Je jedno, zdali se chystáte poprvé na jógu, box nebo právě do fitka. Tím nejdůležitějším, co před jakýmkoliv cvičením musíte udělat, je uvědomit si, proč to děláte a jestli to opravdu dělat chcete. Sportovat je trendy, a proto se lidé často pouštějí do aktivit, které je vlastně nenaplňují a snaží se začít cvičit, protože jim někdo někdy řekl, že by měli – cvičit, zhubnout, prostě se sebou něco udělat,… -, a tak se snaží chodit do fitka a držet diety, ale fitness, stejně jako hokej nebo fotbal, není pro každého. 

Foto: Shutterstock

“Pokud víte, že teda fitness je to, co chcete zkusit a dělá vám radost, v první řadě se zaměřte na techniku,” říká osobní trenérka Form Factory Martina Hloupá a dodává: “Ať už máte jakýkoli cíl – zhubnout, zpevnit, ulevit si od bolestí, jenom se hýbat – technika by pro vás měla být na prvním místě. Proto se na začátku nebojte zeptat o radu trenéra, pár hodin s ním vás určitě nebude stát víc než případné problémy se zády a koleny. Každý dobrý trenér vám na začátku udělá také diagnostiku zdarma a se základy poradí. Během pár lekcí základy zvládnete a pak, pokud tedy si svého trenéra nezamilujete, můžete začít sami. V případě, že zvládáte základy, pro vás stroj nemusí být strašákem, právě stroj při správné technice povede váš pohyb v případě, že nemáte zásobu cviků, ve kterých si jste jisti.”

Pozor na začátečnické chyby

  • Přestože je vaše zapálení 100%, není třeba hned všechno uspěchat. Nekupujte si hned členství v prvním fitku a raději si najděte takové, kde vám bude opravdu dobře.
  • Nepřepalte start. První cvičení by mělo být o tom, že si “osaháte” první cvičební stroje či pomůcky a začnete pracovat na technice. 
  • Respektujte svoji individualitu, a to v tréninku i jídelníčku. Nekoukejte na jiné a cvičte jen pro sebe a kvůli sobě. 
  • Neskákejte od stroje ke stroji. Zkuste nad samotným tréninkem přemýšlet, aby byl strávený čas ve fitku opravdu smysluplný. 
  • Necvičte přes bolest. Nikdy. Ano, svaly byste měly po tréninku „cítit“, ale při zdravém cvičení se jedná spíše o určitý tlak, který může být dokonce spíše až příjemný. 
  • Regenerujte. Není nutné do fitka chodit denně, naopak, tělo si musí také odpočinout a svaly se budují teprve ve chvíli regenerace.

Ve fitku krok za krokem

  • Dosáhnout postavy snů neznamená, že si “naložíte” a budete zvedat těžké závaží. Správně technicky provedený cvik je mnohem účinnější a přínosnější než zoufalý boj s nepřiměřenou váhou. Teprve pak můžete efektivně působit na ty svaly, které chcete budovat nebo zlepšit. Váhu při cvičení proto přidávejte postupně. 
  • Alfou a omegou správného cvičení, je dech. Provedení pohybu by proto mělo ideálně nastat během výdechu, kdy sval uvolňuje energii. Důležité je dech nezadržovat a dýchat pravidelně po celou dobu cvičení.
  • Nikdy nezapomínejte na zahřátí svalů před a na strečink na konci cvičení.
  • Ve fitku nemusíte trávit čas jen na strojích, nezapomínejte do tréninku zařadit i staré dobré cviky jako je dřep, klik a prkno.
  • Uvědomte si, proč do fitka chodíte - chcete zhubnout? Budovat sílu nebo nabírat svaly? Anebo chcete být jen fit a mít dobrou fyzičku? Podle toho, co je vaším cílem, by se měl odvíjet i průběh cvičení - počet opakování, technika tréninků, počet opakování a sérií…
  • A to nejdůležitější, udělejte ze cvičení oblíbenou aktivitu a věnujte se jí s radostí a tak, aby pro vás byl pobyt ve fitku skvělou částí dne. 

Také si přečtěte:

Reklama