Vlastně ani programově žádnou vynálezkyní nebyla, stala se jí náhodou. Jejím původním oborem bylo pronajímání a obchodování s realitami. O jejím dětství a mládí se téměř nic neví, snad jen to, že se narodila v roce 1866 v Greene County v Alabamě. Bylo to období tzv. rekonstrukce, tedy doba horečného budování po americké občanské válce. A toho dokázala Mary jako velmi mladá žena využít. Spolu se svou matkou, která právě ovdověla, a sestrou se přestěhovala v roce 1889 do města Birmingham v Alabamě. To právě zažívalo stavební boom a to byla skvělá příležitost pro Mary!

Zbohatla na budování a pronajímání domů a bytů a slavila úspěch jako realitní makléřka. Po několika letech se odstěhovala do Kalifornie, kde vydělané peníze výhodně investovala. Stala se z ní úspěšná farmářka – chovala dobytek a pěstovala víno.

Když jednoho zimního dne roku 1903 vyrazila v obchodní záležitosti do New Yorku, bylo zrovna nevlídno. Hustě sněžilo, a tak naskočila do tramvaje. Jenže cesta trvala věčnost, řidič musel každou chvíli zastavovat a čistit od sněhu okno, aby vůbec viděl na cestu. Totéž dělali i řidiči automobilů, kterých bylo zatím v ulicích New Yorku jako šafránu. A tehdy se v její hlavě zrodil nápad…

Po svém návratu se pustila do realizace. Najala si technika, který podle jejího nápadu zkonstruoval zařízení na čistění skla, jež se dalo ovládat zevnitř vozu. První primitivní stěrač skla byl na světě! Tento svůj vynález si nechala v prosinci roku 1903 patentovat.
Pokusy sestrojit podobná zařízení sice vznikly již dříve, ale Andersonová byla první, jejíž zařízení bylo účinné. A jako dobrá obchodnice se ho pokoušela v roce 1905 prodat. Marně. Automobilový průmysl byl teprve v plenkách, a tak firma, které svůj vynález nabídla, jej odmítla. Prý je neprodejný.


Model Ford T 1921 se stěračovými brzdami

O pár let však bylo všechno jinak. V roce 1920 platnost patentu vypršela, Mary na něj pozbyla veškerá práva. To už se ale automobilový průmysl začal masivně rozvíjet. Automobilka Ford a mnohé další zjistily výhody vynálezu Mary Andersonové a zdokonalené stěrače podle uvolněného patentu začaly průmyslově vyrábět. Do standardní výbavy vozu se dostaly už v roce 1922, prvním takto vybaveným modelem se stal Cadillac.



A od těch dob světla svítí a stěrače stírají… No to bylo vlastně krapet později a úplně někde jinde.

Určitě by nás zajímalo, zda sama Mary vlastnila řidičský průkaz či automobil. Bohužel další osudy této velmi schopné ženy nejsou známy. A tak se ví jen to, že se dožila vskutku požehnaného věku 87 let. Zemřela v roce 1953 ve svém letním sídle ve městě Monteagle ve státě Tennessee.

Foto: Wikipedie

 Na naše webu jste si mohli také přečíst o těchto schopných ženách:

Reklama