
Hned nad naší chatou měla chatu moje kamarádka Martina. Měla rodiče podstatně klidnější než já, kteří s ní trávili prázdniny na chatičce. Každý den jsme na Martinu museli čekat, než se šlo k vodě, protože ona se denně musela hodinu a půl učit se svým tatínkem. I když bylo takové horko, že se vzduch tetelil nad asfaltem a jediné místo, kde se dalo vydržet, bylo pod hladinou řeky, i tehdy seděla Martina u nich před chatou s tátou pod slunečníkem a šprtala a šprtala…
Ostatní děti, jejichž rodiče nebyli extrémisty, se začínaly učit tak 14 před koncem prázdnin, aby oprášily vědomosti a byly připravené na začátek dalšího roku.
Nikdy jsem nezjistila, jak je to správně. Nutit děti o prázdninách do učení, aby všechno nezapomněly, nebo naopak nechat jejich hlavičky v klidu odpočívat, aby se jim vědomosti za celý rok rozležely a ony byly schopné lépe přijímat nové informace? Nelze to zjistit ani porovnáním výsledků, protože jsme s Martinou obě přibližně stejně úspěšně absolvovaly stejné typy škol. Byly to tedy pro Martinu zbytečně proučené hodiny a hodiny každé prázdniny, nebo to je jen výjimečná náhoda, že dítě, které se o prázdninách neučilo, nějakým nedopatřením dostudovalo?
Protože vlastně dodnes nevím, jak se k tomu správně postavit - a moje kamarádka dětská psycholožka ostentativně hlásá, že děti se o prázdninách učit nemají, zatímco se svou dcerkou kradmo pravidelně obden učí – zajímalo by mě, jaký názor na to máte vy a co u svých dětí praktikujete. Učí se o prázdninách vaše děti, nebo odpočívají? Teď, před koncem prázdnin, je to otázka nanejvýš aktuální.
Nový komentář
Komentáře
tak o prázdninách by se mělo něco málo připomenout, ale určitě nenásilně
o prázdniny mají mít volno
někdo it víc a někomu stačí málo se holt potřebuje uč
dajrin — #21 aj moje
Prázdniny si moje děti užívají bez učení...
:-)
zajímavé

Ještě to tak, mají toho chudáci ve škole až dost.
DášaM: Myslím si, že v tomto pravdu nemáš...školní osnovy předepisují celkem jasně, že první hodiny (cca 1 měsíc) se mají věnovat opakování učiva...ty si o dovolené opakuješ "něco do práce - ani ne stránku za den"? Určitě ne, protože by ses neodreagovala. Na dětech je vidět velice jasně, kdo z nich měl klid a vrátil se v pohodě, a kdo (z jakéhokoliv důvodu) byl o prázdinách "honěný" - tyhle děti jsou bez vyjímky naštvané, nervózní a poměrně zlé na okolí...Myslím si, že my dospělí děláme jednu podstatnou chybu: nevnímáme prázdiny jako dovolenou, ale jako čas, ve kterém se snažíme napravit, na co jindy nebyl čas...včetně učení. Děti potřebují mnohem delší čas k rekonvalescenci, protože jejich "krátká" doba výuka je srovnatelná se zátěží dospělého v náročném povolání. Ale máš pravdu, že sešity "opakujte si o prázdninách" jsou celkem zábavné a pěkně udělané.
Jako učitelka bych se přimlouvala za jediné - nechat děcka aspoň poslední týden doma, obzvlášť ty městské...jinak nejsou k udržení a hned na začátku roku si pořídí "nálepku"...ale s neučením se mám docela špatnou zkušenost - u sysla ve škole jsem měli obrovské problémy s tím že si děti pravidelně v pondělí sedly a vykládaly si, jak strávily víkend. A pak jsem si vyslechla:"Petra říkala, jak šla k Simonce a tam se učily matiku a pak se šly na chvíli koupat a pak se učily češtinu a Tomík říkal, že se na chalupě perfektně zabavil u Gordiho počtů...a Filip říkal, že si prohlížel s babičkou obrázkovou angličtinu..." A pak přišel na řadu sysel a řekl:"Já jsem si hodil na záda krosnu a jel jsem do Beskyd a tam jsme hráli na pašeráky a Válku růží a v neděli večer jsem se vrátil domů, nachystal si aktovku a odpadl!" a pravidelně se mi vracel s rozbitou tlamičkou...a s poznámkami typu "Váš syn opět není dostatečně připraven...!" Vyřešila to až změna školy, kdy paní učitelka sama jezdila na čundry a syslům fandila...
Jinak - čí dítě má problémy s počítáním, kupte mu, máte-li doma počítač, Gordiho počty. je to vynikající hra pro děcka tak do třetí třídy a i já jsem si ověřila, že v počítání do dvaceti nejsem nejzdatnější...
omlouvám se,ale klávesnice mě občas pěkně zlobí
počítač z roku 1996 a nový-----v nedohlednu!upgrade zbytečný....
Synpůjdev září do deváté třídy a chce jít na konzervatoř, hraje na trubku, pro něj je dennodenní hodinka hraní téměř povinností. Jinak by s námi sousedi vyběhli
A občas si zopakujeme všeobecné znalosti, u milionáře či u riskuj. Dcera půjde do třetí třídy, koncem školního roku začali s násobilkou a nějak jí tonenadchlo, trápila se. Nakonec jsme ji vymysleli mnemotechnickou pomůcku a ona násobky dvou až pěti zvládá pomocí prstíků a jakž takž se počátky násobení prokousává. Občas si přečte nahlas nějakou pohádku.Vše spíš formou hry,nádné takové, tak teď si půjdeš sednou ke stolu a budeš počítat nebo číst.V pohodě....