
Když jsem jednou přestupovala poprvé na takovémto uzlu, měla jsem smíšené pocity. Ale jeden jsem měla určitě – pocit valícího se stáda bizonů. Z vlaku se vyvalil proud lidí, který unášel jedním směrem dále do podzemí vše, co mu stálo v cestě, a chodbou zněl dusot podpatků. Byla jsem doslova unešená a paf, protože jsem se musela dostat na svoji linku – což znamená koukat pečlivě po tabulích, které vás nasměrují, a probít se tím davem, co vás unáší jinam.
Stojíte konečně na nástupišti, ale ještě není vyhráno. Až přijede vlak (jezdí zleva), je třeba otevřít si dveře vagónu (nedělá to centrálně řidič jako v Praze) a tlačit se, městnat a státi se nakonec sardinkou. Asi to není nikde na světě jiné, ale i zde se cestujícím nejvíce líbí u vchodu a v uličkách je místo (tedy přesněji je zde o něco volněji). Největší zábava ovšem nastává při stávkách metra

Při stávce je tedy podzemní dráze (metru a RER) lepší se vyhnout a zkusit se přepravit autobusem nebo zůstat doma (pro ty, co bydlí daleko). Já osobně jezdím autobusem raději (na kratší vzdálenosti je to praktické), alespoň člověk vidí sluníčko a tlačenice tam taky nejsou tak veliké – a hlavně tam není takové vedro jako v podzemní dráze. Autobusy hodně využívají starší lidé, pro které je metro labyrintem s dlouhými a nepřehlednými chodbami a kde, kromě významnějších stanic, není zas až tak moc eskalátorů. Takže, pokud si chcete trochu zapochodovat, zvládnout pár těch převýšení (po schodech nahoru a dolů) a chcete přitom zůstat ve středu civilizace, doporučuji vám podzemní dráhu v Paříži.
A protože trocha historie nikoho nezabije, tak:
· první (parní) metro vzniklo v Londýně v roce 1863
· v roce 1900 existovaly podzemní dráhy v New Yorku, Chicagu, Budapešti, Vídni a Paříži
· první pařížská linka byla otevřena 19. července 1900 a měřila 10,328 km
· v roce 1939 metro v Paříži měřilo 159 km a mělo 232 stanic a v současné době má 211 km (bez RER) a 297 stanic
· průměrná vzdálenost mezi stanicemi metra je 500 m
· A jak je na tom Praha? V roce 1974 byla otevřena první část trasy C, v roce 1978 první část trasy A a v roce 1985 první část trasy B. Délka všech tras (bez technického zázemí) čítala v roce 2000 49,8 km.
Nový komentář
Komentáře
Simba: a prý je ještě mnohem horší newyorské
A já myslela, že narvaná MHD jezdí jen v Praze.
Ten vstup do metra vypadá zajímavě, určitě to má své osobité kouzlo.
Pařížské metro bylo prvním, které jsem viděla po pražském - první pocit byl šok a sem tam zápach. Ale zase má svou atmosféru.
Z metra v Paříži jsem neměla takový nepříjemný pocity, ale necestovala ve špičce....většinou
Spíš mi vadilo, že některé vchody jsou nenápadně umístěné v domech, když jsem se nevyznala, tak jsem je častokrát míjela, jak družstevní lány. Líbí se mi ty secesní vstupy, ale hezké je jenom to co je na povrchu, dál už jsou úzké chodby, hlučně jezdící schody, někdy jen špinavé normální schody. Patrová přestupní stanice na Montparnasse napoprvé taky stála za to.
ˇuzké labyrinty chodeb a jejich odboček ...zážitek, když neumíte řeč. Ale pěkným zážitkem je jízda nejmodernější trasou, metro řídí počítač a vlaky jezdí bez řidiče
Autobusy jsou pro neználka Paříže, španělská vesnice, to jsem ani nezkoušela. Musím konstatovat, že po centru se dá velmi dobře "cestovat" na kolečkových bruslích, všude je spousta místa a dobrý povrch. Tak proč to nevyužít, když ty vzdálenosti jsou tam mezi památkami tak velké
Paříž určitě stojí za vidění, alespoň jednou za život
A to café au lait
nebo jak se to
Také jsem se teď svezla metrem v jedné metropoli, a sice v Římě. Teda to samé, co popisuje Ferdička. Strašně lidí a ještě k tomu nám tam 2 lidi okradli taljáni.