
Běžela jsem honem do koupelny okouknout, jestli se na mě už začalo americké tloustnutí projevovat. Závažnější změny jsem nezaznamenala, což mě fakt udivilo. Když si proberu krok za krokem svůj den, tak těch "kroků" opravdu moc není - žádné "chození" do práce, "odbíhání" na oběd, "skákání" do krámu, ba ani na tu návštěvu si "nezajdu" - všude se přemisťuju autem.
Ne proto, že bych byla líná, ale do práce to mám osm mil, do krámu a na poštu dvě, ke kamarádce tři, do tělocvičny asi patnáct. Přiznám se, že jsem jednou zkusila do toho obchodu dojít pěšky. Znamenalo to především napřed objet případnou trasu autem a vymyslet cestu tak, abych se většinu doby vyskytovala na chodníku a nemusela kličkovat mezi auty. Samozřejmě jsem nečekala, že bych se mohla promenovat po "expressway", kterou do sámošky obvykle jezdím, ale ani vilové čtvrti se nevyznačovaly konzistentním ochodníkováním. K čemu také, když tu nikdo nechodí? Na pomoc přišla mapa a zkratka přes park, ale stejně jsem trasu nepokryla na sto procent. Čekalo mě několikeré balancování na krajnici a brodění prašnou travou.
Ozbrojila jsem se baťůžkem a doklady a vyrazila. Za celou cestu jsem potkala: dvě maminy s kočárem, dva zahradníky (ty nepočítám za chodce, ti se jen vyskytovali na chodníku jak vláčeli prořezané větve na náklaďák), dvě dámy v úhledných teplákových soupravách, které zvolna kráčely a klábosily, a jednu paní, co šla do stejného krámu jako já a vypadala trochu jako cvok - ale to já asi taky. Každopádně si mě všichni měřili dost podivnými pohledy. Člověk bez auta je tady strašně podezřelý. Znamená to, že je buď bezdomovec (což v naší spořádané čtvrti volá po zákroku orgánů) nebo notorický opilec, kterému sebrali řidičák (platí dtto). Jediné legitimní důvody pro vyskytování se na ulici mimo centrum s obchody a institucemi jsou tyto: jogging (nebo nějaká jiná forma sportu), venčení psa, miminka nebo pracovní nasazení. Sice mě nikdo nezatknul, ale až příště dostanu choutky na chůzi, opatřím si pro jistotu sportovní šusťákovou soupravu, psa, nebo reflexní metařskou vestičku.
Slušný Američan prostě jezdí autem. Je to pohodlnější a je tak od malinka zvyklý. Přispívá k tomu i cena benzínu (galon, což je 3,6 litru se pohybuje v rozmezí dolar až dva - v přepočtu na koruny je to levnější než v Čechách, a to ty výplaty tady vypadají opravdu jinak) a relativní neexistence hromadné dopravy. Relativní proto, že sem tam se někde objeví tramvaj nebo autobus, ale linky vedou naprosto nesmyslně od nikud nikam, intervaly jako sobí spřežení (jedna linka na podzim a druhá na jaře) a navíc vyjdou mnohem dráž než projetý benzín. V mém případě to vypadá asi takto - do práce to mám osm mil, což je asi patnáct minut jízdy. Při spotřebě galon/30 mil a ceně benzínu $1.20/galon to i s velkorysým zaokrouhlením vychází na 40 centů. A aby mě někdo nenařknul z nadržování neekologické dopravě, připočtěme dalších 60 centů za amortizaci a provoz automobilu. Podtrženo sečteno - jeden dolar. Pokud bych jela hromdopravou, musím jít cca deset minut na autobus, tím za dolar popojedu asi tři zastávky na nádraží, kde přesednu na vlak (jezdí jednou za hodinu) a popojedu jednu stanici (za $1.25) - od které to mám zase asi čtvrt hodinky ostré chůze na pracoviště. V případě, že vše hned pojede (pochybuju - za rok a půl jsem na té autobusové zastávce zahlédla autobus celkem třikrát), bude mi cesta trvat čtyřicet minut. Vyplatí se mi jezdit třikrát tak dlouho, méně pohodlně a dvakrát dráž?
V podobné situaci je většina Američanů - do školy, do zaměstnání, na kroužky, na fotbal, do divadla, na koncert, na nákup, dokonce i do hospody - všude se musí autem. Moji kamarádi napůl žertem tvrdili, že hromadnou dopravou (= tramvaje a autobusy) jezdí především bezdomovci a že není oč stát (silné čichové, sociální a bezpečnostní prožitky). Přišlo mi to jako poněkud paranoidní tvrzení, přestože cestující v hromdopravě přes ta kouřová skla opravdu vypadají poněkud... nestandardně. Mým argumentem proti této teorii byla především otázka kde by na to vzali, ale tuhle jsem se dočetla v National Geografic, že místní charity opravdu rozdávají houmlesákům jízdenky, aby se měli kde vyspat - myslím, že mi nezbývá než se držet pevně svého volantu a oddat se truchlivému osudu amerického tlouštíka.
ClarCa
Nový komentář
Komentáře
Ježdění autem je jako mor, k nám už to pomalu přichází taky. Profesoři z naší školy nejsou schopni dojít dvěstě metrů z kliniky do kantýny pěšky
Zajímavé, hlavně ve srovnání s jejich fascinací jídly "low fet"
Jancie - čestně přiznávám že nejsem studentík, ale v tainanu (tajwanska restaurace) se u nas da naobedvat za ctyri dolary i s dyskem... A to si směle troufám tvrdit, že žiju v nejdražším místě v Americe.
