eat

Nedávno jste dostaly možnost položit otázku poradkyni pro dětskou výživu. Nečastěji vás zajímalo, co dělat, když dítě odmítá jíst nějakou potravinu. Pokud jste se obávala, že se na vaši otázku nedostane, máme pro vás dobrou zprávu - zodpovězeny byly všechny. Na vaše otázky odpovídala Dorka Toulcová.

Dnes si povíme, zda je nutné vážit dětem potraviny a co vlastně znamená pojem „porce“.

„Já bych paní doktorku poprosila o jídelníček pro děti: Kolik cca g čeho by měly sníst. Ano, každé dítě je originál, ale tak nějak průměrně, aby člověk věděl, co zhruba by dítě mělo sníst. A jak by ten jídelníček měl asi vypadat,“ ptala se Gedžitka.

A podobný dotaz položila i čtenářka Rae: „Prosím,  pokud se v jídelníčcích pro děti objevuje slovo „porce“, jaké množství v gramech (polévkových lžic) je tím míněno? Když čtu, že dvouleté dítě by mělo sníst a vypít 4 porce zeleniny, 4 porce mléka, x porcí masa, luštěnin, obilovin apod., nabývám dojmu, že pěstuju otesánka, nebo je pojem porce úplně jiná míra, než jak ji běžně vnímáme.“

Co radí odbornice?

Porce je míněno, kolik chodů má denně dítě sníst. Samozřejmě je rozdílné množství nejen podle pohlaví a věku, také dle momentálního stavu a fyzické zátěže, pobytu v chladném či teplém prostředí a tak podobně.

Pokud je dítě zdravé a cítí se také tak, není nutné mu potraviny vážit. Potraviny dětem vážíme, pokud jsou těžce nemocné či v rekonvalescenci, jinak ne. Nemyslím, že by to bylo v praxi vůbec dlouhodobě možné a že by to někoho mohlo bavit. Uvádím příklad na velice důležitých a opomíjených luštěninách. Dobře upravené, podávané ve vhodné době ve vhodné kombinaci tak, aby byly stravitelné a nezatěžovaly zažívání. A na množství? Malému dítěte stačí 3x týdně 1–2 lžíce.

Důležité je složení stravy, pestrost a kvalita surovin. Záleží také na skladování a přípravě vstupních surovin. Dítě by mělo jíst 6x denně, nemlsat a jíst kvalitní tuky, bílkoviny a sacharidy, ovoce a zeleniny neomezeně. Zeleninu půl na půl čerstvou a tepelně upravenou, ovoce pouze čerstvé. Velice důležité jsou nápoje. Podle věku a fyzické aktivity 1-2 l denně. Včetně salátů a polévek v celkovém součtu. Čím více ovoce a zeleniny, tím méně je třeba doplňovat tekutiny.

Dítě sledujeme, zdali „prosperuje“, vypadá a cítí se dobře. Jí pestrou a kvalitní stravu. To je to důležité, co by měly maminky znát! Které potraviny jsou dobré a které ne a také jak je vhodně kombinovat. Nemohu vás o tom podrobně informovat pouze v této odpovědi. Jde o dlouhodobější vzdělávání formou kurzů a seminářů pro maminky a babičky. :-)

Přehlednou tabulku doporučených denních příjmů pro děti od 4 do 19 let najdete ZDE.