Jak jezdí řidiči v USA a jak to tam chodí na silnici? Přečtěte si, co napsala Carol.
Začalo to nejspíš proslavenou Fordkou T. Na trh přišla v roce 1908 a stála 850 dolarů (cena se neustále snižovala až na 360 v roce 1927). Populární byla především proto, že ji zvládl řídit každý - a šla v případě poruchy velmi snadno opravit. Panu Fordovi to ale nestačilo. V roce 1914, kdy průměrná týdenní mzda dělníka byla 11 dolarů, zvednul platy svým zaměstnancům na pět dolarů za osmihodinový den. Důvod? Aby si všichni mohli jeho auto koupit. Možná poněkud netradiční řešení, zvlášť pro "prohnilého kapitalistu", že? Ale osvědčilo se. V roce 1921 ovládal přes polovinu trhu, fordek se prodalo čtyřikrát víc než automobilů druhých největších General Motors.
A tím to nekončilo. Přišly půjčky a automatická převodovka - možná nejdůležitější vynálezy v historii amerického automobilismu. Vlastnicví auta už nebylo záležitostí movitých občanů, rozevlátých technických nadšenců a inženýrů. Jedit a řídit mohli všichni. Vynálezce, právník, farmářova žena se třemi obecnými třídami, středoškoláci, pomocní dělníci, hospodyně... prostě kdokoliv, i lidé bez technického talentu a vzdělání, nebo dokonce tělesně či duševně omezení. Najednou auto už není nástavcem na malý penis či sebevědomí, nebo způsobem jak "ukázat" sousedovi, ba dokonce ani rodinným klenotem, co se naň skládaly tři generace. Je to něco asi jako boty - většina lidí je má, nosí, ani na ně nemyslí a divný je naopak ten, kdo by chodil bosky. Dá se koupit dražší nebo levnější značka, sandálky nebo holínky, ale v zásadě na tom není nic neobvyklého.
Američani jezdí hojně a daleko. Dojíždění 50 mil do práce se považuje za normální, míle za volantem polykají denně všichni bez rozdílu věku nebo pohlaví. Mamina vozí děcka do školy a na kroužky, taťka jezdí do roboty, babička k doktorovi a na srazy kostelního klubu důchodců, puberťák kupuje první auto jakmile to zákon dovoluje, aby se mohl sám dopravovat do školy či na rande. Z řízení nikdo nedělá vědu - je to běžná součást života, jako třeba čištění zubů.
Americké auto je pracovní prostředek. Nejen, že by se většina lidí bez něj do práce vůbec nedostala, ale mnohá povolání jsou na vlastnictví auta a jeho provozu přímo založena. Třeba obyčejný zahradník - automaticky se očekává, že bude mít svoje vlastní nářadí, sekačku, prořezávačku, že přiveze kompost či hnojivo - a po skončení práce odveze všechen zahradní odpad - samozřejmě vlastním autem, které bude tím pádem malý náklaďáček.
Jaký je americký řidič? Především kliďas. Sedí si za volantem a jede a jede. Když se auto před ním na zelenou nerozjede, kliďas stále sedí a drží se volantu. Nemačká na klakson, nevykřikuje sprostá slova, nevyskakuje z auta, nehrozí, neposunkuje. Proč taky? Čím víc bude zdržujícího nešťastníka znervózňovat, tím déle bude trvat, než se křižovatka rozmotá. Pokud se Američan plíží serpentýnami, v kterých se nedá předjíždět, ve většině případů na prvním možném místě uhne a pustí rychlejší vůz před sebe. Když se čtyřproudá dálnice v ranní špičce stahuje do dvou pruhů (denně tímto místem jezdím), trochu se zpomalí, auta se "zazipují" pěkně na střídačku z každého pruhu jedno. Když se potřebuji zařadit do jiného proudu, hodím blinkr a jedu - auta se trochu rozestoupí, vždycky se vejdu.
Dálnice jsou vůbec kapitolka sama pro sebe. U těch hustších jsou nájezdy řešené třeba semafory - nájezd je dvouproudý a dva semafory blikají zelená - červená a vypouštějí do natřískané dálnice na střídačku po jednom autě z každého pruhu. V ideálním případě to krásně odsejpá a na dálnici se neutvoří zácpa. Pokud ovšem už dojde k zácpě, jste uvěznění klidně i na několik hodin. Na mnoha místech nevede nikde poblíž žádná alternativní komunikace a tak musíte čekat, až se to nějak rozmotá, protože není úniku.
