Foto: Shutterstock

Téma hubnutí je pro řadu žen celoroční. Nechtěná kila nás netrápí jen v lednu, před sezónou plavek nebo o svátcích. Pro mne začalo být hubnutí aktuální těsně před tím, než mi bylo padesát. Změny v nastavení ukládání tuků díky hormonálním změnám dostaly i mě, která jsem byla vždycky celkem s váhou v pohodě. Najednou jsem viděla, jak se mi na břiše, v bocích a na stehnech ukládá tuk, který tam dříve nebyl. Mám přitom stále stejný jídelníček, který bych označila za zdravější, ale ráda si sním kus čokolády, vypiju si víno nebo si dám mezi lehčími jídly vepřovou s knedlíkem či těstoviny se smetanovou omáčkou a špekem. 

Tělo se balí do tuku, to nechcete

Kolem padesátky se mi tedy tělo začalo nenápadně, ale celkem jasně obalovat tukem. Nejprve jsem si koupila o číslo větší kalhoty a začala nosit pohodlnější trička a mikiny. Impulzem pro změnu bylo ale letošní léto. V šatech jsem musela maskovat poulící se břicho, jenže to vás nebaví, furt zatahovat dech a myslet na to, že je to tučné břicho vidět. Také mi najednou byly úzké sukně a košile mi nepříjemně pnuly v ramenou a přes hrudník. 

Pohyb mi pomáhá, ale nehubnu

Jistě vás bude zajímat můj výdej a to, jak se hýbu. Asi ve 40 letech jsem začala pravidelně přibližně 3x týdně běhat a vydrželo mi to dodnes. Mám to jako relax, baví mě to a mám ze sebe dobrý pocit. V padesáti jsem ještě navíc začala 2x týdně chodit na silové tréninky. S trenérem trénujeme sebeobranu, cvičíme náročné posilovací cviky. Po hodině cvičení jsou dost vyřízená a zpocená. Mám 5x týdně intenzivní pohyb, tedy dobrý výdej. A co si myslíte, na úbytku váhy se to vůbec neodrazilo. I když jsem začala víc běhat (měsíčně 100 km), váha se nehla, dokonce se mi trochu zvedla. Už jsem byla zoufalá, makám jako divá a od ledna 2020 jsem do října zaznamenala nabytí 5 plíživých kil.

Donutit se ke změně jídla a přemýšlení o něm

Nic naplat, musela jsem si tedy ujasnit, jak bude vypadat můj jídelníček. Jenže – do diet se mi nechtělo, protože mám ráda víno a představit si třeba půl roku bez skleničky se mi nechtělo. Přečetla jsem si hodně odborných článků od lidí, kteří sestavují jídelníčky, a četla jsem příběhy lidí, kteří díky změně skladby jídla zhubli. Došla jsem k tomu, co jsem vždy nějak opomíjela, že udržet si váhu nebo hubnout je vždy o příjmu a výdeji. Pokud jím příliš energetická jídla, nemohu chtít, aby tělo hublo, i když má celkem slušný výdej díky pohybu. Fungovalo mi to dřív, ale v padesáti NE. 

Co mi opravdu pomohlo

Našla jsem si aplikace, do kterých se zapisuje to, co sníte a hned vidíte, kolik má pokrm kalorií. O tom to je, nepřesáhnout denní limit, který vaše tělo potřebuje. To mě nadchlo a od konce října si to pravidelně do aplikace zapisuji. Díky svému profilu vidím, kolik kalorií má denní limit žena 52 let, 66 kg při výšce 166 cm. Když o jídle přemýšlím a nejím kalorické bomby (čokoládu, sušenky, tučné sýry, pomazánkové máslo, tučné maso… je toho hodně), tak se do svého denního příjmu v pohodě vejdu. Dokonce i s oblíbeným vínem. Pokud cvičím nebo běhám, zadám si aktivitu do aplikace a hned vidím, kolik spálené energie se mi odečetlo. Do svého limitu se ale vejdete, pokud chcete i bez nějakých brutálních výdajů ze cvičení.

Neskutečná motivace

Musím přiznat, že je to velmi motivační. Upravil se mi pitný režim a díky názorným konkrétním číslům jsem opravdu jídelníček změnila. Také už nejím porce „co se mi vejde na talíř“, ale přemýšlím o tom, aby porce masa měla kolem 100 – 150g, to samé i příloha. Zpočátku jsem si to občas i zvážila, ale to celkem rychle odhadnete. Je to všechno o balancu - když si dám něco tučnějšího (třeba kozí sýr), dám si k němu namísto bagety pečenou řepu. Také zelenina je super, nejen, že má málo kalorií, ale je zdravá. Nepřeháním to s ní, ale také jí jím častěji. Sice si občas sním o vypečeném smažáku, ale vůle mi říká, že to „není dobrý do kalorický tabulky“. 

Moje pozitivní zkušenost, opravdu vyzkoušeno a zrealizováno

Podle mě je to ověřená cesta, jak po padesátce udržet váhu nebo pomalu, ale jistě zhubnout. Mám teď po 2 měsících dole asi 3 – 3,5 kg a jsem spokojená. Chtěla bych mí celkem dole 5 kg a už teď vím, že to dám. V kalhotách už mohu dýchat, košile už jsem zase začala nosit a břicho se zmenšilo.  Mám ve svém okolí muže, co díky úpravě jídelníčku a počítání kalorií zhubl 20 kg a váhu si drží.

Nechci ale zase nabrat, takže hlídání jídla bude pro mě už dlouhodobou záležitostí. Popsala jsem vám svou zkušenost, protože vím, jak to ženy kolem padesátky hodně řeší a jsou z toho zoufalé. Najednou jde váha nahoru, ani nevíte jak. Pitomý hormony z vás udělají kuličku. A pak co s nadváhou, když ji nechcete? Pro mnohé také funguje ketodieta, ale já ji ze zdravoních důvodů nemůžu.

Foto: Klára Křížová

Mohlo by vás zajímat:

Reklama