Po mateřské dovolené jsem změnila místo. Nastoupila jsem do zahraniční firmy za velmi dobrých platových podmínek, mám skvělého šéfa, pracuji se spoustou sympatických lidí. Zdálo by se tedy, že nemám žádný problém. Ale mám. Mým největším problémem je, že se nemohu v práci soustředit na práci. Sedím v ohromné prosklené kanceláři se spoustou lidí, ti všichni pracují, telefonují, mluví mezi sebou i na mě a já se zaboha nemohu soustředit. Když telefonuju, mám pocit, že mě všichni poslouchají, když se zaberu do práce, někdo na mě promluví a já mohu začít zase od začátku. Moje pracovní výkonnost, místo aby stoupala, klesá a já mám pocit, že všechno skončí nuceným ukončením pracovního poměru. Co mám dělat?
Sylva

Tento problém se v poslední době jeví jako velmi aktuální. Stále více firem přebírá onen americký model, kdy všichni - šéfové i podřízení – pracují u svých stolů v jedné velké pracovní místnosti. Takový způsob práce se osvědčuje ze dvou důvodů – jednak mají všichni pracovníci pocit, že tvoří jeden organický celek, jeden pracovní tým, kterému jde o jednu věc, a tou je prosperita firmy. Druhým důvodem je to, že lidé „zašití“ v kancelářích se mohou během pracovní doby věnovat i spoustě dalších činností, které je odvádějí od práce.
Je ovšem pravdou, že ne každému tento systém vyhovuje, mnoho lidí může mít problémy s koncentrací na práci. Jak si organizovat práci a jak se vyhnout nežádoucímu vyrušování?
1. Asertivně, mile, ale rázně upozorněte své spolupracovníky, že se nemůžete soustředit, když na vás stále mluví. Nestyďte se za to, oni se také museli naučit pracovat mezi ostatními – jako vy.
2. Udělejte si pořádek na stole, abyste nic nemuseli hledat a vyrušovat se přehrabováním věcí.
3. Uvědomte si, že i ten nejvýkonnější a nejsoustředěnější člověk dokáže na plný plyn pracovat zhruba hodinu a půl, pak výkonnost klesá a projevují se známky únavy a ztráty koncentrace. Vysledujte svůj rytmus soustředění a roztěkanost a podřiďte mu práci.
4. Rozdělte si práci na dílčí etapy, pracujte postupně.
5. Nezačínejte více věcí najednou, když máte před sebou dva telefonáty a pět obchodních dopisů, neskákejte z jednoho na druhé, nejdříve dokončete dopisy, pak telefonujte.
6. Nejméně příjemné a obtížnější úkoly dělejte ve chvílích, o nichž víte, že máte svou výkonnostní křivku na nejvyšší úrovni, obvykle to bývá hned po ránu.

Rady na soustředění a pracovní výkonnost jsme pro vás vyčetli z knihy pana doktora Jana Cimického „Recept na duši“.