V asijské kuchyni představují mořské řasy jednu ze základních, a tedy i hojně využívaných surovin. A jistě není náhoda, že takové Japonsko patří k zemím, kde se lidé dožívají nejvyššího věku. Zdravá strava, ve které se vyskytují právě i mořské řasy, je základem spokojeného a dlouhého života.

Foto: Pixabay

Řasy se dělí na mořské a sladkovodní. Na druhou skupinu ovšem pozor, její druhy bývají jedovaté. Mořské řasy se dále rozlišují podle barvy. Nejčastěji můžete narazit na červené, zelené, modrozelené a hnědé. Výživu z nich získávají nejen nejrůznější tvorové ukrývající se v hlubinách moří a oceánů, ale také lidé.

Co se týče obsahu prospěšných látek. Jednotlivé druhy mořských řas se od sebe odlišují i v závislosti na místo výskytu. Ovšem obecně lze říci, že 100 g čerstvých řas obsahuje:

  • až 65 % denní doporučené dávky jódu
  • až 180 % denní doporučené dávky hořčíku
  • až 60 % doporučené denní dávky vápníku
  • až 50 % doporučené denní dávky kyseliny listové (vitamin B9)
  • až 80 % doporučené denní dávky vitaminu K apod.
  • v menší míře nechybí ani omega-3 a omega-6 mastné kyseliny

S čerstvými řasami to může být někdy problém, dostupnější jsou v našich zeměpisných šířkách sušené varianty. Ty ale nejsou horší, naopak 8 gramů sušené řasy, tedy asi jedna polévková lžíce, se co do obsahu prospěšných látek vyrovná 100 gramům čerstvé suroviny.

Mořské řasy mají schopnost:

  • podporovat díky obsahu jódu správnou činnost štítné žlázy (jen pozor, abyste to s nimi nepřehnaly)
  • posilovat imunitní systém a bojovat proti zánětům díky obsahu antioxidantů
  • napomáhat s trávením díky obsahu prebiotik
  • působit preventivně s ohledem na rozvoj cukrovky, nejen díky vláknině, ale i antioxidantu jménem fukoxantin
  • chránit a zlepšovat zdraví srdce díky obsahu vlákniny a omega-3 mastných kyselin
  • pomáhat se shozením nadbytečných kilogramů, vláknina zasytí a látka fucoidan pomáhá s odbouráváním tuků

Jak to tak ovšem bývá, každá strana má dvě mince, a proto není vhodné začít se cpát mořskými řasami do úmoru. Jedna až dvě porce týdne je v pořádku, popřípadě je vhodné řasy používat v menším množství jako koření.

Jejich nevýhodou je totiž možný obsah těžkých kovů, jako je arsen, hliník či kadmium. Hodně arsenu bývá například v řase hijiki. Pozor by si měli dát i lidé s onemocněním ledvin, a to kvůli vysokému obsahu sodíku, který řasy většinou mají.

Foto: Pixabay

Druhy řas:

Nori
Zelené řasy nori patří k nejznámějším na trhu, protože se používají jako obal na sushi.

Kelp (kombu)
Hluboko v čistých severských vodách roste hnědá řasa kombu, která obsahuje největší množství jódu. Má silnou chuť, takže se často využívá k přípravě vývarů, ale i do salátů.

Wakame
Další hnědá řasa je wakame, a to i přesto, že na talíři vypadá zeleně. Přidává se také do polévky, ale známý je zejména wakame salát, který se z ní připravuje. Jeho součástí je chilli, sójová omáčka, sezamová semínka a sezamový olej.

Dulse
Červená řasa dulse se vyznačuje vysokým obsahem železa. Používá se zasyrova, ale i do polévek ve formě vloček. Její chuť je lehce pikantní a někomu připomíná slaninu. Struktura je žvýkavější.

Arame
Mírně nasládlá je hnědá arame, která se díky své jemné chuti hodí pro řasové začátečníky.

Agar
Agar není přímo řasa, ale výrobek z červené mořské řasy tengusa. Vznikne vařením a následně se chladí, dokud neztuhne. Prodává se ve formě vloček, tyčinek nebo prášku jako náhrada želatiny. Dokáže totiž zahustit a ztužit.

Caulerpa lentillifera
Na pohled krásná je řasa caulerpa lentillifera, které se přezdívá také mořské hrozny. Tvoří ji totiž změť zelených kuliček vypadajících jako kaviár. 

Jak na ně
Řasy se dají sehnat jak čerstvé, tak sušené, i když druhá varianta je asi častější a dostupnější. Nori lze kromě sushi využít i na zabalení čehokoli, protože se prodává ve formě sušených plátů. Jinak se dají řasy použít také do polévek či k přípravě salátů. Ochutit se jimi dají i pokrmy s mořskými plody, rizota, zeleninové směsi, kuskus, zeleninová smoothie apod. Řasy se prodávají i ve formě sušeného křupavého snacku. 

Čtěte také:

Reklama