profimedia-0068263948.jpg
Foto: Profimedia

V nejdivočejší době závodění se najednou na trati objevila malá dívka z Francie a ukázala mužům zač je to toho loket. Tak lze ve zkratce popsat situaci, jež nastala v osmdesátých letech. Vše začalo na rande.

Michéle se připravovala na schůzku s chlapcem, vybírala si slušivé oblečení, ale ještě nevěděla, kam vlastně půjdou. O to více byla překvapená, když se najednou ocitli na závodní trati. Když Michéle vyprávěla zážitky ze svého dne tatínkovi, ten jenom zuřil. Neměl mladého závodníka Jeana Taibiho  příliš v lásce, protože mu připadal nafoukaný. Už vůbec se mu ale nelíbilo jeho auto, ve kterém jezdil. Aby dceru přivedl na jiné myšlenky, koupil ji vlastní závodní auto a řekl jí, ať začne jezdit rallye sama. Michéle přikývla a o několik let poté dobyla svět.

Mohlo by vás zajímat: Královna volantu Eliška Junková

profimedia-0068256898.jpgPlnila svůj i tatínkův sen

Michéle řídila poprvé auto už ve čtrnácti letech. Půjčovala si tehdy otcův Citroen 2CV a proháněla se s ním po francouzské riviéře. Tatínek byl z dceřiné záliby nadšený. Sám se totiž chtěl stát slavným závodníkem. Proto neměl problém vzít rodinné úspory a koupit nový model Alpine A110, který byl v té době jedničkou na trhu. Dokonce vytvořil tým složený z přátel a sousedů a nazval jej Groupe Compétition Grasse.

Michéle začala brzy zářit jako hvězda. Během své první sezóny v roce 1973 skončila na 8. místě v ženském turnaji na Tour de Corse. V roce 1974 už závodila na mistrovství světa v rallye, obsadila 12. místo a stala se tak francouzskou i evropskou šampionkou.

Rok 1975 byl pro Michéle osudový. Francouzská ropná společnost Elf poznala jak je talentovaná a nabídla jí sponzorství, čímž se Michéle konečně posunula do světa profesionální rallye. Jako první žena dostala protoyp Moyonet LM75 na první místo ve 24hodinovém závodě Le Mans.

„Začalo pršet a já jsem ale začala každého předjíždět. V boxech mi říkali „Michéle, musíš přestat“, ale já jsem věděla, že závod vyhraji.“

Narážkám od mužů se nevyhnula

Další úspěchy na sebe už jen navazovaly. Sponzorovaná Fiatem dosáhla skvělých výsledků v rallye Tour de France, úspěch sklidila i v Monte Carlu. I přes to se nevyhnula šovinistickým poznámkám.

V roce 1981 o ní legendární rallye závodník Ari Vatanen řekl: „Nikdy neprohraji, a ani nemůžu prohrát se ženou.“ Ještě ten rok ho porazila v Sanermu a stala se tak první ženou, která závod vyhrála.

profimedia-0068320444.jpg
Foto: Profimedia

Mohlo by vás zjímat: Vycházet spolu musíme i na Zemi, říká marsonautka Michaela Musilová v rozhovoru

Další rok byl pro Michéle tvrdou zkouškou. Během závodu na Pobřeží slonoviny zjistila, že její otec zemřel. Splnila mu však jeho poslední přání, aby závod dokončila a udělala pro výhru maximum. Nebýt nárazu před cílem, mohla vyhrát, což by ji otevřelo cestu k šampionátům jezdců.

„Jestli máš koule, zkus mě příště předjet!“

profimedia-0068278858.jpg
Foto: Profimedia

Nezdary dohnala za chvilku. Stala se nejlegendárnější závodnicí bláznivého závodu WRC. Vyhrála také například v prestižním závodu Pikes Peak v Coloradu a naštvanému závodníkovi Al Unserovi vzkázala: „Jestli máš koule, zkus mě příště předjet!“

profimedia-0068247757.jpgFoto: Profimedia

Dohlíží na svět, který dobyla

Po tragické nehodě při osudovém závodě Tour de Course se rozhodla, že svou kariéru ukončí. Světu do té doby ukázala, že i ženy mohou dělat sport, který je přisuzovaný mužům, zvedla mnoha dívkám sebevědomí a nesmazatelně se zapsala do historie rallye. Michéle je dnes 69 let a je manažerkou v mistrovství světa v rallye. Stále dohlíží na svět, který kdysi vzala útokem a předvedla výkon, který od té doby žádná žena neopakovala.

profimedia-0400819802.jpg
Foto: Profimedia