shutterstock-717540391.jpg

Foto: Shutterstock

Pohanka se sklízí hlavně na severní polokouli, zejména v Rusku, Kazachstánu, Číně a střední a východní Evropě. Je bezlepková a může se uvařit jako příloha, používá se na pohankový čaj nebo se zpracovává na krupici, mouku či nudle. Stala se populární ve zdravé výživě díky vysokému obsahu minerálů a antioxidantů.

Tato superpotravina je plná vlákniny, aminokyselin. Z obilovin a pseudocereálií je nejbohatším zdrojem rutinu, což je antioxidant, který může mít řadu výhod. Například podporuje vstřebávání vitaminu C. Je také důležitý pro pevné a pružné cévní stěny. Působí jako prevence proti modřinám a křečovým žilám. Rutin může snížit riziko srdečních onemocnění tím, že zabrání tvorbě krevních sraženin a sníží zánět a krevní tlak.

Čtěte také: Pomazánka z pohanky, která chutná jako oblíbená škvarková

Pohanka je nabitá hořčíkem, který pomáhá udržovat zdraví kostí a pomáhá při svalové a nervové funkci, což může pomoci předcházet vysokému krevnímu tlaku udržováním správného srdečního rytmu. Začlenění potravin s vysokým obsahem vlákniny do vašeho jídelníčku, může pomoci snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění, pomoci při regulaci hmotnosti a snížit hladinu cholesterolu. Mimo to také pomáhá udržet zdravá střeva.Obsahuje flavonoly a fenolové kyseliny, které mají protizánětlivé a protirakovinné vlastnosti.

Pohanka se doporučuje také při cukrovce. Má vysoký obsah vlákniny a hořčíku a dokáže po jídle zmírnit nárůst cukru v krvi. Navíc se zdá, že některé složky pohanky brání trávení stolního cukru nebo jej zpomalují. Studie naznačují, že tento účinek může být způsoben rozpustnými uhlohydráty v pohance, díky nimž buňky reagují na hormon inzulín a mohou zpomalit trávení cukru.

Mohlo by vás také zajímat: Pohanková kaše s mandlovým mlékem a karamelizovanými jablky a hruškami

shutterstock-1883165860.jpg

Foto: Shutterstock

Zdroje: Helth Line, Vím co jím, Cukr v krvi, PubMed, ScienceDirect, BBC Good Food, The Healthy

Reklama