Není to jen univerzálně použitelná dužina, co může tahle podzimní kráska nabídnout. Snad ještě cennější jsou její semínka, která si můžete dopřát po celý rok. Například štýrská dýně je pěstována hlavně kvůli nim. Nejen že skvěle chutnají, ale navíc mají měkkou slupku, takže není potřeba loupat.

Semínka jsou bohatým zdrojem nenasycených olejů, fytosterolů, kukurbitinu (nebílkovinná aminokyselina), karotenoidů, přírodních barviv (chlorofyl), vitaminu E (kolem 50 mg/100 g) a minerálních a stopových prvků. „Čtvrt šálku dýňových semínek představuje zdravou svačinku, která pokryje podle amerických vědců 46,1 % doporučeného příjmu hořčíku, 28,7 % železa, 52 % manganu, 24 % mědi, 16,9 % bílkovin a 17,1 % zinku,“ uvádí Informační centrum bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství ČR.

63fc994e7950eobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Jak vám dýňová semínka prospějí?

Tradiční čínská medicína hovoří o dýňových semíncích jako o zásobárně energie Qi (čchi). O blahodárných účincích se ale dobře ví i u nás.

  • Dýňová semínka obsahují nejvíce zinku ze všech rostlinných zdrojů, takže jsou velmi hodnotným doplňkem stravy a doporučují se při téměř všech onemocněních. „Zinek je protizánětlivý, působí příznivě na kůži, vlasy a nehty, urychluje hojení ran i zlomenin. Semínka se doporučují při ekzému a dalších kožních problémech, jako prevence i podpůrná léčba infekčních onemocnění, pro podporu obranyschopnosti, v rekonvalescenci po úrazech a operacích,“ vyjmenovává benefity MUDr. Zbyněk Mlčoch.
  • Díky vitaminu E, který patří k cenným antioxidantům, zpomalují proces stárnutí. I vaše pleť tak zůstane déle pevná a pružná.
  • Studie ukazují, že působí jako prevence proti některým druhům rakovinného bujení, například v prsu nebo prostatě. Starají se o to mimo jiné polyfenoly lignany, které i samotnou rostlinu chrání před účinky různých patogenů.
  • Látky v dýňových semíncích pozitivně ovlivňují hladinu serotoninu v těle, čímž nám dokáží spravit náladu a zahnat chmury, deprese. Pozor ale v případě, že užíváte nějaké léky na ovlivnění psychiky, například antidepresiva.
  • Představují zásobárnu nenasycených mastných kyselin. Ty jsou pro lidské zdraví velmi přínosné. Snižují míru škodlivého cholesterolu i vysoký tlak, díky čemuž omezují riziko infarktu nebo mrtvice.
  • Díky isoflavonoidům zmírňují neduhy trápící ženy během klimakteria. Například návaly horka, noční pocení nebo výkyvy nálady.
  • Přispívají k posílení močového měchýře a oslabeného pánevního dna. To se hodí při inkontinenci, hyperaktivním močovém měchýři, ale i při potížích s prostatou. 
  • Pomáhají snižovat hladinu krevního cukru.
  • Zlepšují kvalitu spermií, a tím i plodnost mužů.

Zdroj informací: Bezpečnost potravin, MUDr. Zbyněk Mlčoch - Bylinky pro všechny, PubMed

Čtěte také: