Pro mnohé děti je vysvědčení nepříjemnou událostí, z které slabší povahy mají až panický strach. Bojí se, zda budou rodiče spokojení, jestli ocení jejich výsledky, kterými - jak je stále vžité - prokazují vlastně své schopnosti. Kus papíru je pro některé až otázkou života a smrti. Je to správné? A umíme své děti vůbec pochválit a motivovat v dalším vzdělávání?
Kdykoliv je řeč o vysvědčení, vybaví se mi stejnojmenná epizoda z cyklu Spejbl a Hurvínek. Zatímco kamarádka Mánička měla samé biče, tj. jedničky, Hurvínek na tom nebyl nejlépe. A domů se samozřejmě bál, neboť věděl, že jeho dřevěný táta, pan Spejbl, bude zase lamentovat. A nemýlil se.
Ovšem, jaké všechny čekalo překvapení, když vyšlo najevo, že chytrý pejsek Žeryk podstrčil hlavě rodiny jeho staré vysvědčení, které našel ve skříni. Právě tato scénka totiž naprosto přesně vysvětluje, proč v mnoha rodinách vládne zcela zbytečně ve dnech kolem vysvědčení nepohoda. Řada rodičů se snaží skrz své děti kompenzovat svoje vlastní nedostatky, pokud si vůbec pár špatných známek dá nedostatkem nazvat.
V případě, že nemáte doma vyloženého lajdáka a děti školu nezanedbávají, ale naopak se celkem svědomitě celý rok připravují, měli by rodiče jejich snahu ocenit, zvlášť když známka nemusí být vždy vůbec objektivní. Však to dobře známe.
Ilona (35 let): Dárek za snahu?
Vloni jsme se kvůli našemu prvňáčkovi s manželem dost pohádali. Ukázalo se totiž, že se rozcházíme v názoru, zda se za vysvědčení dává dárek, či nikoliv. Zatímco já jsem byla zvyklá, že mi rodiče vždy nějakou drobnost dali jako projevení uznání snahy, on prý nikdy nic za vysvědčení nedostal. Já jsem samozřejmě chtěla pokračovat ve své rodinné tradici, on se o tom odmítal bavit. Nakonec jsem synovi dárek koupila a myslím, že z něj měl skutečně radost. Byla to knížka a vždy teď říká, že to je ta za vysvědčení... Váží si jí více než ostatních.
Kristýna (28 let): Zbytečné starosti
Jako malá jsem vysvědčení nesnášela. Nebyla jsem nadaná na matiku, a tak tomu odpovídaly i známky. Zatímco ze všech předmětů jsem měla skoro samé jedničky, matika vždy byla za tři. Bohužel táta zrovna lpěl na té matice. A nedovedl si nechat vysvětlit, že i když se snažím, tak výsledek je prostě --- dobrý. Zatím mám ještě malé děti, ale doufám, že nepřevezmu rodinnou štafetu a nebudu je peskovat zbytečně za věci, které jim nepůjdou, ale budu umět ocenit jejich přednosti. Jak by mi bývalo pomohlo, když táta ocenil a podpořil moje výtvarné nadání. Nemusela bych třeba bývala absolvovat tak krkolomnou cestu k své současné profesi, kde svůj talent využívám a nikomu nevadí, že jsem neuměla rovnice o dvou neznámých...
A jaký je názor pedagoga a psychoterapeuta?
Odpovídá Jana Divoká:
Jsem učitel, pro kterého by známky vůbec nemusely existovat. Za tím jedním číslem z daného předmětu se totiž skrývají různé věci. Já se dívám na děti jako na individuality. Každé má své silné i slabší stránky, ale každému by mělo být umožněno, aby měl šanci najít svou cestu životem a být na ni spokojený, jak jen to jde. Děti by se měly naučit především učit a ne se stát lovci známek. Spíše než na známky bych se dětí tedy ptala, co je baví, v čem jsou dobré a co by chtěly dál poznávat a naučit se. V tom bychom je my pedagogové i rodiče měli podporovat.
