V našich zeměpisných šířkách většina z nás do nedávna používala k dochucování pokrmů hlavně bylinky, které vyrostly na zahrádce. Bez majoránky, petržele, libečku nebo pažitky a dalších si tradiční česká jídla dokážeme představit jen těžko. Jejich společným jmenovatelem je vysoký obsah vitaminů, a to zejména v čerstvém stavu.  Přidejme k nim i další druhy, jako je pepř, nové koření, kmín či například paprika, jež mimo jiné podporují trávení. Ne každý však zná a používá i exotické koření, a to je škoda. Dejme mu šanci. Pokud vám chutnají například indická jídla, při jejich přípravě se bez speciálních dochucovadel neobejdete.

Indie jako kolébka zdravého koření

V indii je již od pradávna připisován velký význam vaření ve spojitosti s lidským zdravím. Vaření je totiž úzce spjaté s původním indickým medicínským systémem – ájurvédou. Specifické je v tom, že koření či byliny nepoužívá jako dochucovadla jídla, ale jako nástroje k upevnění zdraví. Množství koření v indické kuchyni je opravdu bohaté. Nesmí v ní chybět například adžvajn, římský kmín, pískavice řecké seno, kardamom, koriandr, chilli, hřebíček, pepř a samozřejmě kurkuma, u které stojí za to se na chvilku zastavit. Proč? V české kuchyni totiž za poslední léta hodně zdomácněla a je čím dál oblíbenější.

Co dokáže kurkuma

Tradičně oceňované účinky kurkumy jsou opravdu zajímavé. Kurkuma má vliv na srdce, játra a plíce, na trávicí, oběhovou a dýchací soustavu. Ve vyšších dávkách má vliv také na zažívání a střevní mikroflóru. Je také výborným antibakteriálním prostředkem při oslabeních organismu. Její užití je různorodé, může se využívat zevně, například smícháním s medem se z ní vytváří pasta, která se v tradiční ájurvédě využívá ke zlepšení pohybu. Jistě je zajímavé zmínit, že právě kurkuma se v západní Evropě stává čím dál populárnější, tento trend se nejvíce prosadil v Belgii.

Proč je kurkuma tak účinná?

Kinické testy prokázaly, že kurkuma vděčí za své „zázračné“ účinky látce zvané kurkumin. Jde o žlutooranžový pigment patřící mezi polyfenoly, který patří mezi silné antioxidanty. Bylo vypozorováno, že kurkumin působí v těle téměř bez vedlejších účinků. Pokud jde o účinky kurkumy, má její užívání malý háček. Ve vyšších dávkách, jež by mohly mít vliv na zdraví, je totiž hůře vstřebatelná. Proto je dobré používat ji v tobolkách – doplňcích stravy.

Na co si dát pozor
Je důležité, aby nebyla kurkuma obsažena v jedné kapsli spolu s dalšími látkami určenými pro výživu kloubů. Snižuje to totiž její vstřebatelnost, protože se na sebe látky navážou. Proto je vhodné studovat složení kloubních preparátů. Klinické pokusy ukazují, že pokud si vyberete tobolky, v nichž byla kurkuma dobře zpracována a kurkumin v nejvyšší možné míře zachován, je možné, aby takový preparát nahradil některé tradičně užívané produkty. Jedním z možných řešení je kurkuma zpracovaná formou tekuté mikro-emulze do podoby bio-optimalizovaného extraktu obsaženého v doplňku stravy Flexofytol®.
 

Reklama