Připravíte z ní kaši, hodí se jakožto příloha k hlavnímu jídlu, je skvělá do salátů a pokud ji umelete na mouku, leccos si z ní také upečete. Přestože ale drobná semínka merlíku chilského používáme v kuchyni jakožto obilovinu, tou z botanického hlediska není. Stejně jako například pohanka se řadí mezi takzvané pseudoobiloviny. Plody až dva metry vysoké, jednoleté rostliny původem z jihoamerických hornatých oblastí jsou proto přirozeně bezlepkové. To ale rozhodně není jejich jediný benefit. Ne nadarmo byla pro Aztéky a Inky posvátným pokrmem. Jenže pak ji vytlačily obiloviny dovezené kolonizátory.

Od bílkovin po vitaminy

Quinoa chutnající po oříšcích je plná kvalitních bílkovin, komplexních sacharidů, vlákniny, minerálů (vápníku, hořčíku, železa, zinku, mědi a dalších) a vitaminů (vitaminy skupiny B, beta-karoten, vitaminy C a E), ale obsahuje třeba i omega 3 mastné kyseliny. Proto je mimo jiné doslova požehnáním pro sportovce, vegany nebo osoby, které potřebují shodit nějaké to kilo navíc. A díky nízkému glykemickému indexu je vhodná i pro diabetiky.

Na barvě záleží

Quinoa je k dostání v několika barvách a rozhodně to není jen pro to, aby na talíři lahodila oku.

Bílá quinoa má nejjemnější chuť, nejrychleji se vaří, ale nedrží tak dobře svůj tvar.

Červená quinoa je bohatší na vlákninu (2x více než bílá), ale o něco chudší na bílkoviny. Při vaření sice ztrácí barvu, ale tolik nemění tvar a má zemitou až ovocnou chuť.

Černá quinoa zůstává stejně barevná i po uvaření, je křupavá, chuťově nejvýraznější.

Jak quinou připravit

Přestože si na quinoe můžete pochutnat i zasyrova, většinou se nechává přejít varem. Do měkka ji uvaříte už za čtvrt hodiny. Stačí ji před tím propláchnout a k jednomu dílku přidat dva dílky vody. Svůj objem zvětší přibližně třikrát.

Co jste možná nevěděla

  • Správná výslovnost je „kinua“.
  • Merlík chilský má kromě zrnek chutné i čerstvé listy, které se používají do salátů.
  • Ačkoli je jejím největším producentem Jižní Amerika, méně či více úspěšně pěstují quinou také zemědělci v Evropě, Česko nevyjímaje.
  • Jakožto jednoletá rostlina zvládne i naše podnebí. Snese mráz do -5 °C, pokud tedy právě nekvete.
  • Během růstu zužitkujete i čerstvé listy do různých salátů.
  • Organizace spojených národů vyhlásila rok 2013 Mezinárodním rokem quinoy, aby zvýšila povědomí o této bílkovinami nabité potravině.
  • Ve spojitosti s potravou kosmonautů se o quinou zajímá i NASA.

Čtěte také: