Ty měly možnost vyzkoušet si elektrický crossover Volvo C40. Vypadá velmi elegantně a už od pohledu dává o sobě vědět, že je pěkné „žihadlo“, které se rádo nechá zkrotit. Volvo C40 má dva elektromotory, pohon všech čtyř kol a výkon ohromujících 400 koní. Navíc disponuje skvěle vyladěným řízením. Na povely řidiče – v našem případě řidiček – reaguje okamžitě. Je perfektní vnímat nejen jemné pohyby, ale také parádní zrychlení, které se díky síle motorů dá přirovnat ke sportovním vozům. Hodnota zrychlení z nuly na sto je pouhých 4,7 vteřiny.

64c8cd84e2b01blobid0.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Jako ženy si u aut všímáme asi trochu jiných věcí, než jsou detailní technické specifikace jako výkon motoru či typ světlometů. Spíš se při výběru řídíme tím, jaký na nás auto udělá dojem a jaký nám poskytuje komfort. A protože našimi nejčastějšími spolujezdci bývají naše děti, velkou roli samozřejmě hraje také pocit bezpečí.

Díky tomuto testu jsme všechny zajedno. Budoucnost patří elektromobilům a my se těšíme, že časem bude kapacita baterií nabízet ještě větší dojezd a síť nabíjecích stanic bude k dispozici na více místech, než je dnes.

64c8cdbc71718obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Přečtěte si recenze pěti žen, které měly možnost řídit elektromobil Volvo C40:

Zuzana H
Volvo C40 se mi líbilo na první pohled. Interiér je příjemný a útulný a nechybějí nejrůznější vychytávky, které dělají řízení a cestování příjemnější. Jsou tu třeba chytré odkládací prostory, odpadkový koš nebo prostorné kapsy ve dveřích.

Třeba ten odpadkový koš v autě prostě chcete. Je to taková „prkotina“, ale já to ocením. Nenajela jsem s autem moc kilometrů, takže nedokážu posoudit, kolik bych v praxi ujela na jedno nabití, ale dojem na mě udělal fakt, že je auto tiché, a také to, jak rychle se rozjíždí. Jeho zrychlení z nuly na sto je jen něco přes 4 vteřiny. Odpich má fakt parádní, žádný líný rozjezd. To samé je svižnost při jízdě do kopce nebo v zatáčkách. A taky že se nemusím soustředit na řazení…

64c8cc56e2720obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Nad pořízením elektromobilu přemýšlím stále častěji. Jezdím totiž dost často trasu Benešov–Praha a myslím, že by se mi takové auto hodilo. Mluvili jsme o tom už i s mým mužem, že menší elektromobil pro kratší trasy bychom využili. Menší proto, že buď jezdím v autě sama, nebo vezu dospívající dcery. Navíc, bezproblémové parkování v centru Prahy je velký bonus.

Klára
Já jsem najezdila s Volvem C40 několik stovek kilometrů. Mám již zkušenost s elektromobily, které byly předtím pro mě velkou neznámou. Musím říci, že mě elektromobilita baví. Jezdím autem v podstatě skoro každý den a trávím v něm hodně času. Bydlím 30 km za Prahou, takže „pendluji“ pravidelně sem a tam. Testované Volvo C40 mě oslovilo. Nejen svým vzhledem, ale také tím, co umí. Pro mě je důležité, aby se mi s autem dobře jelo, aby bylo bezpečné a abych měla požitek z jízdy. Nesmím také zapomenout na vychytávky a jejich ovládání – aby byly pro mě srozumitelné a abych se je díky tomu nebála používat. Protože když něčemu nerozumím, nemám chuť to využít. A to jsem u C40 zvládla hravě.

64c8cd08cbd32obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Když se zaměřím na jízdní vlastnosti, jak je vnímám jako řidička: Auto má díky tomu, že je to elektromobil, rychlý rozjezd a je svižné. Stačí jen lehce přišlápnout plynový pedál a rozjedete se jako vítr. Při jízdě v dešti sedí auto skvěle na vozovce, nebála jsem se jet rychleji. Velmi komfortní je to i při rozjíždění v zácpách ve městě. Co je skvělé, jsou parkovací senzory (přední i zadní) a zpětná kamera, takže couvání je velmi přehledné a bezpečné. Dokonce musím říci, že jsem si couvání užívala, což u mě nebývá obvyklé – také to jistě znáte, že nerady couváte? Mám moc ráda hlídače mrtvého úhlu, který vám signalizuje v bočních zrcátkách rizikovou blízkost jiného vozu. To ve svém autě nemám, a když jedu vozem, který tyto bezpečnostní senzory má, vyloženě si to užívám. A testované Volvo C40 tuto funkci nabízí.

