Čištění zubů

Zdánlivě jednoduchou činnost, která má své místo (nebo by alespoň měla mít) v denním režimu každého člověka, neděláme všichni správně. Nevhodná a přehnaná péče o zuby může vést k porušení skloviny. Problémem je zejména velký tlak vyvíjený při čištění v kombinaci s tvrdým kartáčkem. Sklovině škodí i to, pokud si zuby čistíte okamžitě po jídle. Měla byste tam mít alespoň půl hodinovou pauzu, aby sliny neutralizovaly kyseliny.

Přehnaný pitný režim
O důležitosti pitného režimu se mluví pořád. Existují ovšem i lidé, kteří to s příjmem tekutin přehánějí, a tím nadměrně zatěžují ledviny. Potřeby každého těla jsou velmi individuální, i když se udává kolem 2 až 2,5 litru denně. O tom, jestli nemáte tekutin nadbytek, mohou vypovědět tyto faktory: otoky, zduřené krční žíly, časté močení a močení čiré tekutiny.

S pitným režime souvisí i to, že někteří lidé si ve velkém množství dopřávají ovocné šťávy a domnívají se, že tak pro své tělo dělají to nejlepší. Šťávy sice obsahují nějaké vitamíny, ale pokud vznikly odšťavením přicházejí i o tolik důležitou vláknina. A navíc v sobě mají vysoké množství přirozeně se vyskytujících cukrů, takže jsou energeticky docela náročné. Plus zvedají hladinu krevního cukru a moc nezasytí. Častá konzumace ovocných šťáv může být i důvodem toho, proč se vám například nedaří zhubnout.  

Časté sprchování
Voda a sprchový gel přeci musí být tím nejlepším, co své pokožce dáte? Chyba lávky. Tím, že si každý den dáte dvě sprchy nebo koupele, si spíš škodíte. Nejenže voda pokožku vysušuje, ale také se tím oslabuje kožní bariéra a vy jste náchylnější k infekcím, které přenášejí mikroorganismy. Experti dokonce tvrdí, že pokud by se odhlédlo od zápachu a pocitů člověka, pro pokožku by byla optimální jedna, maximálně dvě sprchy týdně. Na to si ale troufne málokdo. Ale i omezení na jedno mytí denně se počítá.

Drhnutí kůže
Peeling obličeje i celého těla patří k pravidelným kosmetickým rituálům mnoha žen. Odstranění odumřelých kožních buněk může pleti prospět, ale když se to dělá příliš často, spíše tento rituál škodí. Peeling byste neměla aplikovat častěji než dvakrát týdně, protože přílišné obrušování pleť oslabuje. Pokud máte suchou pokožku, volte ne tak hrubé peelingy a nepoužívejte je více než jednou týdně.

Předávkování vitamíny
Vitamíny jsou sice pro naše tělo a jeho správné fungování nezbytné, ale i tady platí, že všeho moc škodí. Zejména těmi rozpustnými v tucích (A, D, E, K) se lze předávkovat. Proto pozor na potravinové doplňky. Například velké dávky vitaminu A mohou ohrožovat vývoj plodu nebo představovat nebezpečí pro kosti žen v menopauze.

Fanatické cvičení
Když už se někdo odhodlá k tomu, aby pravidelně cvičil, většinou má tendenci to hned na začátku přepálit. Třikrát týdně běhá, čtyřikrát týdně cvičí nebo jede dvoufázové tréninky. Pravidelnost je sice důležitá, ale přílišná fyzická aktivita škodí. Pro tělo je důležité zvykat ho na pohyb postupně a dopřávat mu volné dny na regeneraci. Jinak nadměrně trpí svaly i klouby.

Nadměrné množství vlákniny
Vláknina je pro tělo nesmírně důležitá – napomáhá trávení, snižuje krevní cukr apod. Pokud se ovšem ze dne na den rozhodnete, že začnete jíst hromadu ovoce, zeleniny, luštěnin a obilovin, vaše tělo by to nemuselo dobře snášet. Doporučený denní příjem vlákniny je mezi 25 až 35 gramy. Když ho budete dlouhodobě překračovat, koledujete si o žaludeční problémy, průjem, plynatost, nadbytečné vyplavování vitaminů a minerálních látek a také o to, že se vám budou špatně vstřebávat předepsané léky. Většina lidí má vlákniny málo, proto je navýšení na místě, ale mělo by být postupné a nemělo by jít do extrémů.

Nahrazování masa
Velmi trendy je vyměňování masa za různé náhražky. Nejen kvůli zdraví, z etických důvodů, ale i s ohledem na ochranu planety. Krávy na pastvě totiž produkují velké množství metanu. Velká část náhražek masa je ovšem na bázi sóji. A její častá konzumace může škodit zdraví. Obsažené goitrogeny ovlivňují správné fungování štítné žlázy a fytáty zase využití minerálních látek. Fytoestrogeny se také mohou podílet na vzniku rakoviny prsu. Se sójou to tedy není dobré přehánět a pokud už si ji dopřejete, zvolte raději fermentovanou varianty, jako je například sójová omáčka, miso nebo tempeh.

Všechno nízkotučné
Nízkotučné nerovná se automaticky zdravější. Tuk je nositelem chuti i důležitou živinou, takže nějaké množství bychom ve stravě mít měly. Navíc například nízkotučné nebo odtučněné jogurty jsou mnohdy zbytečně zahuštěné škroby a dalšími látkami, které vaše tělo nepotřebuje. Aby dobře chutnaly, bývá tuk nahrazen přidaným cukrem, což také není nevhodnějším řešením. Výjimkou jsou sýry, tvrdé si můžete dopřát i v méně tučné variantě.

Všechno bez lepku
Bezlepkový způsob stravování není vhodný pro každého. U lidí, kteří trpí celiakií, alergií nebo jsou na lepek přecitlivělí je to pochopitelné, ale u těch, kterým žádné zdravotní problémy nepůsobí, je úplná eliminace zbytečná. Málokdo se lepku dokáže vyhýbat celý život. Když ho na delší dobu vysadíte a potom se k němu budete chtít vrátit, může vám to způsobit nepříjemné trávicí obtíže. Vyřazením lepku se také můžete připravit o vlákninu a důležité minerální látky, které potraviny s jeho obsahem mají.

Nadužívání antibiotik
Antibiotika nás sice dokáží dostat z různých druhů neduhů, ale vyžadovat je po svém lékaři při každé příležitosti, je špatně. Lék se totiž může snadno změnit v prostředek, který tělu škodí. Při častém braní antibiotik se bakterie stávají vůči nim rezistentní, a navíc se ničí střevní mikroflóra.  

Čtěte také:

Reklama