Obchodníci využívají nejrůznějších triků, jak z kapes především nepozorných zákazníků vymámit co nejvíc peněz. Některé tyto praktiky však nejsou v souladu se zákonem. Sdružení obrany spotřebitelů radí, na co si dát pozor.
Sdružení obrany spotřebitelů se často setkává s klamáním zákazníků v případech dárků zdarma. Konkrétně se jedná o následující situaci: Prodávající nabídne při koupi určitého zboží bonus v podobě druhého kusu či jiného výrobku, za který již podle reklamy spotřebitel nic nezaplatí. Ale skutečnost je často jiná.
„Nejčastěji se s tímto klamáním setkáváme u nákupu potravin. Prodejce počítá s tím, že v případě, kdy zboží bude zabaleno ve větším balení, na které se napíše 3+1 zdarma, tak spotřebitel již nebude počítat, kolik stojí jeden kus. Stává se, že cena je po rozpočítání na kusy stejná či dokonce vyšší, než kdyby si spotřebitel zboží koupil v danou chvíli na prodejně jednotlivě,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec.
Podobná situace nastává v případě, kdy prodávající nabízí dárek zdarma k zakoupenému zboží, ale konečná cena se při využití této nabídky navýší. Prodávající nemůže označovat zboží slovem zdarma, gratis či slovem podobného významu v případě, kdy spotřebitel pro získání tohoto výrobku musí vynaložit jakékoli další náklady. Pokud by k tomu došlo, jednalo by se o porušení zákona o ochraně spotřebitele.
V minulém týdnu SOS vyzvalo jeden z internetových obchodů ke zdržení se protiprávního jednání s tímto souvisejícím. Internetový prodejce nabízel k mobilním telefonům zdarma paměťovou kartou, která však tak úplně zdarma nebyla. Cena tohoto telefonu byla vyšší než cena telefonu, který byl dodáván bez paměťové karty zdarma.
„Obchod jsme písemně vyzvali ke zdržení se protiprávního jednání a k úpravě cen v jejich internetové nabídce. Byli jsme připraveni se obrátit na příslušný dozorový orgán, pokud by obchod na naši výzvu nereagoval. Obchod však bleskově zareagoval a během dvou dnů bylo vše v souladu se zákonem,“ dodává Mišurec.
SOS proto spotřebitelům radí, aby při nákupech nepodléhali slovům zdarma, gratis apod. a vše si důkladně prohlédli a spočítali, zda se jedná opravdu o tak výhodnou nabídku.
Přepočítáváte v obchodě ceny výrobků?
Nový komentář
Komentáře
Ja si na to docela davam bacha.
někdy ano,co jiného mi zbývá...
Na slevy neletim.Temer vzdy je v tom nejaka skulinka aby prodejce neprodelal
lajvap: Já bych z tebe taky nemohla.
Pokladní ty ceny neurčuje.
jo a na prací prášky. Kup jeden, dostaneš 2 kg druhýho zdarma. A první je dražší než to samý 5 kg balení. Holt lidská blbost. Na tohle jsou experti v "tom velkym krámu na Zličíně" dost tzv. akcí nemaj v kase. A pak se tak kroutěj, že to nemaj nakodovaný... jednou jsem jim tam takhle nechala 2 prací prášky, 4 kg jablek a psí žrádlo. Chudáci neměli tu akci zanesenou v kodech. A ještě na mně řvala u kasy, ať s tim jdu do regálu, kde jsem to vzala.
podle toho,co to je?!jestli jídlo nebo kosmetika...kolikrát jsem zjistila,že stejný výrobek v jednom obchodě je dražší než v druhém obchodě...to si člověk nevybere...nejde nakupovat v jednom obchodě jen proto,že tam zrovna měly v jednu dobu více levněji než jinde...
DCOlga — #22 To si také kolikrát říkám, kolik asi stojí, když si prodejce dovolí výraznou slevu.
Někdy přepočítávám, ale spíš přemýšlím, kolik ten výrobek stojí v jiném supermarketu, zda není levnější i bez slevy, než v jiném marketu i po slevě.
Přepočítávám odhadem. Ale doporučuji i kontrolovat kódy pod zbožím a na zboží! Přepočítávám i zda se mi vyplatí něco koupit, když rozpočítám cenu + poštovné (ale zde asi nemohu napsat odkud
, však vy víte).
Občas přepočítávám a ceny letmo sleduji,takže vím,že te cena čtvrtého výrobku zdarma je zpravidla rozložena do těch tří.
Dříve jsemnepřepočítávala, ale po několika špatných zkušenostech "výhodných akcí " přepočítávám a kontroluji i účtenky. Chybyčka ze strany obchodníků se občas vloudí...
ceny kontroluji,nákup plánuji větší vždy jednou týdně ,přes týden jen pečivo a tisk
někdy to kontroluji a většinou to nesouhlasí, jsou to taháky na lidi a skutek utekl
Ono se opravdu neušetří, to jedině, že by člověk objel více obchodních řetězců a vybral co je tam výhodné. Páč koupíte něco výhodného a hned pak zase k tomu něco co je dražší než jinde...je to těžké
snažím se přepočítávat - na něčem se dá ušetřit, ale jinde to zase utratíme...
Snažím se,ale někdy je člověk unavený nebo spěchá a pak se nechá lehce napálit.Několikrát jsem se setkala s tím ,že vedle sebe v obchodě je podobné zboží jedno drahé a druhé v akci.Sáhnete po tom a pak o pokladny se divíte.
Ano,přepočítávám a nejvíc mě naštve,když má obchod v letáku akci na určitý výrobek,ale v obchodě tento výrobek nenajdete.Nakonec odcházíte z obchodu s úplně něčím jiným,než pro co jste šli.Tak se vydělává,ne?????????
Jasně , že přepočítávám. Protože jsou obcody kde velice rádi zákazníka ošidí. A mám pocit , že jim to dělá velkou radost.