Překvapily mě nízké povolené rychlosti. V Kalifornii je na běžné okresce maximální povolená rychlost 55 mph (88 km/h), na dálnici potom 65 mph (104 km/h), jenom výjimečně jsem se setkala se 75 mph (120 km/h). Tohle je také historický pozůstatek - v době ropné krize bylo zapotřebí šetřit benzínem a kromě přídělového systému se vymyslelo i to, že motor je nejúspornější právě na 55 mph, a tak se omezily rychlosti na všech komunikacích na pětapadesát. To se začalo rušit teprve před pár lety! Kupodivu rychlosti všichni více méně dodržují, což dělá i z mnohahodinové jízdy po dálnici mnohem méně enervující zážitek, než je třeba dvouhodinová jízda z Prahy do Brna. Vysvětlím: dálnice jsou minimálně čtyřproudé (dva pruhy v každém směru), ale v zabydlenějších oblastech budou i desetiproudé. Předjždět se smí zprava i zleva, čili nedochází k žádnému jednostrannému zpomalení. Nikde se nevlečou stařičké avie, ani se nevyskytují borečci, co si myslí, že sporťák má vždy přednost. Auta se kolem okýnka pomaličku šinou, doprava je přehledná a je spousta času reagovat na vznikající situaci.
Lehce v šoku jsem byla ze speciálního dálničního pruhu pomalovaného... ehm.. kosočtverci. Anglosasům je genitální význam tohoto útvaru zcela cizí. Považují jej za symbol diamantu. Na dálnici "diamond lane" značí tzv. "carpool" - pruh smí používat jenom auta, v kterých jedou dvě a více osob, autobusy, motocykly nebo elektrická vozítka. Tohle omezení obvykle platí jenom ve všední dny ve špičkách a třebaže je v tom asi dobrý úmysl, tak mi značně pije krev. Chápu, že kdesi kdosi měl skvělý nápad donutit lidi, aby jezdili po více osobách, čímž by se snížil počet vozů, výfukových plynů, spotřebovaných galonů benzínu atd. Jenomže - to by také předpokládalo, že lidé, kteří bydlí v jednom místě, také pracují ve stejné budově (většina firem je postavená "na zelené louce" kdesi za městem) a mají velmi podobnou pracovní dobu. To je dost nereálné a tak ve špičce dochází k absurdní situaci, kdy je na dálnici jeden pruh nepoužitelný a auta se tísní ve zbývajícím prostoru, čímž se provoz zahušťuje a zpomaluje - a nakonec dochází k úplně opačnému efektu - více výfukových plynů, větší spotřeba, více nervózních, chybujících lidí.
A jak moc se všechny tyhle předpisy porušují? Nepatrně. To je docela jednoduché - všechny přestupky a pokuty se pečlivě evidují - a na jejich základě se vypočítává povinné ručení. Jezdíte jako prase? Fajn, připlatíte si na příštím pojištění. Zatím se mi podařilo vypozorovat, že pokud překračujete rychlost o maximálně pět mil, policajti se neobtěžují. V případě, že se rozburácíte o pět až deset mil, skončíte pravděpodobně s napomenutím, pokud to přeženete o deset a více, pokuta. Kromě jednoho napomenutí nemám s policisty zkušenosti, ale neslyšela jsem o úplatnosti. A také jsem neslyšela o tom, že by policajt někoho nesmyslně buzeroval, nebo že by zastavil auto a pak teprve hledal, za co dát pokutu (bylo by to dost těžké - nemáme technické průkazy, ani kontroly, jenom smog se hlídá). Neexistují namátkové kontroly. V případě, že se má z nějakého důvodu něco takového konat, musí být oznámeno místo a doba - třeba na té a té silnici, v tom a tom úseku budou od čtyř odpoledne po dobu dvou hodin prováděny testy na alkohol. Čili pokud pojedete nalití jak slíva, vyhnete se oznámeným kontrolám a pojedete přiměřeně rovně, dle předpisů a nebudete podezřele manévrovat, nemůže vás policista zastavit. Přesto neznám nikoho, kdo by pod vlivem jezdil. S alkoholem riskuje nejen pokutu a zvýšení pojištění, ale také třeba zabavení řidičáku, nebo dokonce dočasné odebrání automobilu. Což v zemi, kde si bez auta nedojdete ani pro rohlík, je poměrně průser.
