Letos vedení firmy převzal nejstarší syn Martin Jahoda. A jak to u rodinných firem bývá, je na co vzpomínat.

1. Ta o jogurtech
Zakladatel společnosti, Zdeněk Jahoda, začal s podnikáním hned po revoluci. Věnoval se například vývozu dřeva nebo dovozu kalhot do Bílé Labutě, margarínů, jogurtů či cereálií. Na chuť dovážených borůvkových jogurtů Martin Jahoda jen tak nezapomene: „Pamatuji si časy, kdy táta dovážel borůvkové jogurty. Českým zákazníkům tehdy moc nechutnaly, takže jsme jich jednu dobu jedli opravdu hodně,” říká se smíchem nový generální ředitel.

2. Jak vznikl název
Zdeněk Jahoda si pro svou firmu přál název, který bude obsahovat slovo „company“, což v devadesátých letech asociovalo úspěšnou mezinárodní firmu. Od toho je část slova „co“. A začátek „Em“ má souvislost se jménem Martina, nejstaršího syna. Už tehdy se začalo rýsovat, kdo že to jednou rodinnou firmu převezme.

Business plán sestavený Zdeňkem Jahodou v říjnu 1990

3. Zápisy do českého slovníku
Borůvkové jogurty na českém trhu neuspěly, zato cereálie se staly hitem. První vlaštovkou, kterou Zdeněk Jahoda představil českým rodinám, byly kukuřičné „cornflakes“. A protože se zamýšlelo vytvořit české obaly, bylo nutné počeštit i název výrobku. A právě tehdy vznikl pojem „kukuřičné lupínky“, který používáme dodnes. Zanedlouho Emco žádalo o zápis do slovníku podruhé, a to v moment, kdy si Češi oblíbili německé müsli. Jahodovi přišli s českou dvousmyslnou verzí “Mysli”.

4. Business z kuchyně
Protože se manželům Jahodovým nedařilo upéct mysli po vlastní ose, rozhodli se dát inzerát do novin. „Tehdy se nám přihlásila paní, která byla registrovaná na úřadu práce, měla ale zkušenosti s vývojem potravin z jiných firem. Ukazoval jsem jí, jak bych si představoval, že budeme mysli péct a ona se zeptala, kdo to teda vyvine. Tak říkám, no přece vy! Koupil jsem jí normální kuchyňskou troubu, do které zkoušela dávat na plechy různé směsi a péct je,” popsal začátky vlastní výroby Zdeněk Jahoda.

5. Jak au-pair pomohly nastartovat prodeje
Dnes se to tak možná nezdá, ale v době, kdy Zdeněk Jahoda začal do republiky vozit cereálie, šlo o velký inovátorský počin. Díky mladým Češkám, které začaly po revoluci vyjíždět do zahraničí jako au-pair a s cereáliemi se tam seznámily, se ale prodeje začaly rozjíždět.

6. Emco není jenom Mysli
Vývoj výrobků je v Emcu velmi oblíbenou disciplínou. Důkazem jsou produktové inovace, které rozšiřují zavedené kategorie Mysli, kaší či sušenek. Mezi novinky patří ovesné super nápoje, první zeleninové Mysli nebo například slané ovesné krekry.

7. Co frčí v Maroku
Zatímco v Čechách patří mezi nejoblíbenější výrobky čokoládové Mysli, na severu Afriky jsou to jednoznačně ovesné vločky. Na cestách můžete potkat výrobky od Emca ve více než 50 zemích světa. Až pojedete do Japonska, nezapomeňte se poohlédnout po japonských obalech vašeho oblíbeného Mysli.

8. Čokoláda a zase ta čokoláda
V Mysli, sušenkách i kaších platí, že nejoblíbenější příchutí je čokoláda! Ročně Emco ve svých výrobcích zpracuje 23 478 kg (přes 23 tun) čokolády. Aktuálně se pyšní čokoládou bez přidaného cukru. Tuto lahodnou surovinu se jim podařilo objevit pro novinku – Super Mysli bez přidaného cukru.

9. Zodpovědný lídr
Na začátku samostatné výroby byla klíčová chuť. Té dnes na paty silně šlapou výživové hodnoty. Současné výrobkové inovace jdou hlavně zdravým směrem. „Rolí lídra trhu je reagovat na trendy, a to se Emco snaží,“ říká Zdeněk Jahoda. „Výsledkem snahy o to přinést výrobky s nižším obsahem cukru je křupavé Super Mysli bez přidaného cukru, kde se křupavosti dosáhlo pomocí vlákniny z kořene čekanky,” dodává.

10.   Rodina Jahodů
Rodina je početná a drží vždy při sobě. Manželka Zdeňka Jahody, paní Blanka, měla kromě společné výchovy 3 dětí na starost i dlouhou dobu marketing značky a design obalů.  Dnes provozuje úspěšné jógové studio a stará se o 6 vnoučat. Čtyři z nich má na svědomí Martin, který je pyšným otcem 3 raubířů a malé dcerky. Další dvě vnoučata jsou od starší dcery Lucie.

11.   Sportem ku zdraví
Vztah ke sportu spojuje celou rodinu. Zdeněk hraje tenis, golf, jezdí na kole, cvičí jógu a s manželkou chodí na pravidelné páteční 10km procházky. Martin se od dětství věnuje florbalu a je spoluzakladatel úspěšného start-upu Sport Analytik, který zkoumá předpoklady dětí pro jednotlivé sporty.

Zdeněk Jahoda (64 let)

Aktuálně si užívá, že má opět možnost trávit více času s manželkou. Chodí spolu jednou týdně na 10 km procházky do přírody a v létě chodí společně hrát golf. V neposlední řadě si velice užívá, že má dostatek času se zapojovat do života dětí a vnuků, které ochotně s manželkou hlídají. I když v kanceláři stále tráví dost času, zejména když je nevlídné počasí, snaží si Zdeněk dělat čas na své oblíbené sporty – 2x týdně kolo, 2x týdně jógu, 1x hodina tenisu a rovněž ho baví věnovat se zahradě a klavíru. Díky všem těmto aktivitám pak večer s příjemnou únavou usíná. Momentálně je Zdeňkovým nejoblíbenější produktem ořechové Super Mysli bez přidaného cukru. Stálicí jsou pro něj ale ořechové tyčinky, které konzumuje vždy po krabičce, ve které jsou 3 kousky.

Martin Jahoda (39 let)

Čas s rodinou nejraději tráví pěšími výlety po krásných koutech České republiky. Pokud má volný čas na své koníčky, což se moc často se čtyřmi dětmi nestává, tak si jde rád zasportovat, nebo si pročte inspirativní ekonomické články. Aktuálně je Martinovým nejoblíbenějším Emco produktem čokoládové Super Mysli bez přidaného cukru.
 

Reklama