Moje představa italských řidičů nebyla zrovna lichotivá. Nervní, neustále troubící, hystericky gestikulující  šílenci v otřískaných autech. Tak tam si tedy za volant nesednu. Ale nikdy neříkej nikdy platilo i tady.

Zpočátku jsem měla výhodu a jako Itálií nepolíbená jsem jela jako spolujezdec. Musela jsem se přece kochat a nemohla se soustředit na řízení. A že bylo čím se kochat, na to vemte jed.

Úplně první dojmy

Brennero – přechod. Nejlepší kapučíno, jaké jsem kdy pila, rezavá svodidla, na hrubo nahozené tunely, a poměrně úzká dálnice... Ze které vás naštěstí nikdo nevytlačuje a neproblikává, když si nepospíšíte vyklidit levý pruh. V Česku nemyslitelné.

Jací jsou Italové řidiči?

italyMůžete mít úplně jiné zkušenosti, ale já je vidím takhle. Italové jsou temperamentní, omezená rychlost je nerozhází, čáry na silnici pro ně nic neznamenají, (plná čára není zeď, že), blinkry moc nepoužívají, ale s jednou rukou vystrčenou z okénka a druhou třímající mobil vypadají jako totální flegmatici.

Když jsme jednoho takového pouštěli z vedlejší silnice, spojil všechny prsty bříšky k sobě a líně pokynul. To gesto prý znamená něco jako „O co ti jde?“. Když budu chtít, vjedu si tam sám a ty nestačíš ani mrknout. Svou „zdvořilostí“ jsme ho vlastně urazili. Dotkli se jeho šoférského ega.

Jsou totiž dokonalí řidiči, kteří jsou stále ve střehu a mají skvělý postřeh. Jinak by tam každou chvilku musel být smrťák. Nikdy nevíte, kdo vám na skútru vjede zprava, kdo zleva a kdo vám to na kole střihne rovnou do protisměru.

Nevěříte? Takovou situaci zažíváte ve městech dnes a denně. Skútraři, kterých je tam nepočítaně, bravurně kličkují mezi auty, přičemž z každé strany mají takřka milimetry. Kolař klidně vjede do tříproudové jednosměrky a nikdo na něj netroubí, nekřičí a neposunkuje. Jak je to možné? V Itálii?

U nás by tohle zkusil jen jednou.

Italovo auto

Kupodivu ani jejich auta nejsou odřená a poškrábaná, jak jsem si myslela. Domy mají patinu, kola čím rezavější, tím lepší, zkrátka co je staré, je cenné, ale auto je pro Itala miláček. Jen častý lehký důlek v zadních dveřích naznačuje, že to nějaký skútrista nedobrzdil. No a o co jde?

Už se v Itálii řídit nebojím

Když jsem se trochu rozkoukala, sedla jsem si za volant i já. Italové jsou k cizincům většinou ohleduplní, a když vidí, že při hledání směru trochu zmatkujete, prostě počkají. Na rozdíl od Prahy se mi tam nestalo, že by na mě někdo blikal, posunkoval nebo troubil. Až ve Florencii jedna žena. A to jsem na italské poměry neudělala nic, co by ji mohlo znervóznět, tak nevím. Možná měla vztek, že jsem hezčí. :)

Ale tam stál na klaksonu skoro každý, takže to mě uklidnilo. Zřejmě to patří k florentskému koloritu.

Co říci závěrem?

Kdo se nebojí řídit v Čechách, může být v Itálii naprosto v klidu. Z celé cesty jsem totiž nabyla dojmu, že největší silniční piráti, před kterými byste se měli mít na pozoru, jsou bohužel Češi. A to je trochu smutný poznatek, nemyslíte?