3b88fb12ae18e-obrazek.jpg
David Pelán (vpravo) a Ondřej Buček (vlevo), spoluzakladatelé společnosti Andělské služby
Foto: Se souhlasem Davida Pelána

Myslíte si, že i v dnešní době jsou pro lidi hřbitovy důležité? Nebo se tradice pohřbívání blízkých a chození na místa posledního odpočinku spíše pomalu vytrácí?
Je to stále velmi důležité pro velkou spoustu lidí, zejména u starších. Vidíme to u našich zákazníků, kteří i přes využívání našich služeb chodí na hřbitov zavzpomínat. Jen tedy bez práce na hrobě, kterou odbavíme my. Na hřbitovech je každoročně na Dušičky, Velikonoce a Vánoce opravdu spoustu lidí, takže si nemyslím, že se tento zážitek vytrácí.

Kdo je vaším nejčastějším klientem a proč vaše služby využívá?
Naším nejčastějším klientem je žena starší 40 let a naše služby využívá zejména z důvodu svého špatného zdraví nebo velké vzdálenosti svého bydliště od hřbitovu. Na Dušičky, Velikonoce i Vánoce si však i tak, pokud okolnosti dovolí, najdou příležitost zajít na hřbitov zavzpomínat. A samozřejmě máme i mnoho zákazníků mužů, jen jich je v porovnání s počtem klientek o něco méně. Naši službu tedy využívají nejčastěji lidé, kteří by ke hrobu chtěli chodit, ale nemohou.

Starají se o hroby svých předků a navštěvují je i mladí lidé? Nebo už k tomu nemají vztah?
K tomu bohužel nemáme dostatek informací. Naši službu mladí moc nevyužívají a nemáme tak od nich zpětnou vazbu. Myslíme si, že je to z několika důvodů. V rodině se o rodinný hrob starají spíše starší členové. Zároveň mladší ročníky smrt tolik neřeší a pro část z nich to může být i díky přístupu společnosti tabu téma.

Jaké služby řešíte nejčastěji?
Nejčastěji řešíme standardní péči o hrob, buďto pravidelnou nebo jednorázovou. Jedná se o ruční mytí hrobu s šetrnou chemií, hadříkem, kartáčem apod. Pokud hrob není zakrytý, tak je potřeba hrob odplevelit, odstranit mech a tak dále.

Plnili jste někdy i nějaké neobvyklé přání pozůstalých?
Mimo nějaké nadstandardní žádosti v rámci úklidu jsme nikdy neřešili nic neobvyklého. Pokud náš zákazník žádá něco speciálního, je to často výběr věnce, zahradní práce, kamenická práce a podobně.

Platí, že máte v některých období roku více na pilno, například o Dušičkách, Velikonocích nebo o Vánocích?
Určitě máme velkou sezónnost v rámci Velikonoc, Dušiček i Vánoc. V tyto období jsou hřbitovy také nejnavštěvovanější. Spoustu našich zákazníků chtějí vyčistit hrob před Dušičkami, aby si o pár dnů později na hrob sami zašli s rodinou zavzpomínat. V průběhu roku jsou pak nejčastěji vybírané termíny buďto s pravidelným časovým rozestupem nebo na výročí narození či úmrtí.

Fungujete skutečně po celé republice? Jak to řešíte logisticky?
Ano, fungujeme na všech hřbitovech v Česku a nově i na Slovensku. To je celosvětový unikát. Dokážeme to díky široké síti lidí se zájmem o přivýdělek. S Ondrou Bučkem (spoluzakladatel) pocházíme z IT oboru, takže jsme vytvořili systém, který nám pomůže v pozadí propojit poptávku našeho zákazníka s naším pracovníkem. Takovým lidem říkáme interně kontraktoři. Jsou to námi zaučení studenti, důchodci, maminky na mateřské, hodinoví manželé atd. Od letoška zároveň takto dáváme práci i zdravotně handicapovaným, kteří mají hledání přivýdělku náročné.

My samozřejmě ručíme za kvalitu, na které nám velmi záleží, a na pozitivní zpětné vazbě vidíme, že to děláme dobře. Tímto systémem jsme schopni kvalitně odbavit stovky údržeb každý rok v různých městech, na různých hřbitovech, v různých datech a s různými požadavky různých zákazníků. Ta variabilita objednávek je tam opravdu vysoká.

Je v nějaké části republiky zájem o vaše služby vyšší a někde naopak nižší?
To se nedá takto říct. Samozřejmě máme nejvíce zákazníků ve velkých městech jako Praha a Brno, ale není to dáno samotným zájmem, ale spíš počtem obyvatel. Lidé ve velkých městech jsou také více zaneprázdnění a často pochází odjinud. 

Máte už spíše stálou klientelu? Nebo se lidé ozývají pro jednorázové akce?
Fungujeme již druhým rokem a máme stovky zákazníků, kdy opravdová většina objednala více než jednou. Lidé jednoduše chtějí mít o hrob dlouhodobě postaráno. A pokud klient spolupráci neobnovuje, tak hlavně z důvodu, že údržbu potřeboval vyřešit jen jednorázově. Často si nás chtějí lidé také ověřit, zaplatí si jednorázovou péči o hrob a po ní následně objednají pravidelnou.

Jak vidíte fungování hřbitovů do budoucna? Budou tu podle vás ještě za sto, dvě stě let?
Myslím si, že kvůli velkému zastoupení křesťanství v Evropě budou hřbitovy stále velmi tradiční i přes progresivnější novinky jako je dnes například rozplynutí na loučku. Úplně jiná situace může být například v Asii, kde k uctivému pochování mohou přistupovat více inovativně. Vidím zde i potenciál pro větší digitalizaci v rámci zachování informací a vzpomínky o zesnulém. Namátkou můžeme zmínit třeba digitální medailonky, které dokumentují život a i životní odkaz zesnulého. Avšak samotný typ hřbitovu si nemyslíme, že se zásadně v horizontu 100 let bude v našem prostředí měnit.

Zdroj informací: autorský rozhovor