U novorozenců a kojenců je cestování proti směru jízdy povinnost. Až když z takzvaného klasického vajíčka vyrostou, což bývá zhruba v jednom roce věku, přechází na klasickou autosedačku. Máte radost, že v ní konečně bude sedět ve směru jízdy? Odborníci na bezpečnost provozu na komunikacích jsou jiného názoru.

Jak správně připomínají, malé děti nejsou zmenšené verze dospělých. Rozdíl je hlavně v tom, že jejich hlava je vůči zbytku těla neúměrně těžší. Přitom krční svaly u nich nejsou ještě plně vyvinuté a jejich reflexy a schopnost reagovat jsou pomalejší. A tím pádem jsou jakožto účastníci dopravních nehod mnohem zranitelnější. „Zatímco u dospělého tvoří poměr velikosti hlavy k tělu pouhých 6 %, u tříletého dítěte je to 18 % a u ročního dítěte dokonce 25 %. Testy při čelních srážkách ukazují, že tlak na záda a krk dítěte v případě havárie je 5krát větší, pokud cestuje po směru jízdy, než když cestuje opačným způsobem,“ říká Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe, což je norský výrobce dětských autosedaček.

Výsledky potvrzují i testy automobilky Volvo, pojišťovací společnosti Folksam či vyhlášeného švédského Plus testu, který má tak přísné požadavky, že je autosedačky po směru jízdy nejsou schopné splnit.

Co se stane při nehodě?

Pokud dítě sedí po směru jízdy, je jeho hlava při čelní srážce prudce vržena vpřed, což způsobí neúměrné namáhání krku a hlavy. Tělo dítěte sedícího po směru jízdy je vytlačeno ven ze sedačky, protože ale vnitřní popruhy autosedačky drží horní část těla dítěte připoutanou na místě, většina tlaku působí na krk dítěte a hlavička je vržena dopředu obrovskou silou. Navíc hrozí nebezpečí poranění nárazem do předních sedadel.

Je-li dítě usazeno zády ke směru jízdy, konstrukce autosedačky plní funkci ochranného štítu. Ten pohltí energii nárazu, kdy tělo dítěte pokračuje v pohybu ve směru jízdy auta, tedy v tomto případě do plochy autosedačky. Tlak se tím rozloží na celou oblast zad, krku a hlavy dítěte a na jeho krk působí výrazně menší zátěž. Bezpečnější je cestování proti směru jízdy i v případě zadního nárazu, kdy dítě sedí dál od bodu nárazu, takže i u aut s malým úložným prostorem vzniká delší deformační zóna.

Proti směru co nejdéle

Pravidla změnila i evropská norma I-Size. Zatímco před šesti lety byla ještě pro výběr dětské autosedačky podstatná váha pasažéra, dnes už je to jeho výška. Nová norma ECE r129 i-size však výrobcům nařizuje také přizpůsobení autosedaček povinnosti protisměrného cestování dětem až do věku 15 měsíců. Výzkumy však ukazují, že děti by takto měly cestovat co nejdéle, ideálně do věku čtyř let. Nebo alespoň jak jen jim to tělesné parametry umožní. U vyšších dětí bývá problém kam s nožičkami. Míst mezi dětskou sedačkou a opěradlem zadního sedadla nebývá mnoho. To je mimo jiné i jeden z důvodů, proč nejsou tak rozšířené.

Základem je správný výběr

„Obecně je vidět stále se zvyšující zájem o tyto sedačky. Avšak ne všechna vozidla umožňují využití těchto sedaček, a to hlavně kvůli vnitřnímu prostoru. Navíc někteří výrobci sedaček nemyslí na to, kam s nožičkami dítěte. To může představovat problém. Kdo by chtěl trávit čas někde, kde se mu nenabízí žádné pohodlí. Spousta protisměrných sedaček má také poměrně složitý systém upoutání, což zase mnohé rodiče odrazuje. Můžu mít sebekvalitnější sedačku, ale pokud bude špatně připoutaná, tak může představovat obrovské riziko pro zdraví dítěte,“ upozorňuje Petr Horáček, produktový manažer ze společnosti Baby Direkt.

Je z čeho vybírat

Na trhu je stále více autosedaček, v nichž mohou malí pasažéři cestovat třeba i do čtyř let věku. Tady je jen malá ukázka pro představu.

1) JOIE i-Spin 360, 9 890 Kč
Více na: www.babypoint.cz

2) CYBEX Sirona M2 i-Size (0-18 kg), Passion Pink, 9 690 Kč
Více na: www.feedo.cz

3) RECARO Zero.1 i-Size Zero.1, 14 500 Kč
Více na: www.trendybaby.cz

4) BeSafe iZi Plus X1, 14 300 Kč
Více na: www.babypoint.cz

5) Nuna REBL plus frost, 10 990 Kč
Více na: www.malvik.cz

6) Dualfix M i-Size BRITAX RÖMER, 10 790 Kč
Více na: www.funbaby.cz

7) ZOPA Spinfix, Jester Red, 5 990 Kč
Více na: www.babydirekt.eu

8) INGLESINA Keplero i-Size 2019 Navy, 10 990 Kč
Více na: www.feedo.cz

Čtěte také:

Reklama