Foto: Shutterstock
Zatímco v minulosti děti často nastupovaly do první třídy matematikou nepolíbené, dnes už od nich školský systém očekává základní znalosti, na které mohou během výuky na základní škole navazovat. Připravit je na to má nejen rodina, ale také předškolní povinná docházka. Jenže ne vždy se to bohužel daří, jak odhalil loňský zářijový průzkum projektu Matematika bez bariér v prvních třídách více než 1 100 základních škol.
Ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem a pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR prošlo diagnostikou 25 000 prvňáčků, tedy přibližně čtvrtina všech žáků, kteří v září 2024 nastupovali v Česku do školy. A ukázalo se, na čem je třeba ještě před usednutím do školních lavic zapracovat. Prvňáčci mají podle výsledků průzkumu problém hlavně s dostatečným porozuměním základním pojmům a instrukcím.
Co průzkum odhalil?
Celým 88 % žáků dělalo problém aplikovat pojmy více o / méně o, kdy měly vytvářet skupiny obrázků dle instrukce.
Celkem 83 % dětí se nepodařilo správně vyhodnotit instrukce, které kombinují pozitivní a negativní podmínky. Za úkol dostaly například najít zvíře, které nemá čtyři nohy a umí létat.
Zdroj foto: Matematika bez bariér
Dohromady 61 % dětí neprokázalo, že skutečně rozumí pojmům potřebným pro orientaci v řadě. Například při zadání „před, za, mezi“.
41 % dětí silně chybovalo v pojmech pro orientaci na síti 3 x 3, kdy dostaly za úkol označit například vpravo nahoře, vlevo uprostřed a podobně.
Jako velký problém vidí odborníci fakt, že téměř pětina (19 %) dětí nedokáže přiřadit počet obrázků k číslu 1 až 5. Tato dovednost je přitom učiteli na ZŠ často považovaná za samozřejmou.
Jen 12 % dětí je plně připraveno na výuku sčítání a odčítání v oboru 1 až 5.
57 % dětí umí přiřadit k počtu obrázků čísla 1 až 10, ale jen 11 % rozumí jejich pozici v číselné řadě vyjádřené pomocí řadových číslovek. Měly za úkol například vybrat obrázek mezi pátým a sedmým obrázkem.
Zdroj foto: Matematika bez bariér
„Děti si tak do první třídy často přináší “skryté” mezery, které brání v porozumění nového učiva. Hrozí jim tak nejen pocit neúspěchu hned na začátku školní docházky, ale zrovna tak riziko budoucí školní neúspěšnosti,“ uvádí tvůrci diagnostiky.
Co s dětmi trénovat?
Novojičínská pedagogicko-psychologická poradna vytvořila pro rodiče tipy, jak dětem základní předmatematické dovednosti a početní představu od předškolního věku vštěpovat.
- Budujte v dětech pojmy vedoucí k porovnávání, srovnávání a následně vytvoření představy množství (malý - velký; málo - hodně; krátký - dlouhý; široký -úzký; menší - větší; kratší - delší…).
- Veďte dítě k tzv. párovému přiřazování (k řadě kostek přidat další řadu o stejném počtu; k hrnečkům přiřadit lžičky apod.).
- Veďte dítě ke třídění (podle barvy, podle velikosti, podle účelu...).
- Trénujte s dítětem řazení předmětů podle velikosti, pojmenování toho, který prvek je nejmenší, největší.
- Při hře s kostkami, kuličkami, kamínky a podobně (vždycky za pomoci manipulace s předměty) upřesňujte operace „přidej“ a „uber“, případně „kolik jich pak bude?“; u předškoláka úplně stačí, pohybuje-li se v počtu kolem pěti.
- Motivujte ho k postřehování počtu: „Kolik ukazuji prstů?“ - cílem je, aby je dítě nepočítalo stále po jedné, ale aby na první pohled označilo počet.
- Postupně dítě veďte k počítání prvků ve skupině a k vytváření skupin s daným počtem prvků (spočítej mi, kolik je tady kostek; udělej mi hromádku, na které budeš mít 4 kostky).
- Využívejte her jako je Domino, Člověče nezlob se a podobně.
Zdroj informací: Matematika bez bariér, Pedagogicko-psychologická poradna Nový Jičín
Nový komentář