bb907050e084f-obrazek.jpgFoto: Klára Křížová

Můžete čtenářů, kteří o vás nikdy neslyšeli, krátce představit, v čem spočívá služba ClaimCloud?
Služba ClaimCloud slouží pro cestující v letecké dopravě, kteří měli zpožděný let přes 3 hodiny nebo zrušený let méně jak 14 dnů před odletem. Pokud takový cestující má problém, obrátí se na nás a my zajistíme finanční náhradu od letecké společnosti.

Jak vysokou máte úspěšnost, co se týče získání odškodnění pro vaše klienty?
Soudně vyhrajeme okolo 90 % případů. K soudu bereme případy, kdy letecká společnost neuhradí kompenzaci nebo nekomunikuje. Samozřejmě existují i takové případy, kdy letecká společnost zpozdí let nebo ho zruší, ale bohužel klient nedosáhne na finanční kompenzaci, protože let je zpožděn nebo zrušen z důvodu mimořádných okolností.

Jak se liší postup v tom, když si to člověk chce řešit po vlastní ose, a když požádá o pomoc vás? Co děláte jinak? A jak se liší úspěšnost?
Samozřejmě, že každý klient má možnost si vyřešit kompenzaci sám na vlastní pěst. Bohužel máme zkušenosti, že letecké společnosti buď nekomunikují, nebo odmítají nárok. V takovém případě pak cestující tráví mnoho času v neznámém prostředí. ClaimCloud.cz zajistí vše od A do Z, a hlavně máme advokáty po celé Evropě. Tedy dokážeme zajistit případně i soud či exekuci v cizích státech. Úspěšnost u nás je mnohonásobně vyšší, než když si to klient řeší sám. Je to také způsobeno tím, že máme za ta léta mnoho přímých kontaktů ohledně důkazního břemena i kontaktů s advokáty.

Na jak velké peníze si člověk může až přijít?
Cestujícímu náleží v případě zpoždění nad 3 hodiny v cílové destinaci částka od 250 do 600 euro na osobu. V případě zrušení letu je to stejné.

Jak vysokou provizi z odškodnění si berete?
Naše služby jsou zpoplatněné, ale výhodou je, že klient platí pouze tehdy, když mu je pohledávka uhrazena od letecké společnosti. Tedy nemusí do toho žádné peníze investovat a nemusí se obírat ani o svůj drahocenný čas. Náš ceník začíná již od 25 % + DPH za úspěšně vyřešený případ. Jsme aktuálně nejlevnější na trhu, protože se stále snažíme udržet pro klienta co nejvyšší obdrženou částku, kterou mu následně zašleme, pokud jsme úspěšní.

Dokážete už na základě vstupních informací od klienta určit, že na odškodnění nemá nárok, nebo to vždy zkoušíte? V jakých situacích se na vás případně lidé nemají obracet, protože by to bylo zbytečné?
Dokážeme na základě našich interních systémů a zkušeností v letectví odhadnou asi 80 % případů, kdy klientovi získáme odškodnění. Bohužel nikdo nemá přímý náhled do leteckého deníku, který je ve vlastnictví pouze letecké společnosti, a tak dochází i k situacím, kdy sice případ přijmeme, ale pak se ukáže v dokazování, že letecká společnost za dané zpoždění nemůže. My však vždy doporučujme nám radši případ zadat. Tedy pokud je zpoždění letu nad 3 hodiny.

Z jakých důvodů se lety nejčastěji zpožďují?
Nejčastějšími problémy jsou technické závady na letadlech, špatné plánování letů od letecké společnosti, kdy letecké společnosti plánují poslední let na minutu přesně před uzavřením vzdušného prostoru. Pak jsou samozřejmě situace, za které letecké společnosti nemůžou jako například špatné počasí nebo omezení letového provozu.

Můžete říct, se kterými leteckými společnostmi máte horší zkušenosti než s jinými? Měl by se člověk podle toho řídit třeba při výběru letenek?
Nejhorší zkušenosti máme s leteckými společnostmi jako jsou NEOS, World2Fly, Tunisair, Air Cairo či nedávno zmiňované v mediích SkyLine Express. Jsou to společnosti, které si na zákaznický přístup ani dodržování práva moc nepotrpí. Na druhou stranu vidíme i spoustu problémů u renomovaných společností jako jsou Ryanair, Easyjet, Vueling a další. Určitě doporučujme klientům vždy létat s evropskou leteckou společností. Je vždy jednoduší následně získat odškodnění, a hlavně když letíte do Evropy s neevropskou leteckou společností, nárok na odškodnění nemáte. Musím aleříct, že asi neexistuje letecká společnost, kterou jsme ještě neřešili. Každá společnost dělá chyby nebo se jí neplánovaně porouchá letadlo. Na druhou stranu ani letecké společnosti to nedělají naschvál, i když někdy jde vidět, že za honbou zisku neodhadnou své možnosti.

Snaží se letecké společnosti z placení odškodnění vykroutit? Tvrdí, že ně člověk nemá nárok, i když má?
Ve spoustě případů ano, ale to pouze běžným klientům. Pokud jednají s námi, moc často se to nestává, protože ta komunikace je na základě důkazního břemene, které si většinou obstaráme. Komunikace tedy probíhá na základě faktů, nikoliv pocitů.

Evropská unie má stanovená určitá pravidla kompenzací. Jak je to u letů mimo EU?
U letů mimo EU je to mnohem komplikovanější situace. Například u letů ze Spojených států amerických s neevropskou leteckou společností je odškodnění pouze u odmítnutí nástupu na palubu vinou letecké společnosti. Spousta leteckých společností, ale již nabízí vouchery, letecké míle nebo nějaký druh omluvy. Proto takové případy přijímáme na individuální bázi po dohodě s klientem. Jak jsem již zmínil, lepší zkusit než nezkusit.

Stává se i to, že jsou lety místo zpoždění posuny na jiný dřívější čas? Dá se i v tomto případ získat odškodnění?
Ano i v takovém případě klient má nárok na odškodnění. Existuje na to rozsudek evropského soudního dvora. Pokud je let posunut o 2 a více hodin dopředu (jedná se tedy o změnu času letu), pak klient má nárok na odškodnění. Ale je v tom příliš ale, a proto se takové lety musí vždy důkladně prozkoumat.

Dá se přes vás řešit i zpoždění nebo ztráta zavazadel?
Samozřejmě na individuální bázi za fixní poplatek zařizujeme i zavazadla. Je však důležité si uvědomit, že nárokovat částku za 200 Kč obnáší nějakou práci a je potřeba ji uhradit jinou formou než za 25 % + DPH. Samozřejmě ztracená zavazadla řešíme běžně.

Do kdy po absolvování letu mohu o kompenzaci zažádat?
V ČR je občanským zákoníkem dáno, že je potřeba oslovit leteckou společnost o náhradu škody do 6 měsíců a mít doklad o doručení takové výzvy. Jsou to právní náležitost, které ne běžný občan ví, a proto existuje služba ClaimCloud.cz, která si vždy pohlídá taková důkazní břemena, abychom mohli zahájit soudní řízení. V takovém případně až 3 roky zpětně. Slovenské lety mají také 6 měsíců lhůtu o nahlášení, ale pouze 2 roky zpětně. Na lety nebo letecké společnosti v Německu nebo Rakousku je promlčecí doba 3 roky. Pro lety Ryanair, jelikož sídlí v Irsku, až 5 let. Jedná se o individuální lhůty dle států a kde se následně dá řešit náhrada škody. Pro příklad, pokud máme let s Ryanair z Prahy do Dusseldorfu, tak můžeme buď případ řešit v ČR, nebo v Německu, případně v Irsku. Dle toho jak splňujeme podmínky, tak jdeme k soudu do dané země. Nebo si ji následně vybíráme i dle toho, kde lépe funguje právní systém a rychlost. V ČR je vše pomalé. Dostáváme rozsudky třeba po dlouhých 7 měsících. 

Co ode mě při využití vašich služeb budete potřebovat? Dá se vše vyřešit pouze online?
Vše probíhá online. Každý klient, který využije naše služby, dostane následně e-mail s pokyny, co má dodat. Pokud jsou pak další potřebné dokumenty k dopodepsání, pak je klient již vyzván individuálně.

Jak dlouho celý proces obvykle trvá? Tedy za jak dlouho budu mít peníze na účtu?
Bohužel to opravdu záleží na tom, do jaké fáze se případ dostane. V mimosoudních narovnáních se bavíme o 2 týdnech až 6 měsících. Pokud jde případ k soudu nebo až pak následně do exekučního řízení, může trvat i pár let. Nejdelší dobu máme 4 roky vůči letecké společnosti Tunisair, která nesídlí v Evropě. Jsme jedničkou na trhu a je potřeba zabezpečit celý proces pro klienta, což se nám v ClaimCloud.cz úspěšně daří.

POKUD se vám stane, že budeme potřebovat na cestách pomoc, klikněte na tento odkaz na společnost ClaimCloud a propojte se s nimi.

7b2ec2da4490a-obrazek.jpg