Milujete sladké snídaně a kávu si nedokážete představit bez zákusku nebo nějaké sladkosti? Během dne se potřebujete povzbudit alespoň malým kouskem čokolády nebo sušenkou? Neodpustíte si slazené nápoje? Zkrátka a dobře – máte rádi sladkou chuť a život „bez přidaného cukru“ si nedokážete představit? Nabídneme Vám i jiné možnosti, jak si pochutnat a doplnit energii.

O cukru už bylo napsáno a řečeno opravdu mnohé – cukr je často označován za „bílý jed“ a řada osob zastávajících alternativní způsoby stravování před ním důrazně varuje. Není však vhodné ho jen tak rovnou odsoudit - patří mezi sacharidy, které jsou nedílnou součástí naší stravy. Sacharóza (bílý cukr) se získává z cukrové řepy a patří mezi disacharidy. Skládá se ze dvou jednotek jednoduchých sacharidů – z glukózy a galaktózy.

„Sacharidy společně s bílkovinami a tuky patří mezi základní živiny, které naše tělo potřebuje.  Sacharidy nám poskytují energii pro naše aktivity, některé zdroje sacharidů také obsahují důležitou vlákninu. Přesto bychom však podle nejnovějších doporučení měli preferovat zejména zdroje složitých sacharidů (zejména luštěniny, obiloviny – ideálně celozrnné) a měli bychom se vyvarovat nadměrného příjmu jednoduchých sacharidů,“ radí nutriční terapeutka Mgr. Jitka Laštovičková z odborného centra zdravého životního stylu Rekondice. Měli bychom tedy dávat pozor na to, jak často konzumujeme potraviny a pokrmy, které obsahují velké množství cukru, a snažit se pokrmy zbytečně nepřislazovat.

Pokud často a rádi konzumujeme výrazně sladké potraviny a nápoje, nemusí nám například ovoce připadat dostatečně sladké (zejména ty méně sladké druhy – například jablko, grep, aj.).
Sladkosti však velmi často neobsahují pouze cukr – obvykle v jejich složení najdeme také velké množství tuku – a tím i velké množství energie. Pozor dejte zejména na jemné pečivo (např. sladké croissanty s náplní), dorty s čokoládou či krémem a další zákusky, sušenky a čokoládové tyčinky, aj. 

sugar

„Nejvhodnější sladkostí je ovoce – obsahuje totiž nejen ony jednoduché sacharidy, ale také vlákninu a vodu. Vhodnější než sníst velkou porci ovoce je však doplnit ovoce mléčným produktem – například jogurtem či tvarohem. Připravte si třeba bílý jogurt s ovesnými vločkami a ovocem, můžete do něj nastrouhat i kousek kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaové hmoty,“ uvádí Laštovičková.
Využít můžete i sušené nepřislazované ovoce – například jableční křížaly, physalis (mochyně) nebo moruše -  pozor ale na množství!
Pokud se nechcete vzdát čokolády, zvolte čokoládu s vysokým obsahem kakaové hmoty a dejte si jí menší kousek – na uspokojení chuti to zcela stačí.

Máte rádi sladkou kávu? Nebojte se kávu si osladit, všímejte si, kolik lžiček cukru na oslazení použijete – je-li lžiček více, můžete zkusit množství přidaného cukru postupně a pomalu snižovat. Vyzkoušejte místo bílého řepného cukru osladit kávu třtinovým cukrem, který obsahuje navíc také minerály a má mírně vyšší sladivost, nebo stévii.
Mírně sladké chuti kávy docílíte také přidáním mléka, které obsahuje mléčný cukr – laktózu. Není třeba se přímo nutit do pití hořké kávy – lepší mírně sladká káva než hořká káva s dortíkem na „vyrovnání chuti“.

„Máte-li chuť na zákusek ke kávě a ovoce by Vás neuspokojilo, dejte si raději malý kousek štrúdlu s jablky nebo švestkami – s bohatou ovocnou náplní a skořicí, tenkou vrstvou těsta. Pokud máte raději chuť sladší, můžete při přípravě štrůdlu použít malé množství medu nebo sirupu z agáve. Vhodné jsou také dezerty z lehkého piškotového těsta s ovocem a třeba i želatinou nebo agarem,“ doporučuje nutriční terapeutka.

Voda bez příchuti Vám nechutná a preferujete slazené nápoje? Zkuste do vody nakrájet pár plátků citronu či pomeranče. Místo hotových slazených nápojů si můžete připravit domácí limonádu ze zázvoru a medu nebo máty či meduňky. Využít můžete i hodně naředěný ovocný džus (nejvhodnější jsou džusy, které obsahují i dužinu, která je zdrojem vlákniny). Na trhu naleznete také minerální vody, které neobsahují žádný cukr a jsou ochuceny pouze přírodním aromatem.

Saháte obvykle po sladké tyčince nebo sušence když Vás někdo rozčílí nebo je Vám smutno? Sladká chuť Vám pomáhá zvládnout nápor emocí, ale tyto situace můžete řešit i jinak.
Pomoci Vám může konzultace s psychologem, zkuste příště místo po čokoládové tyčince sáhnout raději po ovoci nebo jen malém kousku kvalitní čokolády. Důležité je také nejíst ve spěchu – pokud se na jídlo nesoustředíte, nevnímáte chuť dané potraviny. A abyste si chuť uvědomili, sáhnete po dalším kousku. Udělejte si na jídlo čas – mnohem lépe si tak uvědomíte chuť potravin a pokrmů.

rekonPoradila vám Mgr. Jitka Laštovičková, nutriční terapeutka odborného centra zdravého životního stylu Rekondice

Rekondice je odborné centrum zdravého životního stylu, které pomáhá svým klientům zlepšit zdravotní stav. Pod vedením lékařů a specialistů s dlouholetou praxí poskytuje odborné a komplexní poradenství ve všech oblastech zdraví. Centrum Rekondice dbá na individuální přístup a pomáhá dosáhnout viditelných výsledků na cestě za zdravým životním stylem. Programy se zaměřují na redukci váhy, obezitu, poruchy příjmu potravy, onemocnění zažívacího traktu nebo na výživové poradenství pro těhotné. Jejich cílem je prokazatelné zlepšení kvality života klientů.

Více na www.rekondice.cz