Je už sice 9. ledna, Vánoce i Silvestr 2000 jsou šťastně za námi a my s dychtivým očekáváním vstupujeme do nového století a milénia. Přesto si nemůžu odpustit tohle malé povánoční zamyšlení.
Všimli jste si, jak Vánoce se svými tradičními symboly v podobě stromků, zvonků, sněhových vloček, kapříků (a Santa Clausů) ovládly internet? Nemohli jste si nevšimnout… Svátky, které oslavují lidské narození, ochotu darovat a touhu scházet se v kruhu nejbližších, pronikly na světovou síť lépe než kterýkoli sofistikovaný virus. Během prosince byly jen u nás odeslány a přijaty miliony elektronických vánočních a novoročních přání, na internetu jste mohli hledat tipy na vánoční dárky (a hned je on-line koupit), poslouchat koledy nebo poslat e-mail Ježíškovi (resp. Santovi), elektronická pošta se plnila kreslenými vánočními vtipy, na obrazovkách computerů se objevovaly speciální vánoční screen savery a ti nejfanatičtější slaviči si dozdobovali svoji plochu blikajícími animovanými řetězy s barevnými svíčičkami. Fuj, uplivovali si staromilci nad těmihle novotami a běželi do obchodu pro slaměné ozdobičky a „pravé“ vánoční pohlednice…
Proč se ale ošklebovat nad moderními technologiemi? Vánoce přece neztratily nic ze své romantické atmosféry jenom proto, že vám koledy nehrály z gramofonu, ale z reprobeden vašeho počítače. Vaši příbuzní a známí nebyli o nic méně potěšeni, když jim od vás přišla elektronická pohlednice místo papírové. Je to prostě celosvětový trend. Podle výzkumu zveřejněného minulý týden v deníku Washington Post si více než polovina dotázaných domlouvala vánoční plány s příbuznými a blízkými prostřednictvím e-mailu, asi třetina respondentů posílala elektronické vánoční pohlednice a skoro čtvrtina používala k vyhledáváni vánočních receptů a tipů na vánoční výzdobu síť www. Kromě toho 24 % dotázaných pořizovalo přes internet své vánoční nákupy.
Další z komunikačních technologií, která o svátcích slavila ohromný boom, byly (v Čechách velmi oblíbené) mobilní telefony. Nejen, že byly jedním z nejvyhledávanějších vánočních dárků vůbec (v současné době vlastní u nás mobil asi polovina populace), ale díky nim by se daly poslední Vánoce nazvat „pípajícími“. Kdo neposlal známým elektronickou pohlednici, vyťukal aspoň SMSku či přeposlal vtip o Ježíškovi a uřezaných větvích.
Vánoce byly prostě ve znamení IT. Kdo ví, jestli se Ježíšek příště nechytne trendu a nebude posílat virtuální dárky e-mailem…
Reklama