Dior a otroci v dodavatelském řetězci
Kabelka značky Dior patří mezi ty, na které poctivě šetříte měsíce ne-li roky. Za vynaložené peníze pak logicky očekáváte kvalitu a férové zázemí pro ty, kteří za výrobou kabelky stojí. Nemalý šok proto způsobilo poměrně nedávné odhalení, že místní dělníci ve čtyřech subdodavatelských firmách módní značky Dior pracují v téměř otrockých podmínkách, které nedosahují minima požadovaného z hlediska etického přístupu. Podle italských úřadů, které se celou událostí zabývají, byli v dílnách nacházejících se poblíž Milána z celkového počtu třiceti dvou zaměstnanců dva nelegální migranti a dalších sedm zde pracovalo bez potřebné dokumentace. Pracovníci byli dále nuceni přespávat na pracovišti, aby byli k dispozici dvacet čtyři hodin denně a ze strojních zařízení, se kterými přicházeli do styku, byla odmontována bezpečnostní zařízení, aby mohli pracovat rychleji. Díky všem těmto šmelinám se podařilo snížit výrobní náklady kabelek na cenu až 50x nižší, než za kterou byly reálně prodávané. Nyní je firma pod soudním dohledem, který bude trvat rok. I po tuto dobu však může dál vesele fungovat.
Foto: CalypsoArt/Shutterstock
Balenciaga a děti s BDSM pomůckami
Francouzsko-španělská luxusní značka Balenciaga se zase ocitla pod palbou kritiky, když v roce 2022 zveřejnila kampaň, v níž malé děti pózují v přítomnosti BDSM pomůcek jako řetízkové vodítko či psí obojek. Na fotografii s kabelkou je pak v pozadí dokonce vidět dokument, jehož text obsahuje stanovisko Nejvyššího soudu v případu dětské pornografie z roku 2008. Balenciaga několik hodin po zveřejnění reklamy snímky stáhla a za své jednání se omluvila. Kritika neminula ani samotného fotografa, který snímky pro značku pořizoval. Ten se však bránil tím, že nad projektem Balenciagy neměl žádnou kontrolu. Celá událost měla také soudní dohru. Balenciaga totiž oznámila, že podniká právní kroky ve snaze získat 25 milionů dolarů proti produkční společnosti North Six a scénografovi Nicholasi Des Jardinsovi s tím, že jsou zodpovědní za reklamu se soudním dokumentem pro dětskou pornografii. Právník scénografa však argumentoval tím, že zástupci značky Balenciaga byli při natáčení a focení přítomni, a navíc manipulovali s rekvizitami, včetně papírů. Balenciaga následně žalobu stáhla.
Tlustý a škemravá kampaň
I v případě českého Brašnářství Tlustý se nepovedla kampaň. Ta sice ani v nejmenším nezašla tak daleko jako kampaň značky Balenciaga, ale rozhodně způsobila vlnu nevole. Navzdory své oblíbenosti, která pramení z kvality produktů a lokální výroby, si firma proti sobě nešikovně zvolenou kampaní poštvala spoustu svých stálých i případných nových zákazníků. Kampaň přílišně apelovala na emoce, a navíc výrazně zveličovala, když vyzývala své zákazníky k okamžitému nákupu, který by odvrátil firmu od krachu, jež byl prý na spadnutí. Ivan Petrův, majitel Brašnářství Tlustý, druhý den přiznal, že celou situaci zveličil. Lidé se pochopitelně cítili podvedení a firma okamžitě ztratila na důvěryhodnosti i zakázkách. Škoda.
Zdroj info: seznamzpravy, reuters, idnes, wikipedia, medium.seznam
Nový komentář