- Kontakt: Jana Divoká, www.respekton.cz
Přečtěte si také:
- Jana Divoká: S respektem k lidem, jejich radostem i starostem, s respektem sama k sobě
- Tiffany, Lucie Vondráčková, Debbie Gibson, Miley Cyrus, Danielle Bradbery - děti, které nám zpívaly a zpívají
Nový komentář
Komentáře
Já jsem teda velice ráda, že my u našeho syna nikdy neměli problém s tím, že by domů nosil špatné známky. Spíše naopak. Ve své třídě byl jedním z nejlepších. Však i na poslední vysvědčení v deváté třídě měl pouze jednu dvojku. To považuji za velký úspěch. I absolventské mikiny si jako třída nechali udělat velmi pěkné. Teď už se ale nemůže dočkat až půjde na střední. Já jen doufám, že tam s těmi dobrými známkami bude pokračovat. :)
"Děti by se měly naučit učit se, ne se stát lovci známek. Já bych se dětí ptala, co je baví" ... Co děti baví? Tablet, počítač, mobil.
Do základní školy mi již chodí pouze nejmladší dcera a ta má vysvědčení více než dobré. Dárečky dávám ráda a nejraději za vysvědčení knihu. Ovšem vzhledem k tomu, že dcera navštěvuje knihovnu a co týden dá dvě až tři knihy, tak dostane hřeben na své nepoddajné dlouhé a vlnité vlasy.
Jako perličku snad mohu jen napsat, jak starší dcera v šesté třídě málem propadla. Z učení byla nešťastná a přestože se učila stejně měla smůlu a na škole se trápila. Místo dárku za vysvědčení jsme jí slíbili, že ji dáme na jinoiu školu a tak se také stalo. Na jiné škole již takové trápení neměla a já pochopila, že prostě na původní škole měla problém s pedagogem a to ne malý... Dnes studuje VŠ a je spokojená. Než tam však šla nebyla si jistá a samozřejmě vystudovala SŠ a následně dvě VOŠky, než si troufla. A paní učitelka, co jí učila? Tak ta tomu nemůže věřit..., měla jí za hloupou!!! A mimochodem mi při každé třídní schůzce potutelně říkala "že zrovna ty máš s děckem takovou smůlu"
- ne, ne, nemám byla a je skvělá a to nejenom v učení
Rikina — #24 výstižné


Rodiče,dnes se už nic nezachrání. Nevyhrožujte dětem, teď je třeba zachovat klid. Každoročně dost dětí utíká,neboť se bojí domácího trestu,nebo volá na Linku důvěry (což je to lepší ).
Já za vysvědčení každý rok dostala prázdniny
.
Lenka.Nova13 — #23 ... že bys měla jít s tou reklamou do háje zelenýho a už se nevracet, puso.
Zdravím, myslím si, že nějaká maličkost děti potěší. Koukejte na tyhle stránky: http://www.originalnidarky.cz/120-darky-pro-deti. Dají se tam najít netradiční dárky. Co myslíte?
Pentlička — #5 my jsme taky byli experiment, v pololetí první třídy taky bylo slovní hodnocení. Mrzelo mě, že nemám tu velkou jedničku jako děcka ročník přede mnou a vlastně i po mně pak.
Zrovna dneska jsemvysvětlovala dětem proč je a není vysvědčení tolik vůležité. Vůbec to nebylo lehké. Je fajn, že si je učitelé oznámkují z matematiky a z češtiny, ale pro život je jim daleko důležitější umět se o sebe postarat, nenechat se sebou vláčet, býs slušný a milovat bližní své. Ale to mají děti dstat z domova od rodičů. Škoda je moudrosti nenaučí. Na to mají náš!
https://dusevnizdravi.wordpress.com/2016/01/27/hudba-jako-transformacni-zdroj/
děti se nemají stresovat kvůli vysvědčení že je rodiče seřezají,potom utíkají z domu.Ne každé dítě může být jedničkář
Alla 11 — #17 a tohle by si rodiče měli pověsit nad postel a každý večer povinně přečíst
Jako dítě bych se cítila neoceněná, kdybych neměla známky, mně se to líbilo, dostávat jedničky. Proč by se měl člověk snažit, když by za to nic nebylo?
Nějaké slovní ohodnocení by mi mohlo být ukradené, ostatně i dneska v práci mě zajímá to číslo na výplatní pásce, slovním ohodnocením bych nezaplatila nájem ani jídlo. Jo, pochvala je taky prima věc, ale je to takový bonus navíc. A jako rodič jsem taky ráda za to, že potomstvo nosilo známky, je to stručné a jasné vyjádření jejich činnosti, a detaily mi pověděly učitelky na třídních schůzkách. Vysvědčení je jakési shrnutí, ne román. Navíc teda lituju ty učitele, co musí ty slohové práce psát - co si asi tak mají vymyslet, aby měl každý žák nějaké svoje speciální hodnocení, a neopakovalo se to.
