David Pelán (vpravo) a Ondřej Buček (vlevo), spoluzakladatelé společnosti Andělské služby
Foto: Se souhlasem Davida Pelána
Myslíte si, že i v dnešní době jsou pro lidi hřbitovy důležité? Nebo se tradice pohřbívání blízkých a chození na místa posledního odpočinku spíše pomalu vytrácí?
Je to stále velmi důležité pro velkou spoustu lidí, zejména u starších. Vidíme to u našich zákazníků, kteří i přes využívání našich služeb chodí na hřbitov zavzpomínat. Jen tedy bez práce na hrobě, kterou odbavíme my. Na hřbitovech je každoročně na Dušičky, Velikonoce a Vánoce opravdu spoustu lidí, takže si nemyslím, že se tento zážitek vytrácí.
Kdo je vaším nejčastějším klientem a proč vaše služby využívá?
Naším nejčastějším klientem je žena starší 40 let a naše služby využívá zejména z důvodu svého špatného zdraví nebo velké vzdálenosti svého bydliště od hřbitovu. Na Dušičky, Velikonoce i Vánoce si však i tak, pokud okolnosti dovolí, najdou příležitost zajít na hřbitov zavzpomínat. A samozřejmě máme i mnoho zákazníků mužů, jen jich je v porovnání s počtem klientek o něco méně. Naši službu tedy využívají nejčastěji lidé, kteří by ke hrobu chtěli chodit, ale nemohou.
Starají se o hroby svých předků a navštěvují je i mladí lidé? Nebo už k tomu nemají vztah?
K tomu bohužel nemáme dostatek informací. Naši službu mladí moc nevyužívají a nemáme tak od nich zpětnou vazbu. Myslíme si, že je to z několika důvodů. V rodině se o rodinný hrob starají spíše starší členové. Zároveň mladší ročníky smrt tolik neřeší a pro část z nich to může být i díky přístupu společnosti tabu téma.
Jaké služby řešíte nejčastěji?
Nejčastěji řešíme standardní péči o hrob, buďto pravidelnou nebo jednorázovou. Jedná se o ruční mytí hrobu s šetrnou chemií, hadříkem, kartáčem apod. Pokud hrob není zakrytý, tak je potřeba hrob odplevelit, odstranit mech a tak dále.
Plnili jste někdy i nějaké neobvyklé přání pozůstalých?
Mimo nějaké nadstandardní žádosti v rámci úklidu jsme nikdy neřešili nic neobvyklého. Pokud náš zákazník žádá něco speciálního, je to často výběr věnce, zahradní práce, kamenická práce a podobně.
Platí, že máte v některých období roku více na pilno, například o Dušičkách, Velikonocích nebo o Vánocích?
Určitě máme velkou sezónnost v rámci Velikonoc, Dušiček i Vánoc. V tyto období jsou hřbitovy také nejnavštěvovanější. Spoustu našich zákazníků chtějí vyčistit hrob před Dušičkami, aby si o pár dnů později na hrob sami zašli s rodinou zavzpomínat. V průběhu roku jsou pak nejčastěji vybírané termíny buďto s pravidelným časovým rozestupem nebo na výročí narození či úmrtí.
Fungujete skutečně po celé republice? Jak to řešíte logisticky?
Ano, fungujeme na všech hřbitovech v Česku a nově i na Slovensku. To je celosvětový unikát. Dokážeme to díky široké síti lidí se zájmem o přivýdělek. S Ondrou Bučkem (spoluzakladatel) pocházíme z IT oboru, takže jsme vytvořili systém, který nám pomůže v pozadí propojit poptávku našeho zákazníka s naším pracovníkem. Takovým lidem říkáme interně kontraktoři. Jsou to námi zaučení studenti, důchodci, maminky na mateřské, hodinoví manželé atd. Od letoška zároveň takto dáváme práci i zdravotně handicapovaným, kteří mají hledání přivýdělku náročné.
My samozřejmě ručíme za kvalitu, na které nám velmi záleží, a na pozitivní zpětné vazbě vidíme, že to děláme dobře. Tímto systémem jsme schopni kvalitně odbavit stovky údržeb každý rok v různých městech, na různých hřbitovech, v různých datech a s různými požadavky různých zákazníků. Ta variabilita objednávek je tam opravdu vysoká.
Je v nějaké části republiky zájem o vaše služby vyšší a někde naopak nižší?
To se nedá takto říct. Samozřejmě máme nejvíce zákazníků ve velkých městech jako Praha a Brno, ale není to dáno samotným zájmem, ale spíš počtem obyvatel. Lidé ve velkých městech jsou také více zaneprázdnění a často pochází odjinud.
Máte už spíše stálou klientelu? Nebo se lidé ozývají pro jednorázové akce?
Fungujeme již druhým rokem a máme stovky zákazníků, kdy opravdová většina objednala více než jednou. Lidé jednoduše chtějí mít o hrob dlouhodobě postaráno. A pokud klient spolupráci neobnovuje, tak hlavně z důvodu, že údržbu potřeboval vyřešit jen jednorázově. Často si nás chtějí lidé také ověřit, zaplatí si jednorázovou péči o hrob a po ní následně objednají pravidelnou.
Jak vidíte fungování hřbitovů do budoucna? Budou tu podle vás ještě za sto, dvě stě let?
Myslím si, že kvůli velkému zastoupení křesťanství v Evropě budou hřbitovy stále velmi tradiční i přes progresivnější novinky jako je dnes například rozplynutí na loučku. Úplně jiná situace může být například v Asii, kde k uctivému pochování mohou přistupovat více inovativně. Vidím zde i potenciál pro větší digitalizaci v rámci zachování informací a vzpomínky o zesnulém. Namátkou můžeme zmínit třeba digitální medailonky, které dokumentují život a i životní odkaz zesnulého. Avšak samotný typ hřbitovu si nemyslíme, že se zásadně v horizontu 100 let bude v našem prostředí měnit.
Zdroj informací: autorský rozhovor
Nový komentář
Komentáře
No konečně. O tento druh služby jsem se zajímala už před delší dobou, ale to ještě nebyl nikdo, kdo by ji poskytoval tam, kde to potřebuju. Slyšela jsem jen "to je daleko, tam my nejezdíme". Tak jsem na to zvědavá, jestli to tentokrát klapne.