V Americe policajti staví zezadu. Pustí za vámi majáček a od vás se očekává, že zastavíte, stáhnete okénko a zůstanete sedět v autě. Vyplatí se mít ruce na volantu, nebo jiném viditelném místě; pokud potřebujete vylovit papíry v přihrádce, oznamte napřed, co budete dělat. Kdyby policajt nabyl dojmu, že se natahujete pro zbraň, nebo ho nějak ohrožujete (třeba že vystoupíte a půjdete směrem k němu), může se bránit - a nezapomeňte, že ON je ozbrojený URČITĚ. Jedna známá si to krátce po příjezdu do Kalifornie vesele sypala po dálnici, na cedule s rychlostmi nehleděla, protože netušila, jak to tady chodí. Za ní se rozsvítily majáčky a houkačky. Zvyklá, že v Čechách je možno řidiče zastavit jen zepředu, a protože nechtěla chudáky policajty zdržovat, když tak spěchají, jela stále rychleji a rychleji a hledala díru do nějakého jiného pruhu. Oni pořád za ní. Nakonec se jí podařilo zajet ke kraji, následovala scénka jak z mafiánského filmu - profesionální ozbrojený zákrok, skončila hozená přes kapotu, odborně prošacovaná a se šesti sty dolary pokuty (sazby jsou kumulativní). A to původně šlo jen o to, že překročila povolenou rychlost. Takže pozor na to - opravdu jiný kraj, jiný mrav.
Také tu máme semafory obvykle až za křižovatkou, což znamená, že první řidič stojící na červené si nemusí vykloubit hlavu, aby dohlédl na světla. To je prima, ale pozor - pokud po příjezdu z Čech automaticky dojedete až k semaforu, ocitli jste se tímto uprostřed křižovatky. Naopak se po návratu do Čech nepokoušejte odbočovat vpravo na červenou nebo se otáčet na semaforech.
A ještě jeden chyták. Bez mučení se přiznám, že jsem ani po dvou letech nezjistila, jak je to s předností zprava. Buďto je jasné, kdo má přednost, nebo je křižovatka značená a nebo se na ní vyskytuje všesměrná stopka. Ta funguje tak, že auta přijedou, zastaví a odjíždějí ve stejném pořadí v jakém přijela. Málokdy to někdo poplete a pokud ano, tak kliďáskové mávnou, ať jede ten druhý. Mně se tenhle systém moc líbí - když už někdo náhodou trvá na své přednosti nebo nezastaví, tak ještě pořád se ti ostatní teprve rozjíždějí. Pokud už se mám s někým srazit, tak radši v deseti mílích za hodinu při rozjezdu, než v plné rychlosti.
Carol Paral, USA
-
Women4Business: Platforma Hospodářské komory podporující ženy v podnikání slaví první rok V prosinci oslavila první rok své existence platforma Women4Business, založená Hospodářskou komorou ČR. Jejím hlavním cílem je podpora žen v českém podnikání a managementu a prosazování rovných příležitostí.
-
Není myčka jako myčka Myčka nádobí je dokonalý pomocník. Den co den se bez přemlouvání postará o spoustu špinavého nádobí a přitom šetří vodu i čas. Mezi myčkami jsou ale velké rozdíly. Na co si dát pozor, až budete pořizovat novou?
-
BILLA uzavírá rekordní expanzní rok. Svoji čtrnáctou prodejnu roku 2024 otevřela ve Vamberku BILLA v letošním roce otevřela celkem čtrnáct nových prodejen. Tou poslední v roce 2024 je prodejna ve Vamberku v Královéhradeckém kraji. Své zákazníky přivítala na obchvatu města ve směru na Rychnov nad Kněžnou. Bezmála pěti tisícům obyvatel města, jehož historie sahá až do 13. století a které proslavila paličkovaná krajka, nabízí lidem v okolí bohatý a tradičně široký sortiment potravinového i nepotravinového zboží s důrazem na lokální výrobky.
-
Krásné prsteny od známé značky YES. Šperky, kterým řeknete své ANO! Krásné prsteny fascinují ženy po staletí – jsou symbolem elegance, vkusu, lásky a osobního stylu. Jejich kouzlo tkví nejen ve třpytu drahých kamenů nebo v jemné práci zlatníků, ale také v emocích, které nesou. Prsteny dokáží vyprávět příběhy – o významných okamžicích, jako jsou zásnuby, výročí, nebo dokonce jen o radosti z drobného dárku.