Vychytávkou, která mě velmi nadchla, jsou integrované ostřikovače přímo ve stěračích. V nepříjemných podmínkách, zejména na podzim nebo v zimě, je pro mě velmi důležité dobře za jízdy vidět a mít dobře setřené přední sklo. Protože není nic horšího, než když voda z ostřikovačů stříká všude kolem a na přední sklo se dostane jen část směsi, takže se nečistoty, zbytky sněhu a posypu z vozovky jen „rozpatlají“ a musíte ostřikovače použít opakovaně. Během krátké doby je směs ze zásobníku fuč, zato získám negativní pocit, že tato funkce očisty moc nefunguje. Navíc jsou nemrznoucí směsi drahé a takto se minimálně z poloviny vyplýtvají. V testované C40 jde všechna tekutina pro čištění skel krásně přesně tam, kde ji potřebujete. Je to možná malý detail, ale já ho opravdu ocením.

64c8ccde3edf3obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Nabíjení elektroaut dnes nepředstavuje žádný problém, pokud přijedete k nabíjecí stanici, která má potřebnou „koncovku“, do níž pasuje váš kabel, nebo má rovnou šňůru, kterou můžete zapojit do vašeho auta. Na to je třeba si dát zpočátku pozor. Pokud jste ale majitelem elektroauta, rychle se v tom zorientujete. Rychlonabíjení trvá kolem 40 minut – vůz se nabije na 80 %. Nebo si můžete auto nabít i doma (pokud na to máte podmínky a nebydlíte v panelovém domě), ale počítejte s tím, že to nebude tak rychle. Máme to vyzkoušené, bydlím v rodinném domě a je lepší nabíjet přes noc.

Minusem pro mě byl fakt, že v některých oblastech ještě chybí hustší síť veřejných nabíjecích stanic. I když jsem se mohla spolehnout na integrované Google mapy, které na displeji palubní desky pohotově ukážou, kde jsou nejbližší nabíjecí stanice v okolí – pokud jsou daleko, tak vám to s nízkým dojezdem nepomůže. To vás bohužel nutí dávat si dopředu pozor na dojezd a mít vždy rezervu propočítanou i s tím, jestli pojedete po dálnici, kdy při rychlé jízdě energie ubývá rychleji.

Zuzana K
Řídím denně, hlavně po Praze. A již léta jezdím v podstatě v těch nejmenších vozech, které se vyrábějí. Nebo brázdím město na skútru. Do města je to ideální. Ale na nabídku testu nového elektrického Volva C40 jsem kývla moc ráda. Tahle značka aut je mi totiž odjakživa hodně sympatická.

64c8ca5b708dfobrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Je to opravdu kus auta. Ale krásný. Moc se mi líbí řezané linie karoserie. Tak trochu agresivní, ale zároveň s notnou dávkou ladnosti. Zkrátka hned zaujme. A pak jsem do něj sedla. A rozjela se… Volvo C40 je plně elektrické. Asi si to protiřečí, ale to ticho mě praštilo do uší. Není se čemu divit, byla to moje první zkušenost s elektromobilem.

To ticho během jízdy je moc příjemné. I když nevýhodu vidím hlavně praktickou – chodci, cyklisté a všichni, kdo se pohybují na silnicích, si budou muset ještě nějakou dobu zvykat na to, že takové auto prostě neuslyší a nemohou zkrátka přecházet „na sluch“, bez rozhlédnutí.

64c8ca3fc3c08obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Jakmile byla možnost, trochu jsem mu šlápla na plyn a překvapilo mě, jak rychle auto zareagovalo. Zrychlení je opravdu sportovní a odezva auta bezvadná. Velmi brzy mi přirostlo k srdci. Interiér je moderní, intuitivní a i přesto, že na takové vychytávky ve svých autech nejsem zvyklá, tady jsem se brzy zorientovala. Zkrátka to, co používám v autě nejdřív a nejčastěji, jsem pochopila vmžiku a na další vychytávky bych si zvykla taky velmi rychle. Super jsou bezpečnostní asistence, ocenila jsem kameru a zvukové senzory při parkování, tempomat, hlídání pruhů (pokud vám náhodou vadí, dá se vypnout).

Volvu C40 bych se rozhodně nebránila. Využívala bych ho spíše na delší cesty mimo město a myslím, že bych si jízdu hodně užívala. Neměla jsem možnost plně otestovat dojezd a nabíjení, ale věřím, že bych se rychle zorientovala v tom, kdy a kde budu potřebovat auto dobít. Líbí se mi, že v testovaném Volvu C40 je integrovaná Google mapa, která vám ukáže, kde najdete nejbližší dobíjecí stanice a na většině z nich můžete použít kartu od Volva Plugsurfing se zvýhodněnou cenou.

