Píše se rok 2010.
Paní učitelka: Aničko, řekni nám, co má udělat žena, když muž „zaleze do své jeskyně“?
Anička: Prosím, musí ho nechat na pokoji, protože muž právě promýšlí nějaký problém a nechce být rušen. Naše maminka to tak dělá.
Paní učitelka: Správně, Aničko, když je muž zaskočen a má nějaké potíže, vyhledává klid. A co naopak potřebuje žena, když má nějaké problémy a neví si rady? Také zalézá do ústraní, aby se s nepěknými myšlenkami vyrovnala sama?
Hlásí se Toníček: Žena nechce být sama. Potřebuje se vypovídat. Pak se jí uleví. Tím, že to poví nahlas, tak jí to prospěje. A je ráda, když jí muž naslouchá. To jí často stačí.
Paní učitelka je spokojená: Velice dobře, děti. Vypadá to, že jste učivo dobře zvládly. Příště si napíšeme test. Tentokrát to bude z kapitoly: Žena a muž řeší společné problémy rozdílně...
Připadá vám to přitažené za vlasy? Svým způsobem to tak je, svým způsobem není. Mně osobně by se líbilo, kdyby se děti ve škole učily mezilidským vztahům. Klidně už na základní škole. Je to pořád lepší, než se oženit či vdát a pak si teprve uvědomit, že ženy a muži jsou z různých planet.
Může se stát, že se okolo nás batolí dvě malé děti, procházíme manželskou krizí, kdy hrozí rozvod, a prokousáváme se teprve druhou kapitolou knihy o vztazích mezi mužem a ženou. A přitom nevycházíme z úžasu, jak málo toho o druhém pohlaví, byť máme dvě dítka, vlastně víme..:))
Nepamatuji si, že bych řešila v dospělosti častěji kvadratickou rovnici nebo integrály (pokud vůbec) ve srovnání s tím, do jakých kvadratických problémů se člověk namontuje, když sice druhého miluje, ale jaksi opomene, že chlapi jsou sice taky lidi (často báječní), ale přeci jen - jsou z jiného těsta...
A tak se děti dál učí ve školách letopočty, chemické vzorce, skupenství květů a jiné věci, zatímco to podstatné, tedy mezilidské vztahy, do nichž v dospělosti vstoupí každý, chtě nechtě, jdou stranou. Co je komu platné, že byl premiant už od první třídy, když si pak neporadí s banální manželskou rozepří a neumí se hádat konstruktivně, jak radí odborníci...
Já osobně bych se moc přimlouvala za to, aby na školách ubylo biflování a aby se děti naučily to, co budou v životě skutečně potřebovat...
Nový komentář
Komentáře
emma: Já jsem to od Morgan tak pochopila, píše dneska. Ale jinak si myslím, že holky nikdy nebyly na zvířátka extrémně hodnější, je to o výchově. Ale řekla bych, že holky se asi nikdy nebudou tolik rvát mezi sebou
Morgan: to jsi spíš četla, že holky jsou agresivnější a kluci citlivější VÍC NEŽ DŘÍV, ne? jinak se mi tomu nechce věřit! přece, co dělaj některý kluci třeba zvířatům nebo spolužákům....
Ťapina: my jsme společenské vědy měli jako dějiny a teorii psychologie (ve třeťáku) a filosofie (ve čtvrťáku)
Ty integrály jsou už trošku přemrštěný příklad, ne? My jsme je třeba na gymplu měli jen ve volitelném předmětu, takže já absolutně netuším, o co jde - směřovala jsem biologicko-chemickou cestou Souhlas s tím, že děti by měly ve škole pochytit základní přehle o světě - základní poznatky, které mohou kdykoliv využít v praxi, aniž by musely hledat v knihách. A klidně i poznatky o mezilidských vztazích, proč ne? Koneckonců není už něco takového? My jsme měli těsně po revoluci občanskou nauku přejmenovanou na Základy společenských věd a tam jsme probrali filozofii, sociologii (hlavně vztahy na pracovišti a na co si dát pozor) a spoustu dalších užitečných věcí.
Lhasa, Jeremi: Souhlasím s Vámi. Člověk by měl mít nějaké všeobecné znalosti, aby nevypadal jako blb, třeba i před vlastníma dětma. Já děti nemám a byla jsem tuhle se synovcem na procházce a vlezli jsme do kostela na Vyšehradě a on se mě zeptal čí že je to kostel a já jsem to nevěděla a ještě to slyšeli lidi... tak jsem se trochu zastyděla. A nevím kdo z vás viděl teď sedmičku, ale práslki tam na Grosse, že nezná Pythagorovu větu, Liška Bystrouška je od Dvořáka.... tak nevím A V.4ech někde říkal, že hloubka znalostí v milionáři je přímo úměrná věku, čím mladší, tím blbější. A v zahraničí umí děti většinou ještě větší Mimochodem integrály už jsem použila spoustukrát v obyčejném životě, jde spíš o to, že si to lidi vůbec nepamatujou a úproto to ani nemůžou použít.
no, ona ta hora vědomostí je k něčemu dobrá - nutí mozek myslet a zpracovat různé druhy informací, i to, co nás nezajímá. já jsem se poměrně často (v 15) začala směřovat humanitně a teď hledám na internetu i takové informace jestli je gram 100 nebo 1000 miligramů. ostuda, žejo?? a vím, že učit se nový jazyk mi nikdy nedá tolik práce jako chtít se třeba připravit na přijímačky na medicínu (a to je mi 23). prostě, co se mozek v mládí naučil (a jaké nervové dráhy "vyběhal") to už mu nikdo nevezme.
ale jsem samozřejmě pro, aby se školy přizpůsobovali jednotlivým žákům, aby nebyla třeba kladena neúměrná zátěž na dislektika atd.
a učení o lidských vztazích 3x hurá!!
naprosto souhlasím s Olkou a Pentličkou, zvláště co se týká vztahů mezi mužem a ženou, tam je příklad z rodiny nenahraditelný!!! Ale taky uznávám, že spoustu věcí, které jsem se učila, jsem v životě nepotřebovala
Škola by měla podle mého názoru děti naučit určitou sumu vědomostí, ale hlavně samostatně myslet a logicky uvažovat. Neměl by chybět předmět jako etika nebo něco podobného, kde by se děti dozvěděly také něco o rodinných a mezilidských vztazích.
