Alternativních způsobů léčby je celá řada. Někdo sází na bylinky, jiný upřednostní akupunkturu, další věří v sílu homeopatie. Vybrat si lze z mnoha tradičních i novějších metod. Do stejné skupiny léčebných technik patří i terapie EFT (z anglického Emotional Freedom Technique), technika emoční svobody. Podle praktiků a přívrženců této metody jde o revoluční způsob, jak si vylepšit a udržet dobré fyzické i duševní zdraví.

etf.jpg
Foto: Shutterstock

Technika emoční svobody (EFT) je alternativní léčbou fyzické bolesti a emočního strádání. Říká se jí také poklepová nebo psychologická akupresura.

Energetické body jako cesta k uzdravení

Podobně jako akupunktura se také EFT zaměřuje na meridiánové body (konkrétní stimulační energetická místa). Poklepáváním na ně se snaží obnovit energetickou rovnováhu těla, protože pracuje s teorií, že její obnovení zmírní nebo zcela eliminuje problém na fyzické i duševní rovině.

Akupunktura používá k vyvíjení tlaku na energetická místa (meridiány) jehly. EFT vyvíjí tlak pouhým poklepáváním konečky prstů.

Základní „recept“, jak metodu používat

1. Identifikujte problém

Základem je identifikace samotného problému včetně jeho intenzity. Máte-li více věcí k řešení, zaměřte se vždy nejprve na jednu, tu nejakutnější. Řešit lze fyzické i duševní potíže. Pokud byste si například rádi ulevili od bolesti hlavy, bolest si představte, navažte s ní kontakt. Trápí-li vás třeba strach z létání, je nutné, abyste si vizualizovali sami sebe například při startu letadla, vžili se do pocitů, které ve vás létání vyvolává, dostali se do podobného stresu, jako při skutečné cestě. Jedině tak lze s problémem pomocí techniky EFT pracovat.

2. Ohodnoťte problém na škále 1–10

Poté, co identifikujete svou problémovou oblast, je třeba nastavit referenční úroveň intenzity na stupnici od 0 do 10, přičemž 10 znamená nejsilnější (nejhorší). Tato stupnice hodnotí emocionální nebo fyzickou bolest a nepohodlí, které při problému prožíváte. Trápí-li vás zrovna bolest hlavy, ohodnoťte ji dle aktuálního stavu. Řešíte-li strach z létání, ohodnoťte jej v okamžiku, kdy vaše představa zaktivuje podobně nepříjemné pocity, které prožíváte přímo v letadle.

3. Vytvořte si aktivační frázi (afirmaci) a připomínkovou frázi (zkrácenou verzi)

Pokud jste svůj problém pojmenovali a určili jeho intenzitu, je ještě potřeba správně jej slovně specifikovat a uznat jeho existenci, stejně jako to, že se přijímáte i s těmito potížemi. Klasickým příkladem takové věty je:

„I když mám tento problém (například strach z létání), mám se rád/a a hluboce se přijímám.“

Příklad připomínková fráze může vypadat třeba takto:

„Strach z létání, který cítím.“

4. Začněte s poklepáváním

Existuje 12 hlavních meridiánů, EFT ale obvykle pracuje jen s 9 body. Vždy začínejte klepáním na bod karate (malíková hrana) a současně třikrát odříkejte svou základní frázi pro aktivaci. Potom sedmkrát klepněte na každý následující bod – pohybujte se po těle v tomto pořadí:

  • Malíková hrana ruky (bod karate)
  • Vnitřní strana obočí
  • Vnější strana oka
  • Pod okem
  • Pod nosem
  • Brada
  • Vnitřní strana klíční kosti
  • Podpaží
  • Temeno hlavy

top.jpgFoto: Shutterstock

Při klepání na všechny ostatní body kromě karate bodu (tady říkáte celou frázi) odříkávejte už jen upomínkovou frázi (zkrácená verze), abyste se na problém stále plně soustředili.

Na jednotlivé body poklepávejte jemně, ideálně ukazovákem a prostředníkem dominantní ruky. Celou sekvenci poklepů opakujte dvakrát nebo třikrát.

5. Otestujte konečnou intenzitu

Na konci sekvence ohodnoťte úroveň intenzity na stupnici od 0 do 10. Porovnejte své výsledky s počátečním stavem. Měli byste zaznamenat pokrok, snížení ideálně až na nulu.

Čtěte také:

Zdroje: kniha Proklepej se ke zdraví, Horst Benesch a healthline.com

Reklama