-
Pojistný expert radí: Co dělat, aby vás zimní lyžovačka nestála miliony? Na zimní dovolenou se spousta z nás těší už od letních prázdnin. Společné chvíle na horách, radost z lyžování a zasněžená krajina jsou nezapomenutelné. Nečekaná zranění nebo nemoci mohou rychle proměnit radostný výlet v závažný finanční problém.
-
Recept na dokonalé pečení Ukrývá prémiová trouba MORA VTPS 787 BXB s extra velkým objemem 77 l, funkcí páry a termosondou pro přípravu lahodných a zdravých jídel.
-
Zima je tu! Víte jak na to, aby bylo dítě na cestách v teple i bezpečí? Venku přituhuje, a tak oblékáme vrstvu za vrstvou, abychom neklepali kosu. To samozřejmě platí dvojnásob u našich dětí, které chceme zachumlat, aby jim bylo teploučko. Ale pozor, právě to se může v autě stát rizikem.
-
TIP na dárek pro všechny malé slečny: Koupelna pro panenky je jako opravdová I panenka BABY born si ráda užívá vodní zábavu ve vaně! Stylová vanička se sprchovou hlavicí, stříkací kačenkou pro vodní souboje a podhlavníkem přinese spoustu veselých momentů. Vanu lze používat se skutečnou vodu a je doplněna o světelné a zvukové efekty.
-
Darujte svobodu výběru s dárkovými poukazy a získejte bonus navíc! Vánoce se blíží a s nimi se neodmyslitelně pojí i shánění dárků. Nejste si jisti, co by udělalo vaší rodině nebo přátelům radost? Dárkové poukazy jsou ideálním řešením! Navíc teď máte do konce roku možnost získat atraktivní bonus ve výši 100 Kč za každých 1 000 Kč hodnoty poukazů.
-
Redakční test: Ve hře Zachraň poklad - Kvído od Albi se hráči promění v potápěče a zachraňují poklad před piráty. Zábavné, dobrodružné a dobře vymyšlené, říká naše testující Milují vaše děti dobrodružné příběhy a deskové hry? Hrají si rády na piráty a námořníky? Láká je ukrytý poklad? Pak mám pro vás super hru, která je vhodná pro dva až čtyři hráče a děti se u ní rozhodně zabaví. Děj hry určitě strhne i vás, protože co je víc než chvíle, které trávíte se svými děti při zábavě, jež je naplňuje.
Nový komentář
Komentáře
Takže ta pověstná newyorská vteřina je spíš pražská, co?
tak mi volal choť, že "dostal tyket za spídynk"... tak už můžu poreferovat i o pokutách....
Já se přidávám k Léthé
clarCa krásně napsané a zajímavé od začátku až do konce.Přesto že mám dnes v práci fofry,ale na takové článečky si vždy ráda udělám čas.Konečně tady nikdo nikomu není nevěrnej či věrnej..Clarcko pokračuj prosííííím
medved: jinak to oficiální jméno mám snad jen na řidičáku a zelené kartě. I na jedné kreditce mám Carol Paral, šeky mi choděj na Carol Paral.... prostě všechno.... já to ova časem zruším.
medved: jinak to oficiální jméno mám snad jen na řidičáku a zelené kartě. I na jedné kreditce mám Carol Paral, šeky mi choděj na Carol Paral.... prostě všechno.... já to ova časem zruším.
medved: no já se tak dokonce jmenuju.... ale tady na "ova" všichni čučej jak vrány a karolinu musim zase vysvětlovat, jak se to píše (tady to může být Caroline, Carolina, Carolyn atd.), takže Carol je takový bezbolestný.... no a zvykla jsem si na to... vlastně je to děsná psina... já ve spojení s karolina automaticky používám jméno za svobodna...
Jo a Karol se mi říkalo i v Čechách....
clarCa: nejmenovala by ses v čechách karolina paralova ?
martinasek: technickou nemáme, máme registrace a smog, jsou nato nálepky na značce....
Jeremi - bez cruise (to, co ty nazyvas tempomatem) se tady neda... jezdíme dost štreky (naše výlety mají vždycky několik tisíc mil - a to i jen na víkend) - a představa, jak mám osm hodin nohu na plynu.... to mi stačilo ze Slovenska do PRahy - a měla jsem křeče ještě za týden.
