Kuchyň vegetariánů oplývá rozličnými pochutinami, jejichž jména v nás, obyčejných masožroutech, budí asociace na pohádky Boženy Němcové. Jak se tyto suroviny používají a jaké cenné látky obsahují?
Pohanka: Zabraňuje vzniku hemeroidů, její konzumace pomáhá při léčbě křečových žil a popraskaných cévek.
Jedná se o drobná semínka, jež můžeme v kuchyni zpracovávvat několikerým způsobem. Například vaříme pohankovou kaši, používáme pohanku jako náplň do paprik a zelných listů místo mletého masa a rýže nebo můžeme vyrobit z vařené pohanky pomazánku.
Jáhly: V jáhlách je zvýšený obsah fosforu, který působí proti depresi a únavě. Dále obsahují železo a vitamin B.
Jáhly jsou stejně jako pohanka drobná semínka, z nichž vaříme opět kaši nebo můžeme uvařené jáhly použít jako základ těsta po smíchání s bílkovým sněhem a upéct sladký jahelník.
Pšeničné klíčky: Obsahují stopové prvky, jejich konzumace posiluje celkovou vitalitu a kondici a snižuje obsah cholesterolu v krvi. Jsou významnou podporou při léčbě cukrovky a nervového systému.
Jedná se o naklíčenou pšenici – klíčky používáme do salátů nebo do zeleninové „číny“ či je můžeme jíst nasucho opražené – chutnají jako oříšky. Kroupy: Obsahují vápník, fosfor, železo, hořčík a vitamin B. Příznivě působí na pleť, na trávicí ústrojí a snižují obsah cholesterolu v krvi.
Pokud zapomeneme na to, že kroupy jíme jedině na zabijačce v jelítkách, po dlouhodobém vaření je můžeme například smíchat s hrachem či čočkou v kaši nebo po rozemletí z nich vyrábíme karbanátky.
Sója: Je to nejvýživnější rostlinka, která obsdahuje sbnad úplně všechny prospěšné klátky – vitaminy B a E, vápník (dvakrát více než mlko), železo, draslík, fosfor a mangan. Snižuje obsah cholesterolu v krvi, pomáhá i v prevenci před nádorovými onemocněšními.
Tentokráte máme na mysli nikoli zpracované sójové maso, ale přímo boby – namáčíme je přes noc a po dlouhodobém vaření nám mohou sloužit jako „těsto“ na sekanou nebo jako přísada do salátů.
Ovesné vločky: Netřeba je představovat, avšak za zmínku jistě stojí to, že mají vysioký obsah hořčíku, křemíku, zinku a obsahují i vitamin B.
Při vaření je používáme do polévek, kaší, těsta a do nákypů.