Připravte skleničky, rozlijeme šampaňské. Redaktor Honza a čtenářka Táňa budou slavit - příští víkend jim kalendář připomene měsíc nekouření! Nechte si i vy inspirovat jejich výdrží. Zkuste si test závislosti, který vyplňovali i oni dva.

 

Když Žena-in nabídla pomoc při plnění novoročních přání, jedno z nich bylo přestat kouřit. Stála o to Táňa. K ní se posléze přidal i redaktor Honza Exner. Příští víkend to bude měsíc, co pro ně cigareta patří do slovníku cizích slov. Jaké to je?

„Zatím se mi to daří, ale snadné to není. Zásadní bylo rozhodnout se, že to chci skutečně podstoupit, že chci patřit mezi nekuřáky. To, že si občas zažvýkám nikotinovou žvýkačku nebo použiju náplast, je už jen usnadnění zvolené cesty,“ říká Táňa.

Oproti Honzovi, který nepatřil ani mezi středně závislé, Táňa trpěla silnější fyzickou závislostí. „Taky to bylo první dny a týdny cítit,“ potvrzuje (míru její a Honzovy závislosti si můžete vyzkoušet i vy, a to v testu, který najdete na konci článku – výsledky si budete moci ujasnit ještě dnes odpoledne).

 

Jejich výdrž testuje osobně doktorka Kateřina Langrová, předsedkyně Koalice proti tabáku. Kromě jiného používá speciální přístroj. Výsledky hodnot, které ukazuje, potvrzují, že se cigarety ani jeden z nich zjevně nedotkl.

Honza se už trochu provokoval, risknul si jít mezi kuřáky, trochu se pobavit v klubu a vystavit se riziku svádění ke kouření. Popsal to v článku Útok na nekuřáka! Táňa něco podobného absolvovala ve čtvrtek.

„Bylo to při oslavě narozenin známého v jedné kavárně. Kouřil tam kde kdo a ten zápach z cigaret mi nebyl příjemný. Musela jsem na cigarety víc myslet, ale zvládla jsem to. A teď si věřím ještě víc,“ dodala.

A co vy, kteří ještě kouříte, nechcete přestat jako Táňa a Honza?

Pár rad a pravidel:

► Prvním a nejdůležitějším krokem je Vaše pevné rozhodnutí přestat kouřit.

Zvolte si den „D“, kdy přestanete naráz a jednou provždy kouřit.

► Pokud je to možné, alespoň v prvních měsících nekouření se vyhýbejte situacím, které máte spojeny s cigaretou (ranní káva, odpočinek u televize...).

► Některé okolnosti ze svého denního režimu však odstraníte těžko. Proto si předem připravte náhradní řešení, jak budete takové situace zvládat bez cigarety.

► Pro léčbu fyzické závislosti je k dispozici léčba, která Vám pomůže překonat abstinenčních příznaky (touhu po cigaretě, špatnou náladu, nervozitu...). V lékárnách je volně dostupná tzv. náhradní terapie nikotinem ve formě žvýkaček, inhalátorů, náplastí nebo tablet, které se vkládají pod jazyk. Další možností jsou preparáty, které jsou na lékařský předpis (bupropion, nově též vareniclin) - konzultujte se svým lékařem, zda jsou právě pro Vás vhodné.

► V případě obtíží se zanecháním kouření žádejte pomoc u svého praktického lékaře nebo specializovaná pracoviště.

 


Fagerströmův test nikotinové závislosti

1. Jak brzy po probuzení si zapálíte první cigaretu?

do 5 minut | 3 body

za 6–30 minut | 2 body

za 31–60 minut | 1 bod

po 60 minutách | 0 bodů

2.  Je pro vás obtížné nekouřit tam, kde je kouření zakázáno?

ano | 1 bod

ne | 0 bodů

3. Které cigarety byste se nejméně rád vzdal?

první ráno | 1 bod

kterékoli jiné | 0 bodů

4. Kolik cigaret denně kouříte?

0–10 | 0 bodů

11–20 | 1 bod

21–30 | 2 body

31 a více | 3 body

5. Kouříte víc během dopoledne?

ano | 1 bod

ne | 0 bodů

6. Kouříte i během nemoci, když musíte ležet v posteli?

ano | 1 bod

ne | 0 bodů


Zdroj: dokurte.cz

 

Chcete znát svůj výsledek? Sledujte zítřejší Ženu-in…