konicky.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

V první řadě je však potřeba říct, že je důležité podporovat zájmy dítěte, i když se vám mohou zdát odlišné tomu, co jste v jejich věku dělali vy.

Koníčků existuje celá řada a mohou být jak fyzické nebo kreativní, tak i intelektuální povahy. Zatímco u některých dětí výběr koníčku proběhne bez námahy, jiné děti mohou mít s hledáním koníčku, který by je skutečně bavil problém. V takovém případě zkuste s dítětem probrat co má a co nemá rádo, napište si seznam toho, co ho baví a otestujte klidně více kroužků či letních táborů. Nemá cenu dítě držet u prvního koníčku, které začne dělat, když je zjevné, že ho nebaví.

Psycholožka Barbora Downes pro Junior Rozhlas uvedla, že i samotné hledání té správné záliby je skvělé, protože podněcuje fantazii, zvídavost a snahu dozvědět se něco o sobě samém.

Jaké výhody s sebou koníčky přinášejí

  • Benefity fyzického i psychického zdraví: Dochází k posilování jemné i hrubé motoriky v závislosti na druhu koníčku (malování vs. sport), a zároveň relaxaci a snížení stresu.
  • Budování sociálních dovedností: Děti se učí důležitosti týmové práce a komunikace.
  • Zvýšení sebedůvěry a sebeúcty: Ať už díky výhře, dokončenému obrázku či třeba vypěstované květině.
  • Učení se novým věcem: S hraním na hudební nástroj se dítě zároveň učí hudební teorii a technice a dítě, které sportuje, se zase dozví něco o fungování těla či důležitosti správné výživy.

fotbal.jpg
Zdroj foto: Shutterstock 

Kolik koníčků by mělo dítě mít

To samozřejmě závisí na osobnosti dítěte. Některé děti mají rády program nabitější a rády se věnují více zálibám, jiné se zase raději soustředí na jednu až dvě činnosti, které jsou pro ně mimořádně důležité. Nakonec je tedy na dítěti, aby se rozhodlo, čemu se chce věnovat. Obecně se však doporučuje vybrat si méně smysluplných zálib, nežli se snažit do rozvrhu vměstnat co nejvíce zbytečných aktivit. Dítě by mělo mít také čas na sebe a na okamžiky s vámi.

Zdroj info: josie-curranfreshhobbycreativechild, junior.rozhlas, Barbora Downes
 

Reklama