Cestující: „Pane výpravčí, vlak má zpoždění už půl hodiny!“ Výpravčí: „Jen se nerozčilujte. Váš lístek platí tři dny." Takových vtipů ukazujících na nedochvilnost naší drážní dopravy existuje nespočet. Otázkou ovšem je, do jaké míry jde ještě o vtipy, a do jaké míry o nepříjemnou realitu. Přihodilo se i vám, že jste na svůj spoj čekala déle, než vám bylo milé? Dopravci budou mít nyní nově povinnost nabízet nespokojeným cestujícím kompenzaci. Například v podobě slevy na jízdném, uhrazeného ubytování či náhradní dopravy.

Ačkoli nejde v případě odškodného tak úplně o novinku, doposud výši a způsob kompenzace zpoždění vlaků určovali sami dopravci. Takže cestující mohl u některých dopravců úplně ostrouhat. Od 3. prosince letošního roku ale začíná po odkladech definitivně platit evropské nařízení o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. A to myslí i na odškodné pro nespokojené cestující. České dráhy, náš hlavní dopravce, se jimi řídí už dnes. Kdy a na co máte nárok?

Váš vlak měl zpoždění

Abyste měla nárok na kompenzaci, musí mít vlak alespoň hodinové zpoždění. Za kratší čekání odškodnění nezískáte.
Čekala jste na vlak, kterým jste pak odcestovala, 60 až 119 minut? Pak se můžete přihlásit o kompenzaci ve výši 25 % z ceny jízdenky. Ovšem pozor! Podmínkou je, že vás tato jízdenka na vnitrostátní přepravu musela stát alespoň 400 Kč (16 eur v mezinárodní přepravě) – pro jednoho cestujícího a pro jeden směr. Jestliže jste si nekupovala lístek, protože jste držitelkou jízdenky IN 100, náleží vám jednorázové odškodnění ve výši 50 Kč.

Zdržel se váš vlak, kterým jste pak odcestovala, dvě hodiny a déle? Náleží vám 50 % z ceny jízdenky. Za tu jste předtím ovšem musela zaplatit alespoň 200 Kč (8 eur v mezinárodní přepravě) pro jednoho cestujícího, v jednom směru. Pokud jste držitelkou jízdenky IN 100, činí jednorázové odškodnění 100 Kč.

Ujel vám kvůli zpožděnému vlaku poslední spoj, takže se nemůžete dostat do cílového místa v rámci Česka? Po domluvě s kompetentním zaměstnancem Českých drah v místě, kde jste z toho důvodu uvízla, máte právo na náhradní dopravu. Peníze na ni vám sice nedají hned, ale částku proplatí zpětně. Cestovat můžete například s jiným drážním dopravcem, případně autobusem, či (v krajním případě) taxíkem. Vždy ale raději chtějte potvrzení o zpoždění i o domluvené náhradní dopravě.

Pokud vám ujede kvůli zpoždění vlaku poslední spoj do cílové stanice v rámci mezinárodní přepravy, vzniká vám nárok na úhradu ubytování (a cesty do něj) v místě, kde jste zůstala. Ovšem maximální částka, kterou můžete od Českých drah očekávat jakožto příspěvek na ubytování, je 500 Kč.

Na odškodnění nemáte nárok v případě, že o zpoždění vlaku víte ještě před tím, než si zakoupíte jízdenku. Ani v případě, že pokračujete jiným spojem, na který čekáte méně než hodinu.

Nedostala jste, co jste si zaplatila

Může se stát, že váš vlak sice přijede včas, ale vy v něm nenajdete, co dopravce sliboval. To se týká vlaků v kategoriích: R (rychlík), Rx (rychlík vyšší kvality), Ex (expres), IC (Inter-City), EC (Euro-City), SC (Super-City), railjet a EN (Euro-Night).

Co může být špatně?

  • Chybí vůz 1. třídy, kam jste měla jízdenku,
  • vozů je méně, nebo mají menší kapacitu míst k sezení,
  • máte místenku do vozu, kde mají být přípojky na 230 V, ale chybí v něm,
  • ve voze řazeném dle plánu řazení k vaší rezervaci nefunguje wifi, která je v daném voze garantovaná (důvod její nefunkčnosti musí být na straně ČD),
  • ve voze řazeném dle plánu řazení nebyla dodržena teplotní pohoda z důvodu nefunkční klimatizace, nuceného větrání, nebo topení, a cestujícího nelze adekvátně přemístit.

Pokud vám něco z výše popsaného znepříjemnilo cestování, máte nárok na jednorázové odškodnění ve výši 30 Kč za jedno pochybení přepravce. Bylo jich víc? Odškodnění za neplnění vybraných standardů lze při jedné platbě uplatnit maximálně dvě.

O náhradu požádejte průvodčího, přímo ve vlaku. Vystaví vám doklad na odškodné, které můžete přímo na místě směnit například za kávu či jiné služby Českých drah v daném vlaku.

V rámci mezinárodní přepravy můžete obdržet dobropis ve výši 25 % z ceny jízdného a rezervace.

Jak o odškodné žádat?

Vždy je třeba vyplnit žádost (získáte ji u přepážky nebo na webu), a tu poslat Českým drahám.

České dráhy, a.s., Odúčtovna přepravních tržeb, Oddělení podílování, odúčtování a urovnání vztahů v OP, Vídeňská 15, 772 11 Olomouc.
  • Jestliže máte rezervaci, stačí ji přiložit k žádosti spolu s originálem platného a označeného jízdního dokladu. Pakliže ji nemáte, budete místo ní potřebovat potvrzení o zpoždění vlaku. To vám vystaví na daném nádraží. Na odeslání žádosti máte tři měsíce.

„Po přezkoumání nároku na odškodnění v důsledku zpoždění vám dopravce vystaví dobropis, který můžete využít na nákup vnitrostátních a mezinárodních jízdních a rezervačních dokladů u většiny pokladních přepážek Českých drah. O odškodnění jinou formou musíte zvlášť požádat,“ informuje přepravce cestující.

Pamatujte i na to, že se pravidla ohledně kompenzací mohou u jednotlivých dopravců lišit. Stanovená nyní bude jen minimální výše odškodného.

Čtěte také:

Reklama