No a kdyby se mě někdo na základní škole chtěl vyptávat, co mě baví a co bych chtěla dál poznávat a učit se, tak koukám jak puk a nevím. Jak má dítě vědět, co chce vědět, když ještě nic o ničem neví? Neví ani, co se vůbec může o světě dozvědět a kolik toho asi tak může být. Já chtěla vědět všechno, páč jsem zvědavá a bavily mě všechny předměty.
Prof, PhDr.Zdeněk Matějček, CSc, vynikající a světově uznávaný dětský psycholog v jedné své publikaci napsal:
Není sice možné každé dítě všemu naučit
ale je možno zajistit mu porozumění a náležité
výchovné vedení.Není možné učinit každé
dítě nadprůměrně vzdělaným,ale je možno mu dát
předpoklady,aby mohlo uplatnit své záliby
a schopnosti,což bude nejspolehlivější základnou
vývoje jeho osobnosti.Je především v moci
rodičů a vychovatelů,aby naučily dítě nejen
logicky a samostatně myslet,jednat a tvořit,
ale i šťastně žít.
Pamatuji si to pořád. K tomu netřeba nic dodávat.
moje máma je učitelka,ale až na střední jsem konečně nosila, jen výborné, ale i tak mě mamka nikdy za známky nepeskovala, můj synek zítra donese poprvé vysvědčení, učitelku má velmi přísnou, která své děti zná a přistupuje k nim velmi dobře, jeho učení baví, jde mu a knihu jako dárek za to, že se snaží dostane určitě- tak jako jsem dostávala já
Pentlička — #5 Moje vnučka chodila do nové školy a novým programem a přístupem k žákům i rodičům.Určitá volnost tam byla,ale i svobodné názory a hlavně si mysím,že i zdravé sebevědomí.Děti se naučily obhajovat svoje názory a nestydět se za ně,i když byly rozdíllné od těch učitelových.V první třídě měla slovní ohodnocení,ve druhé a třetí třídě také,ale přibyly k němu i známky.A když jsem četla slova paní učitelky,vehnalo mi to slzy do očí.Vystihla dítě 100X lépe,než nějaké známkování.Byla na to náležitě pyšná a cenila si toho víc,než známek.Učila se vždycky výborně.
Dětem jsem vždy koupila drobnost za vysvětčení.
Já říkám pořád,že známka je jenom číslo napsané na papíře.Nemusí vždy vypovídat o dítěti všechno.Ať si kdo chce co chce říká,někdo prostě nemá na učení buňky.Chci říct,že prostě někdo se snaží a nejde mu to tak,jak by třeba rodiče očekávali.Proto nemá cenu děcko hned zatracovat. Z každého holt nemůže být inženýr,právník nebo ekonom.Pro mě bylo důležitější,aby dítě bylo šťastné,aby se netrápilo víc,než bylo potřeba.Někdo je šikovný na ruce,někdo dokáže druhému pomoci,umí hrát na housle,nebo hraje fotbal,vyniká ve sportu,krásně maluje....
Ano, známky jsou důležité, jelikož škola je jediná povinnost, kterou to dítě má. Tak se tomu snad může trochu pověnovat. Pokud ze sebe dalo maximum a známky přesto nejsou vynikající, pak teprve je třeba říct: "nevyšlo,to, snažil ses a já z tebe mám radost." Ale nikdy nebudu omlouvat špatné známky a snižovat jejich význym, když vím, že jsou za flákání, zapomenuté úkoly a laxní přístup ke škole. V práci mne také nikdo neödmění za nicnedělání, tak ať to děti pochopí už od začátku.
Samé jedničky jsem měla jedinkrát v životě a to na nástavbě v skoro 22 letech. Škrábala jsem (a doteď se to nezlepšilo) a tak jsem prostě nemohla mít z češtiny 1. Mám 2 VŠ (poctivě dlužno dodat, že dálkově a v dospělosti) na rozdíl od sestry, která měla samé jedničky celý první stupeň, maturitu udělala s odřenýma ušima na podzim a kterou mně těch 5 let stále dávali za vzor....