Clarco,
díky za hezký článeček. Doplním ještě jeden americký chyták - když chcete na dálnici předjet a zařadíte se do rychlejšího pruhu NESMÍTE hned po předjetí zajet zpátky do původního pruhu jako v ČR. To je přestupek. Je třeba pokračovat pěkně tím nově zvoleným pruhem. Jinak si pamatuju, že všichni jezdili tak zhruba 10% nad limit, měli vyladěné "tempomaty", takže nohu mohli sundat z plynu, volant přidržovat koleny a rukama do sebe cpát hamburgr.
Z řízení po Praze mám rozporuplné pocity. Někdy jsem příjemně překvapená - nedávno jsem jela přes jednu hodně rušnou křižovatku, kde byl vypnutý semafor a auta na hlavní ulici se v poměrně pravidelných intervalech zastavily a pustily řidiče z vedlejší. Na druhou stranu jsem dneska ráno uvízla v příšerné zácpě a to, co předváděli mnozí řidiči (pozn. pro Fernanda - bez výjimky chlapi), jen aby se dostali o jedno až dvě auta dopředu, bylo za hranicí zdravého rozumu a vlastní bezpečnosti.
Diky za hezky clanek. Je sice pravda, ze v Cesku nejsou ridici ohleduplni a zejmena ti mladsi se silnymi auty.
proto mne vzdy rozesmeje, kdyz nas nekdo predjede a na dalsi krizovatce stoji pred nami na cervenou. Takhle si pomuze vzdy jen o tu jednu delku naseho maleho auta. Ale vsecho je v lidech A hulvatizustane hulvatem i kdyz bude mit mercedesa za 5 milionu. Tesim se na dalsi prispevky, jsou velice ctive.
Tak jezdit v Americe by se mi opravdu libilo. Sice mam ridicak 2 roky, ale km moc najezdenejch moc nemam, protoze, kdyz vidim nektery ridice jak jezdi jak prasata, tak se opravdu bojim vyject
P.S. je to super clanek
Jo, jen tak mimochodem to svedci o tom, ze mas kolem sebe jen slepicky, veminky, asi nejspis (pokud s jakou) takovou i zijes, takze ta tvoje mozna jen umi zehlit, ale najdou se i take, ktere toho umi vic
fernando: Ty ses rozhodl me zabit, ja se tu u pc chechtam jako najata. Muzi od prirody inteligetnejsi? Jak to muzes takhle soupnout do jednoho pytle ? No nic, diky za dobry ftipek uprostred dne, fakt pobavilo
fernando: no jo....jen si ulev
Tosa: zlata slova...ja si jezdim jak chci bez vycitek od ty doby, kdy me predjel jeden spechalek na dalnici (jel fakt jak blazen) a ja si rikala, frajere, ty to brzo nekde naboris...za dalsi zatackou to napral do svodidel...kdyz jsem ja jela kolem stal vedle auta s mobilem a asi shanel odtahovku
diky za moc pekny clanek...vsichni pisete, jak je to v cechach hrozny, ale ja myslim, ze se to postupne lepsi ...driv chodce nepustil nikdo , dneska je to vice mene normalni ...i ten zip se obcas pouziva ...a kdyz mi vcera na karlaku chciplo auto (ridila jsem ho prvne v zivote a nejak jsem neodhadla, kdy dat dolu rucni brzdu, ergo kladivko kdyz jsem pres klimatizaci neslysela vlastniho slova natoz motor), tak ridic za mnou byl velice poklidny (i v tom vedru) a vesele se na me zubil
clarCo... to bylo prima čtení
Clarco, super Ja jsem ridic svatecni a diky tomu se bojim jezdit, pac.. troufni si pri agresivite tech truhliku na silnicich, kdyz se nerozjedes hned na oranzovou, kdyz ma byt zelena, tak na tebe troubi Jojo, takovi klidaskove, jako jsou v Americe by se mi asi sikli
Děkuju za hezký článek
Před týdnem se mi vrátila z Ameriky kamarádka, ale moc nevyprávěla... A já bych si tak něco poslechla! Těším se na další pěkné zážitky ze země za Velkou louží. Třeba se tam taky jednou podívám a budu vědět, co mě čeká