Jak vznikla myšlenka uspořádat akci „Suchej únor“? Chtěli jste třeba i vy sami, pořadatelé, zkusit, jaké to bude bez alkoholu?
Před 7 lety jsme přemýšleli, co udělat pro české muže na poli péče o zdraví, a nadměrná spotřeba alkoholu nám z toho vypadla jako jasné téma. Čeští muži pijí zhruba čtyřikrát více než ženy a třikrát více, než je světový průměr. Podle posledního průzkumu WHO nás přepijí jenom Litevci a Moldavci. No a formát měsíční kampaně a osobní výzvy, v rámci které může člověk reálně udělat něco pro svoje zdraví, nám přišel ideální. Osobní motivace tam samozřejmě byla taky. Abstinenti nejsme a chtěli jsme si to vyzkoušet.

Jak v průběhu ročníků rostl zájem veřejnosti o „sušení“?
„Sucháč“ začínal jako hurá akce pro naše fanoušky. Udělali jsme událost na Facebooku, přidalo se cca 120 mužů a bylo hotovo. Letos na kampani pracuje tým čtyř lidí, a to podstatnou část roku. Za sedm let se Suchej únor stal uznávanou celostátní kampaní, výrazně vzrostl i zájem médií. Jen loni jsme napočítali přes 200 mediálních výstupů. Co se týče počtu účastníků, po šesti letech sušení jsme si dělali reprezentativní sociologický výzkum, ze kterého vyšlo, že Sucháč drželo za těch 6 let zhruba 2 – 3 % populace, tedy čtvrt milionu lidí. Vzhledem ke statistické chybě je to ale číslo velmi orientační. Vzhledem k tomu, že letos jsme se do kampaně opravdu pořádně obuli, čekáme, že účastníků bude zatím nejvíc v historii.   


Josef Petr (nahoře) se svým týmem pracujícím na akci Suchej únor. Zdroj foto: Josef Petr

Takže se do akce evidentně zapojují i lidé, kteří se vám nikde neregistrují.
Takových lidí je podle nás opravdu hodně. Akce začala žít vlastním životem. K tomu jeden příběh - v prosinci jsem volal kamarádovi ze základky, který je poměrně známým hudebním interpretem, a chtěl ho poprosit, jestli by nás letos nepodpořil. No a světe div se, on už sušil poslední dva ročníky a vůbec netušil, že celou tu akci někdo organizuje. A to jsem s ním cvrnkal kuličky. (smích)

Letos se snažíte více zapojit i ženy – proč? A zapojovaly se i v minulosti?
Ženy v minulých letech tvořily odhadem 40 % účastníků. Letos jsme se rozhodli jim kampaň úplně otevřít. Důvodů je víc. Jednak nám to přišlo jako nezbytný krok, protože spousta lidí přestalo nebo vůbec nezačalo „Sucháč“ vnímat jako kampaň zaměřenou na mužské zdraví. A tak jsme se rozhodli, že tomuto přirozenému vývoji nebudeme odporovat, a půjdeme mu naopak naproti. No a potom samozřejmě vnímáme i ženské pití jako důležité téma, o kterém by se mělo mluvit. A v rámci mužského zdraví zase ženy vnímáme jako důležité hybatelky změny. Ono přesvědčit české muže o tom, aby udělali něco pro svoje zdraví, to vyžaduje zapojení zbraní největšího kalibru. (smích)  

Myslíte si, že jeden měsíc abstinence v roce je postačující? Není to jen takové plácnutí do vody? Co má zapojeným lidem dát?
Jeden měsíc je dostatečně dlouhá doba na to, aby člověk otestoval svůj vztah s alkoholem a zjistil, jak chutná střízlivost. A o to nám jde. Jak s tím kdo naloží, to je pak věc každého z účastníků. Výzkumy ze zahraničí ale ukazují, že po měsíci na suchu s pitím signifikantně zvolní až 60 % lidí, kteří si to vyzkouší. Střízlivost je taky trochu návyková. (smích) Nejde jen o to, že se vám během měsíce bez alkoholu udělá lépe po fyzické i psychické stránce - tedy pokud se nezačnete huntovat něčím jiným. Jde primárně o to, aby člověk prošel tou zkušeností, a zjistil, jaké to je, když na měsíc alkohol úplně vysadí. Řada lidí v ČR tuhle zkušenost vůbec nemá, kam až jejich paměť sahá. Mimochodem, vyzkoušet si měsíc bez pití doporučují i odborné adiktologické kruhy.   

Co když někdo své předsevzetí nedodrží, sklenku alkoholu si přece jen dá?
Je to selhání vůle, ale alkoholika to z vás samozřejmě automaticky nedělá. Je dobré zeptat se sám sebe, proč se to stalo, a klidně začít v půlce února znovu. No a vůbec není žádná ostuda poradit se s odborníkem. Nebo aspoň poprosit o zpětnou vazbu svou rodinu a přátele. Pokud to máte s alkoholem nahnuté, lidé ve vašem okolí to patrně už zaregistrovali.

V rámci kampaně nabízíte také možnost předplatit si články a tipy, co se (ne)konzumace alkoholu týče, popřípadě různé výrobky. Na co budou použity vybrané peníze?
Ano, letos chceme, aby se nám co nejvíce lidí registrovalo. Lze to udělat na www.suchejunor.cz a není to jenom kvůli výtěžku. Chceme podpořit komunitní charakter akce a provázat se s lidmi, kteří s námi měsíc na suchu drží. Základní registrace je pro jednoho v ceně 2 až 3 piv a výtěžek putuje jednak na realizaci kampaně - tedy pokrytí nákladů (netvoříme žádný zisk) a potom na dobročinné projekty. Konkrétně projekt Patron, který podporuje mladé lidi odcházející z dětských domovů, a začínající projekt Alkos, který se zaměřuje na pomoc lidem, kteří bojují se závislostí.

Co byste považoval za úspěch kampaně?
Myslíte v letošním roce?

Ano.
Už teď jsem spokojený. Letos se nám podařilo kampaň opravdu „nakopnout“. Máme plakáty v metru, spoty v rádiích, tematickou Fuck-up night v Lucerně, řadu influencerů, kteří se nás nezištně rozhodli podpořit, vytváříme parádní obsah pro účastníky a ve výrobě jsou pro ně také parádní trička, trenky nebo balíčky kondomů. Na sociálních sítích i v médiích frčíme, lidi se hlásí a oceňují tu energii, kterou jsme do celé akce vložili. 

A úspěch celkově?
Pokud se ptáte na obecný cíl, pak by se mi líbilo, kdyby se nám časem podařilo v ČR opravdu zakořenit vizi, že střízlivost je normální, a že je to fajn věc. Krůček po krůčku se nám to myslím daří. „Sucháč“ se uchytil, lidi ho znají a fandí mu. Ale pokud se podíváte na oficiální statistiky, co se konzumace alkoholu týče, je před námi ještě dlouhá cesta. 

O akci Suchej únor

Suchej únor pořádá Liga otevřených mužů (LOM) už sedmým rokem. Odbornou záštitu akci poskytuje Národní ústav duševního zdraví (NUDZ) a Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Cílem je umožnit účastníkům dát si na jeden měsíc odstup od alkoholu. Díky tomu mohou poznat, jak moc své pití stále ovládají a jak moc alkohol ovládá je. Za hranicí rizikového pití se u nás totiž pohybuje přes 1 000 000 lidí.
Pravidla účasti jsou jednoduchá – vydržet měsíc bez kapky alkoholu. Zaregistrovat se a dovědět se více můžete na webu www.suchejunor.cz.

Čtěte také:

Reklama