proto se často používají při pečení, například sušenek, které mají díky tuku úžasnou chuť. Také se jedná o nutričně bohaté plody, které jsou silnými antioxidanty, jež chrání před oxidačním stresem. Makadamy a olej, který se z nich vyrábí, je úžasný na nehty, pokud vás trápí třepení nebo lámání nebo na vlasy, jestli je máte až příliš suché a konečky roztřepené. Skvěle se hodí jako masážní olej a má protizánětlivé účinky, rovněž redukuje vrásky, tak se ho nebojte dát i na pleť. Měl by být i součástí vaší přírodní lékárny, protože skvěle funguje na hojení ran, popálenin a dobrá zpráva pro muže, podporuje normální funkci prostaty.

Ořechy bohužel obsahují látky, které mají alergenní potenciál, a proto se může u některých lidí objevit silná alergická reakce. Nejčastěji se projevují alergie u lískových ořechů, ale samozřejmě není vyloučena reakce na jakýkoliv jiný druh. Dávejte pozor tedy zejména u dětí, které poprvé ochutnávají nový druh a vždy zařaďte pouze malé množství, abyste zjistili, jak na ně bude tělo reagovat.

633ab680dacc2obrazek.png
Mandlový olej, 120 Kč / Vlašské ořechy, cena od 39 Kč za 100 g / Směs ořechů, od 164 Kč /
Makadamový olej, 156 Kč / Pistáciové máslo, od 250 Kč

Foto: Se souhlasem Saloos, Ochutnej ořech, Vital country, Havlíkova apotéka, Šufan

Zdroj: Celostní medicína, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Vím, co jím, nutriční specialistka Adéla Tichá, PharmDr.Tomáš Arndt, NZIP, MUDr. Mgr. Magdalena Chvílová Weberová, Rehabilitace, Ochutnej ořech

Reklama