Naše střeva jsou někdy označována za náš druhý mozek. Mikroskopičtí obyvatelé našich střev jsou považováni za zapomenutý orgán. Podle stále vzrůstajícího počtu odborníků a studií je nedostatečné zdraví střev základem mnoha nemocí, které se projevují kdekoli jinde v organismu, a budování zdravé střevní mikroflóry je základem jejich terapie.

Věděly jste třeba, že 70 % naší imunity je uloženo právě ve střevech? Nebo že je 80 % případů zácpy způsobeno špatným životním stylem? Je tedy celkem klíčové dbát na to, aby byla naše střeva zdravá a trávení fungovalo přesně tak, jak by mělo. Není-li tomu tak, je velká šance, že se budete cítit pod psa, jak fyzicky, tak i psychicky.

Zdraví střev na prvním místě

Byť se vám to nemusí zdát, střeva mají opravu obrovský vliv na to, jak se cítíme. Bakterie sídlící ve střevech pomáhají trávit jídlo, podporují imunitní systém a bojují proti patogenům. Když vše funguje, jak má, je vám dobře a máte i spoustu energie. Pokud tomu je naopak, přicházejí potíže.

„Mikroorganismy, které osidlují naše střeva, se souhrnně nazývají mikrobiom. Jedná se o soubor zdraví prospěšných i patogenních mikrobů, které nás v případě rovnováhy nejen neohrožují, ale dokonce jsou nezbytné pro naše lidské zdraví. Podle dřívějších odhadů jsme nositeli až deseti buněk mikroorganismů na jednu lidskou buňku. Novější teorie předpokládají poměr tří ku jedné lidské buňce, případně dokonce vyrovnaný počet lidských a mikrobiálních buněk. Podle dalších odhadů je až 99 % našeho genetického materiálu ovlivněno mikroby. Některé z mikroorganismů mají dopad imunitní systém, jiné naši náladu anebo tvorbu některých vitamínů. Zdravý mikrobiom je zásadní pro naše zdraví i zdravou hmotnost,“ vysvětluje specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková.

Správnou péčí o střeva můžete předcházet mnoha nepříjemným onemocněním jako je žloutenka typu B, záněty střev nebo cukrovka 2. typu.

Zdravá střeva – zdravá strava

Zdravá, vyvážená a na vitamíny a minerály bohatá strava regeneruje a posiluje celý náš trávicí systém a pomáhá ho jednoduše zachovat zdravě funkční. Naopak například alkohol, cigarety, káva, ale i cukr, živočišné tuky, bílkoviny a podobně mohou naše trávení výrazně podráždit či dokonce poškodit.

Odborníci doporučují konzumaci paprik, které povzbuzují organismus, působí proti plynatosti, na někoho i jako mírné projímadlo. Obsahuje vitamíny A a C. Stejným pomocníkem je také květák a mrkev.

Čemu se vyhýbat?

Existuje hned několik faktorů, které mikrobiální rovnováhu narušují. A dost možná se těchto chyb dopouští každý z nás.

  • Nezdravá strava
    Zakažte si vysoce průmyslově upravené potraviny, omezte přidaný cukr. Naopak zařaďte do jídelníčku fermentovanou zeleninu, dostatek vlákniny, klíčky apod.
  • Léky
    Řeč je o antibiotikách. „Antibiotika určitě zachránila miliony lidských životů, ale jejich užívání není jen prospěšné. Opakovaná a zbytečná podání antibiotik anebo jejich podprahový příjem v potravinách či vodě zabíjí i naše prospěšné mikroorganismy. Podobně každodenní mnohaleté užívání hormonální antikoncepce může narušit naše střevní mikroby, k tomu ještě ničí naše zásoby zinku, vitamínu B12 a kyseliny listové,“ dodává Margit.
  • Alkohol
    Alkohol zabíjí prospěšné střevní mikroby, narušuje mikrobiální rovnováhu. Alkohol také zvyšuje střevní propustnost, čímž umožňuje cizím látkám i nedostatečně natrávené potravě procházet střevní stěnou a vyvolat imunitní reakci, která může vést k zánětu. Zvýšená střevní propustnost může omezovat vstřebávání živin a neblaze ovlivňovat výživu buněk našeho těla.

Také si přečtěte:

Reklama