Kateřina
Co se týká mých řidičských schopností, řidičský průkaz mám sice od 18 let, ale dalších 8 let jsem vůbec neřídila. Samozřejmě pro mě pak bylo těžké se rozjezdit, ale v posledním roce se mi to celkem daří. S elektromobilem mám zkušenost a oceňuji zejména ušetření peněz, což si chválí i moje peněženka. Nejsem zvyklá jezdit ve volvu, a tak jsem byla zvědavá na první dojmy a poznatky. Volvo C40 je pohodlné, a protože jsem si vyzkoušela sedět jako spolujezdec i jako řidič, mohu zhodnotit oboje.

64c8cb7e711eaobrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Ačkoliv jsem měla dojem, že se jedná o menší auto, je celkem vysoké a to přidávalo na pocitu bezpečnosti a pohodlnosti. Vnímala jsem bezpečnostní prvky, které mi udělaly radost. Zpětnou kameru při couvání, zvukové senzory, ale hlavně hlídání mrtvého úhlu v bočních zrcátkách. To je skvělé při jízdě na rychlostních silnicích nebo na dálnici, kdy potřebujete rychle reagovat a monitorovat auta, která se k vám blíží jak zprava, tak zleva. Také jsem ocenila možnost nastavení hlídání pruhů a adaptivní tempomat, který se ovládá překvapivě levou rukou. Líbí se mi i přístrojová deska s přehledným displejem, který můžete velmi jednoduše ovládat. Auto jsem si díky Apple Car propojila s telefonem, takže jsem si mohla navolit hudbu, volání nebo aplikaci s navigací (v každém volvu je přednastavena možnost používat Google mapy, ale raději mám jiný systém). Celkový dojem z testovaného elektromobilu Volvo C40 je velmi pozitivní. Umím si představit do něj posadit i úplného začátečníka, tak spolehlivé auto ale ocení i zkušení řidiči.

Vendy
Řidičský průkaz jsem měla hotový několik měsíců před dovršením 18. narozenin. Řídit jsem tedy začala brzy, jako holka jsem sedla za volant a jela v létě pracovat do Německa – bez velkých řidičských zkušeností, mobilního telefonu nebo navigace. Dnes už bych možná takto odvážná nebyla a řešila případná rizika…

64c8cbf0cff6dobrazek.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Nutno dodat, že ale auto zdaleka nevyužívám denně a spíš řídím dlouhé trasy, kdy se přesouváme jako rodina třeba na chalupu, výlet či na Moravu za příbuzenstvem. Největší výzvou pro mě bylo řízení po narození dcer. Přece jen na člověka dolehne mnohem větší zodpovědnost. Ve volvu jsem se cítila moc dobře, moc se mi líbil interiér auta. Také jeho bezpečnostní prvky. Airbagy, parkovací kamera, senzory, které upozorňují na blízké překážky, zajištěné zadní dveře dětskými pojistkami, myslím si, že by mě toto auto jako matku řidičku velmi oslovilo. Také přítomnost odpadkového koše (s dětmi stále něco vyhazujete), tmavý interiér (dobře se udržuje v případě znečištění jídlem, pitím, dětskými podrážkami…). Prostor na zadních sedačkách je podle mě dostatečně velký, vejdou se sem pohodlně dvě autosedačky, i když si myslím, že toto auto není koncipované přímo jako rodinný vůz.

Musím říci, že jsem nikdy neřídla elektromobil, ale člověk si rychle zvykne. Řídilo se mi velmi dobře, auto má dobré zrychlení, vnímám ho jako hezky „živé“, není to rozhodně žádný lenoch. Perfektně brzdí a to mě také posiluje v mé potřebě jistoty za volantem. Ocenila jsem i celkovou velikost vozu, která je větší než klasický hatchback, a člověk se tak cítí bezpečněji. Značku Volvo mám navíc spojenou se spolehlivostí a velkou výdrží automobilů, samé plusy, které oceňuji. Asi není třeba moc zdůrazňovat, že bych takový vůz brala hned…

64c8cd7a1fe33blobid0.jpg
Foto: Klára Křížová/Marta Kratochvílová

Děkujeme našim testerkám za jejich recenze. Doufáme, že se stanou inspirací i pro vás.

Více se o elektromobilu Volvo C40 dozvíte na webu: www.volvocars.com/cz

64c8ced7b24ddobrazek.jpg

Testovaly jsme Volvo C40, ale jeho nový model a také model XC40 Recharge má další skvělá vylepšení, která to například jsou?

Modernizace elektrických modelů Volvo XC40 a C40 Recharge se mimořádně povedla. Mají totiž víc síly a dál dojedou, navíc je ještě větší zábava je řídit.

  • delší dojezd
  • rychlejší nabíjení
  • vylepšená verze pohonu všech kol a k tomu dvě další motorizace s pohonem zadních kol
  • nová 19" kola z lehké slitiny s aerodynamickým designem pro atraktivnější vzhled a snížení odporu vzduchu

Více najdete na stránkách ZDE