me.jpg
Foto: Shutterstock

Čas je spravedlivý. Každému utíká stejně a na nic se neptá. Nelze ho zastavit a jeho stopy se postupně ukazují na každém z nás. Projevy ubíhajících let se dají zmírnit zdravým životním stylem a celkovou péčí o tělo i duši, přesto není možné přirozené fyziologické procesy zastavit. Ať se nám to líbí, anebo ne, v životě každé ženy jednou nastane den, kdy si uvědomí, že je něco jinak. Nemá ale význam obávat se toho, co přijde „potom“, protože řešení existuje na každý problém. Tím spíš, že o problém v pravém slova smyslu nejde – stále je řeč o záležitosti přirozené a tělu vlastní.

Klimakterium u žen (obvykle mezi 45–55 lety) je období, kdy dochází k útlumu funkce vaječníků. Projevuje se kolísáním hormonálních hladin a různými potížemi jako jsou nepravidelná menstruace, návaly horka, pocení, bušení srdce a další. Menopauza pak znamená samotnou ztrátu menstruace, tedy poslední fyziologickou menstruaci v životě ženy.

Mužský a ženský přechod na stejné vlně

Zatímco ženský přechod je dopodrobna zmapovaný jev, ten mužský nikoli. Více hovořit se na toto téma začalo relativně nedávno a povědomí o něm není mezi populací zdaleka tak rozšířené. Samotný termín „mužský přechod“ poprvé zazněl v roce 1944 a první podrobnější studie na toto téma vyšla o dva roky později. Oba stavy – ženský a mužský přechod – spojuje především úbytek pohlavních hormonů a s tím související řada nepříjemných projevů. K těm nejobvyklejším patří návaly horka, vyšší potivost, častější změny nálad, větší únava, ale také nespavost a snížené libido. U obou pohlaví dochází k redistribuci tuků, a tedy ke snadnějšímu přibývání na váze. Mezi další rizika se řadí osteoporóza a srdeční potíže. Ženy může potrápit vaginální suchost, muže problémy s erekcí a prostatou.

Proti nepříjemným návalům horka pomohou také bylinky s obsahem fytoestrogenů, přírodních látek, které jsou svým účinkem podobné ženským pohlavním hormonům. Skvělý je červený jetel, mezi stálice patří i andělika čínská nebo kontryhel obecný.

Existují i značné rozdíly

I přes některé společné symptomy jsou mezi ženským a mužským přechodem velké rozdíly. Ten zásadní se týká četnosti výskytu. Menopauza čeká dříve či později každou ženu, andropauza (mužský přechod) zdaleka nepostihuje všechny muže. Mužský pohlavní hormon testosteron časem přirozeně ubývá každému muži, symptomy spojené s mužským přechodem se nicméně vyskytují jen u cca poloviny mužské populace. Mezi další rozdíly patří i to, že ženský přechod je rychlejší, evidentnější a objevuje se většinou mezi 45. a 55. rokem. U mužů jde o pozvolnější proces s méně zřetelnými příznaky. Obvykle nastupuje mezi 50. a 60. rokem života.

Syndrom mužského stárnutí je období, kdy postupně klesá hladina mužských hormonů v těle. Toto období je u každého individuální a začíná od 30 let, příznaky nedostatku testosteronu se obvykle poprvé objeví mezi 50. a 55. rokem věku. Příznaky jsou psychologické i sexuální; patří mezi ně například návaly horka, zvýšené pocení, nespavost či vyšší potřeba spánku, snížení fyzické výkonnosti, svalová slabost, zhoršování paměti, potíže s klouby a svaly apod. Andropauza je pak reálné zastavení tvorby mužských pohlavních hormonů obvykle ve vysokém věku, nedochází k němu skokovitě jako u žen, ale velmi postupně.

60cb1801cf480obrazek.png
Foto: Shutterstock

Když se muž „zblázní“

Toto nepopulární období lidského života – přechod – prožívá každý člověk po svém. Obecně platí, že ženská část populace je v tomto smyslu více „postižena“, ale též chápána. Žena se přirozeně stáhne do sebe a zvyká si na novou situaci spíše v tichosti. U mužů naopak může nastat opačný efekt, kterému se často přezdívá druhá míza. Pod vlivem hormonálních změn a s pocitem, že potřebují změnu, je (opět) začne lákat adrenalin. Mohou mít pocit, že si ještě dostatečně neužili, pořídí si třeba motorku, sportovní auto, případně novou mladší ženu. Anebo se z nich – ve snaze ještě něčeho v životě dosáhnout – stávají workoholici honící se za úspěchem.

Optimismus a to ostatní

Cesty, jak se vyrovnat s nastalými změnami, bývají různé. Pomoci může celková změna životního stylu, přehodnocení jídelníčku, pravidelný pohyb a optimistická mysl. Důležitou roli samozřejmě hraje také partnerské porozumění. A přestože nejde o jednoduchou etapu, patří k životu stejně jako jiné, byť radostnější chvíle. Jsou-li potíže dlouhodoběji nesnesitelné, je na místě návštěva lékaře. Ten v takových případech může doporučit tzv. substituční hormonální terapii, která je však stále předmětem mnoha odborných diskuzí. Není ideální pro každého a o vhodnosti by měl rozhodnout odborník.

Velkým pomocníkem je pravidelná fyzická aktivita, méně alkoholu, více čisté vody, strava bohatá na vápník, hořčík a zinek, vitaminy A, C, E a B, stejně jako partnerská komunikace a zachování intimity.

Mohl by vás zaujmout také článek Meruňky prodlouží věk, jahody dodají chuť na sex, maliny ovlivní hladinu testosteronu: Zaostřeno na sezónní ovoce

Zdroj: TZ Nielsen Admosphere, celostnimedicina.cz, wikipedie

Reklama