1. mýtus: na oslabenou imunitu stačí multivitaminy
Zásoba nejrůznějších vitaminů vás opravdu nespasí. Určitě je dobré některé doplňovat, v zimě například vitamin D nebo populární C, ale nic se nemá přehánět. To, že budete zobat jeden vitamin za druhým, není zárukou dobré imunity. Navíc je třeba se soustředit na příjem vitaminů ve stravě nikoli jen v tabletkách.

„Doporučuji zařadit do jídelníčku větší množství syrové stravy, která v sobě má v porovnání s tepelně upravenými potravinami podstatně více živin, minerálů a vitamínů,“ tvrdí Havrlandová, zakladatelka společnosti Lifefood zabývající se výrobou raw produktů.

2. mýtus: čisté a dezinfikované prostředí je zárukou zdraví
Potíže s imunitou může způsobit překvapivě i přehnaná čistota. V dnešním světě máme s bakteriemi, které se běžně nacházejí venku, omezený kontakt. „Obrovským mýtem tedy je, že musíme dbát na sterilní čistotu. Naopak nedostatečný kontakt s bakteriemi může vést k oslabení imunity a následně vyšší náchylnosti k onemocnění při kontaktu s virem,“ říká zakladatelka a instruktorka pražských Domů Jógy Věra Vojtěchová. Některé studie z oblasti imunologie dokonce uvádějí, že kvůli přílišné čistotě roste počet alergických dětí.

3. mýtus: ovoce a zelenina se nesmí jíst neumytá
Pokud nakupujeme v hypermarketech, kde ovoce a zelenina putuje přes půlku světa, či je dokonce chemicky ošetřená, měly bychom tyto potraviny před jejich konzumací očistit. V případě, že nakupujeme u známého místního farmáře nebo si produkty pěstujeme v ideálním případě samy a nepoužíváme žádnou chemii, můžeme se do jablíčka zakousnout bez toho, abychom ho důkladně čistily. 

„Výhodou nemyté zeleniny a ovoce z vlastní zahrádky je mimo jiné to, že obsahuje v přirozené podobě vitamín B12, což ocení například vegani. Na obsah vitamínu B12 v nemyté zelenině se ale nedá spoléhat. Pokud se stravujete výhradně rostlinně, množství vitamínu B12 si hlídejte,“ varuje Havrlandová.

4. mýtus: v zimě omezte pohyb a sportovní aktivity venku
Jestliže meteorologové varují před inverzí nebo má nepřiměřeně mrznout, je skutečně lepší vybrat si nějakou indoorovou aktivitu. Můžete si zajít třeba na kurz jógy či masáž. Pokud jsou však podmínky dobré, není důvod nejít na čerstvý vzduch.

„Imunitnímu systému a celkově lidskému zdraví prospívá pobyt na čerstvém vzduchu a na denním světle. Sportovkyně by neměly váhat se v zimě proběhnout venku,“ radí Vojtěchová. Skvělou volbou jsou i horské výšlapy. Zdolání vrcholu je balzámem pro tělo i duši.

Foto: shutterstock
 

Reklama