Lhasa: Souhlasím s Tebou. Zpětně mám sice pocit, že spousta věcí, které jsem se ve škole učila mi je k ničemu, ale kdyby škola nebyla autoritativní a necpala do mně i informace z oborů, které mě až tak nezajímaly, jsem dneska totální blb. Ono už jenom jako procvičení mozku, aby nezakrněl, jsou ty integrály dobré.
A co se odlišností mužů a žen týče, tak tady mám ve výchově docela čisté svědomí. Můj syn ví, že maminka je na tom hůř s prostorovou představivostí, ale zato dokáže najednou psát dopis na počítači, zodpovídat jeho otázky a ještě poslouchat televizi, zatímco tatínek u PC nevnímá vůbec nic.
myslím, že by nebylo na škodu někdy v 7. třídě mládeži sdělit, že ženy jsou s Venuše a muži s Marsu. Jsem 35 let vdaná, ale kdybych to věděla včas, nezlobila bych se na muže, že to máslo v lednici nevidí a neptala bych se ho, jestli je lepší ten či ten obleček, neptala bych se ho, co ho trápí, ale počkala, až začne mluvit sám... poměrně drahá zkušenost
Bylo by sice hezké, kdyby se ve škole učilo právě to, co pak člověk v životě použije, ale reálné to asi není. Zrovna o mezilidských vztazích by ale mohli své děti poučit rodiče, ne? Vždyť to děti potřebují ještě dřív, než jdou do školy - nemám na mysli vztah muž-žena, ale vztahy dítě-sourozenec, dítě-cizí dítě, dítě-rodič, dítě-dospělý. Nejlíp se stejně učí příkladem, jak bylo zmíněno v článku "naše maminka to tak dělá".
Se svojí kamarádkou jsme studovaly knihovnictví na VŠ. Když jsme skončily, nastoupila jako ředitela okresní knihovny a v jedno z prvních dopisů mi psala - já sice vím, jak se jmenuje bulharská národní bibliografie, ale když jsem poprve sestavovala rozpočet, tak účetní na ONV téměř omdlela. Výuka mezilidských vztahů tak, jak je popsaná v článku bz byla dobrá. Ono totitž třeba ten Gray potřebuje, aby si jej byli ochotni přečíst oba. Člověka to někdy přestane bavit, chovat se jako ten poučený blbec, zatím co ten, co se nic nechce dovědět si dělá, co chce.
ale jinak souhlasim, ze skola uci spoustu nepotrebnych nesmyslu
na druhou stranu ovsem pripravovana skolska reforma, o ktere se ted hodne pise mi prijde taky ujeta...jak chteji ucitele, kteri jsou placeni tak jak placeni jsou a uci stejne 30 let donutit k tomu, aby ucili ze dne na den uplne jinak ??? skola je proste hlavne o lidech a dokud budou ucitele delat duchodci a stredoskolaci co nenasli jinou praci, tak jiny to nebude
Já bych tak šmahem neodsuzovala VŠECHNO, co se děti ve škole učí Teď, když se mě moje skoro šestileté dítě ptá na kdeco, používám to, co mi zbylo v hlavě ze školních let Co nevím, snažím se pak dohledat, ale pro mě i pro dceru je lepší, když aspoň na to základní odpovím "z voleje" "Hůl do vody ponořená zdá se býti nalomená" je taky fyzikální zákon Děti si všímají spousty věcí a potřebují je vysvětlit. A často jsou to právě ty věci, které se nám ve škole zdály "zbytečné". Nemluvím samozřejmě o středoškolských znalostech, ale třeba zrovna fotosyntéza, duha, sníh, co je starší "starodávno", která země je od nás nejdál atd., to všechno jsou věci, které teď opravdu potřebuju
Setkala jsem se s klukem z osvícené západoevropské země, kde ve školách po dětech nechtějí věci, které by se musely skutečně učit. Trošičku jsem to biflování vzala na milost, když jsem byla svědkem toho, že ve 13 letech neví, jaké je hlavní město Francie, Ruska, Polska, Itálie... Takže bych řekla všeho s mírou.
Pravda ovšem je, že o mezilidských vztazích by se děti učit měly
ja myslim, ze deti by se ve skole mely zejmena ucit toleranci a zaroven ohleduplnosti...proste ctit heslo jsem svobodny clovek, ale moje svoboda konci tam, kde zacina svoboda druheho cloveka ...takze jestli ma pubertak vlasy cerveny nebo zeleny je jeho soukromy problem, ale kdyz si dela mejdan, ktery rusi pulku baraku, tak to uz jeho soukromy problem neni
pak by se i partnerske vztahy resi lip a snaz...protoze myslim, ze univerzalni kucharka na muze a zeny neni ...kazdy clovek je original a takove to popularni muz z marsu zena z venuse je zase jen jeden z modnich hitu, kterym se asi budeme za par let smat