Taky jsem se pokusila chodit v Kalifornii pěšky a často marně hledala chodníky
a jednou jsem zkusila dojet z domu mých hostitelů k moři na kole (s mapou v ruce) - víckrát jsem to neopakovala
Ach jo, proc zrovna ja mam vsecko naopak....ztloustla jsem po navratu z Kanady do Cech.......
Jana L...nejsi nahodou z Winnipegu?
BIM
Aninas vysvětlila většinu - jinak - autem jezdí i "mumifikované" čínské babičky (ty co vypadají, že jsou už dvacet let po smrti, nicméně stále dýchají), akorát musejí častěji na prohlídky a řidičák jim častěji "propadá" (musí znovu na zkoušky). Pokud někdo přijde o řidičák třeba kvůli řízení pod vlivem, je to jeho problém (holt za blbost se platí) a než získá nový, musí si najít alternativní zdroj dopravy (taxík, soused, hromdoprava, kolo).
U nás v baráku máme klučinu na vozíku. Hýbe jenom rukama, jinak má i hlavu ochrnutou, a třeba nemluví, jenom vydává skřeky. Žije sám - vozíkem vjede do garáže, z garáže výtahem ke svému bytu. Na nákup dojede tím vozíkem, občas ho kamsi vozí paratransport. S vozíkem může jezdit po chodnících (pokud jous, tak jsou bezbarierové, na přechodech jsou čudlíky ve výšce dosažitelné z vozíku atd.), nebo v cyklistickém pruhu. řekla bych,že je na tom mnohem lépe, než vozičkáři v Čechách - už jenom to, že s takhle rozsáhlým postižením může žít sám (chodí mu paní na úklid, ale potkala jsem ho v prádelně, u schránek, v obchodě... prostě se spoustou věcí je opravdu samostatný). A ještě něco - většina aut má automatickou převodovku, takže řízení se dá běžně zvládnout i s různým postižením... (třeba můj muž s kotníkem ve škrobáku)
kuk Anonyme
Kam -sem- jsi se z Montrealu prestehovala? Kdyz tak posli vzkazik, ja jsem take tady
ClarCo, moc jsem se pobavila, hezky jsi to napsala.
Doplnila bych k tomu, ze je to vsechno ve vzdalenostech. Ono, jit tady k nekomu na navstevu pesky je temer nemozne [pokud ovsem nebydli nekde ve vasi ulici ci ctvrti], to je jakoby jste chteli jit pesky treba z Prahy na Jizni mesto, nebo na Zbraslav. Tady se jezdi uz POUZE jenom na bezolovnaty benzin, takze smog je omezen na minimum.
BIM: ridicaky tady maji deti uz od 16 let. Znam dve pani, ktere ridicak nemaji a ty vozi manzel, nebo deti, nebo pribuzni. Naproti nam bydli pani, ktera ma protezy a chodi [belha se] o berlich. A sama ridi auto, ma ho zrejme specialne upravene. Vlastne ani nemusi, protoze jsou auta na automatiku, cili neradis rychlosti a tudiz neni spojkovej pedal.
Pro vylozene nepohyblive lidi, nebo vozickare je tady zdarma specialne upraveny mikrobus - Paratransit -, ktery takove lidi dopravi, kam potrebuji. Staci zavolat.
Myslim si, ze to neni jen problem americanu.
I mnoho nasincu neudela krok pesky
a vozi si zadek v aute.
Udelat krok pesky je problem.
Prispivaji k tomu vselijake supermarkety
kde clovek nakupuje jako divy a pak to verejnou dopravou tezko odveze.
Je to jisty druh pohodlnosti, ale je pravda, ze u nas jsou ty vzdalenosti mensi a tak je nekdy prijemne se
projit nebo projet verejnou dopravou.
jo a kdyz pak prijela hromada amiku na konferenci, jezdili vsude taxikama. Ale to se jim nedivim, protoze ti byli vsichni tak silene tlusti, ze by to ani neusli. Ale bylo to dost smutny-treba takovej mladej kluk, mohlo mu byt tak kolem 28, vypadal jak obtloustlej padesatnik. To uz je pak o zdravi.
je fakt, ze moji americti pratele po prijezdu do Prahy si chvalili, jak pekne hubnou, protoze vsude chodi pesky:))) Na druhou stranu jini zase jeli autem od jejich baraku k nasemu (cca 250 m)!!!! Ale autobus tam nejezdil to je pravda:)
diky za clanek...vyborne jsem se pobavila (zvlast to sobi sprezeni me dostalo
)...a mimo jine jsem se taky neco dozvedela
...neni nad to spojit prijemne s uzitecnym
tomasi..takovy comment muze napsat jenom totalni imbecil...a za toho se urcite nepovazujes, ze ne
moje zkusenost ze statu je takova: do prace jsme jezdili stridave autobusem a tramvaji (spis takovej mensi vlak), ktera byla stale plna - listek stal $0.75 jedna jizda, jinak $3 celodenni. Autobus v San Franciscu prisel na 2.5 hodiny na $1 - jizdenka je prestupna. Kdyz jsme se zkouseli dostat v Sunnyvale do prace pesky, nepochodili jsme - proste prejit highway se nam nikde nepovedlo, dtto pokud jsme se chteli dostat do NASA Labs - vojak z letecke zakladny nam rekl, ze jedine autem po hgw101... Tam se proste jezdi autem. Tlusti jsou pro svuj styl - hamburgery, hranolky, Cola. Takze chodit ano - je tam spousta parku, kam se da JET a pak se projit, v samotnem Franciscu je nadherny obrovsky park - ale zase pristupny jen autem nebo busem/metrem...
presne tak
a cpou se sladkym
jeli by autem i na zachod..kdo chodi prësky, tak si o nem mysli ze je nenormalni...