Lékaři v souvislosti se škodlivým cholesterolem už dlouho bijí na poplach. Aby ne. Bezmála tři čtvrtiny (70 %) obyvatel se potýkají s jeho zvýšenou hladinou. Vystavují se tak mnohem většímu riziku vzniku ischemické choroby srdeční nebo mozkové mrtvice, které způsobuje nedostatečné dokrvení těchto životně důležitých orgánů. Jednoduše proto, že cévy ucpal škodlivý cholesterol. Za vinu se mu klade také podíl na vzniku cukrovky nebo vysokého krevního tlaku.

Hodný a zlý cholesterol

Existují dva typy cholesterolu. Ten první, hodný, má zkratku HDL a naše tělo by se bez něj neobešlo. Je stavební složkou buněk a tkání v našem těle, je součástí buněčných membrán, v nichž zajišťuje kompaktnost. Proto si ho tělo v játrech a trávicím ústrojí samo vytváří. Jenže zatímco HDL cholesterol transportuje tuky z cév do jater k dalšímu zpracování, jeho zlé dvojče LDL cholesterol to dělá přesně naopak. Tuky z jater zanáší cévní stěny a periferní tkáně. Naštěstí tomu lze zamezit. Do těla si ho totiž vpravujeme my sami.

Choďte k praktickému lékaři. Ten vám hladinu cholesterolu přeměří v rámci preventivní prohlídky jednou za deset (do čtyřiceti let) nebo za pět let.

Co může za zvýšený zlý cholesterol?

LDL cholesterol si v těle dobrovolně zvyšujeme především konzumací potravin ze živočišných zdrojů. Například tučného masa a uzeniny, smetanových výrobků od šlehačky, přes máslo až po tučné sýry, ale také bílého pečiva, smaženého jídla a sladkostí, slazené nápoje nevyjímaje.

Kromě nezdravého jídelníčku nám škodí také nadváha a obezita, nedostatek pohybu, alkohol a kouření, stres a dlouhodobá únava. Výši cholesterolu částečně ovlivňuje také dědičnost a přibývající věk.

Každý den bychom měli udělat alespoň 10 tisíc kroků.

Jak proti cholesterolu bojovat?

Samozřejmě zdravým životním stylem, tedy opakem toho, co je napsáno výše. Vyhýbejte se nasyceným mastným kyselinám a naopak jezte hodně ryb, zeleniny a ovoce, libové maso a používejte rostlinné tuky (s výjimkou kokosového), Kromě potravin patřících do vyváženého jídelníčku ale existují i takové, které pomáhají cholesterol dokonce snižovat.

Tučné mořské ryby, protože oplývají omega-3 mastnými kyselinami. Na jídelníčku bychom je měli mít dvakrát do týdne. Potraviny s obsahem vlákniny, například luštěniny, ovesné vločky, houby, ovoce, zelenina a tak dále. Ořechy, zvláště ty vlašské a mandle. Ale pozor, jsou zároveň i tučné, takže to s jejich množstvím nepřehánějte. Pomoci vám mohou i bylinky. Do speciálních čajů se nejčastěji používá čekanka, kotvičník zemní, rozrazil, smetánka, borůvky, přeslička rolní nebo pýr plazivý. Cenné látky proti cholesterolu v sobě má i cibule a česnek.

Jde to i pohodlně

Myslet každý den na to, abychom si dopřáli dostatečné množství běžně dostupných potravin snižujících cholesterol přírodní cestou, může být více než náročné. Naštěstí existují doplňky stravy, kde je vše potřebné k udržení škodlivého cholesterolu na uzdě ukryto v jediné tabletě.
Jedním z nich je přípravek Arterin®, který také využívá síly přírody. Tento dobře tolerovaný doplněk stravy je účinný díky obsahu monacolinu-K, což je výtažek z červené fermentované rýže. Vytváří ho kvasinka Monascus Purpureus, která na této speciální rýži roste. Nejde o žádnou novinku, v tradiční čínské medicíně je díky svým pozitivním vlastnostem na metabolismus lipidů využívána již po staletí.
Je prokázáno, že denní příjem 10 mg přírodního monacolinu-K, což je množství ukrývající se v jedné tabletě, přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu a následně i k nižšímu výskytu nemocí srdce a cév.

Více informací naleznete na těchto stránkách.

Reklama