Zmrzlina je už dlouhá desetiletí favoritem mezi sladkými pochoutkami. Milují ji lidé napříč kontinenty, i když rekordmany jsou už dlouhá léta Američané – každý občan USA spořádá za rok 24 litrů zmrzliny. Dopřávají si i Australané, byť se spokojí jen s dvaceti litry. Zajímavá je situace v Evropě – nejvíc zmrzliny totiž spadá na Skandinávii, zatímco obyvatelé jihu jsou na konci pomyslného žebříčku. Ani Češi se nemají za co stydět, vždyť každý z nás sní ročně přes pět litrů mražené pochoutky.

 

100 porcí zmrzliny ročně!

Někdo si potrpí na tvarohové krémy, jiný na ovocné nanuky, zmražené verze oblíbených tyčinek nebo na sofistikované ledové dorty. Každý z nás spořádá přes sto porcí zmrzliny ročně, přičemž nejoblíbenější příchutí je vanilková následovaná jahodovým aroma, tvarohovou chutí a kombinací kokosové zmrzliny s čokoládou. Ptáte se, čemu zmrzlina vděčí za takovou slávu? Je to prosté – tahle mražená pochoutka totiž kromě toho, že výborně chutná, také blahodárně působí na naši duši!

 

 

 

Dodavatel endorfinů
Stres z práce, podráždění, špatná nálada nebo deprese. Těžce zkoušený organismus se dožaduje odškodnění. Sáhnete po zmrzlině, vychutnáte její sladkou chuť a rázem se cítíte lépe. Není se čemu divit, zmrzlina totiž patří mezi ony drobné radosti, které dokáží zabojovat proti každodennímu pracovnímu stresu.

Radost = chemická reakce

Radost je totiž ve své podstatě chemická reakce, jejíž intenzitu ovlivňují látky zvané endorfiny. Jde o jeden z mnoha druhů tělesných opiátů, které tlumí bolest a udržují dobrou náladu. Endorfinům se přezdívá „droga štěstí“ a lidské tělo si je umí samo vyrobit. Nejčastěji se o nich mluví v souvislosti s tělesnou aktivitou, ať už jde o sport nebo třeba o sex.

 

Hladinu endorfinů a tím i momentální náladu lze zvýšit několika způsoby. Jedním z nich je takzvaná zralá láska, tedy city mezi dvěma partnery, kteří jsou spolu více než tři roky a u nichž zamilovanost přešla do dalšího stádia. Už nejde o pobláznění a euforii, ale o rozumově opodstatněné sympatie, návyk a vzájemné přizpůsobení se. Další možností, jak si zvýšit hladinu endorfinů v těle, je vytrvalostní sport. Nemusíte být zrovna maratónský běžec, bohatě postačí i rekreační cvičení, cyklistika nebo horská turistika. Předposlední možností jsou různé druhy relaxace, třeba meditace nebo procházka v přírodě.

Zmrzlina: snadná pomoc

Pokud se Vám ani jedné z těchto možností nedostává, zbývají právě takzvané fun foods, tedy různé laskominy včetně zmrzliny. „Konzumace těchto potravin je nejjednodušším způsobem, jak donutit tělo, aby si vyrábělo endorfiny,“ vysvětluje psycholožka Marta Boučková.

Zmrzlinu má většina z nás spojenou s příjemnými vzpomínkami na prázdniny nebo dětství. Tahle pochoutka tak má stejnou moc jako fotky z dovolené – dokáže…..více si přečtěte na stránkách Nadoma zde