menstr.jpg

Foto: Shutterstock

„Něco už jste zhubly a teď se věnujete tomu, abyste shodily posledních 10 kilo. Takže zintenzivníte svůj trénink a budete cvičit čtyři až pět dní v týdnu po 45 minutách. Sledujete také kalorie. A pak vám najednou vynechá menstruace. Je to normální?“ zeptala se Bhakti Kapoor ve svém příspěvku na Instagramu.

Zatímco mnoho žen během sportování věří, že je zastavení menstruačního cyklu normální, není tomu tak! „Může to znamenat vážný problém,“ říká odbornice. Vysvětlila, že když tělo nemá dostatek energie, aby udrželo systémy v chodu, odvádí energii pryč od těch nepodstatných, jako jsou reprodukční a růstové systémy, včetně budování kostí. Výsledkem je, že hypotalamus, oblast v mozku, zpomaluje nebo zastavuje uvolňování hormonů, které řídí ovulaci.

Bhakti Kapoor vyjmenovala tři způsoby, jak se vyhnout vynechání menstruace při nadměrné fyzické zátěži:

  • Naplánujte si čas, kdy si během týdne můžete odpočinout a prostě nedělat nic.
  • Neustálá dieta s deficitem kalorií vašemu problému také nepomáhá. Zaměřte se na výživnější jídla.
  • Zaměřte se více na své zdraví než na svůj vzhled. Pokud nemáte menstruaci, není to zdravé. A zdraví je důležitější než vzhled. 

Změny ve vašem menstruačním cyklu mohou být nepatrné nebo extrémní, v závislosti na tom, jak vaše tělo reaguje na zvýšenou úroveň aktivity. „Cvičení samo o sobě nezpůsobí zastavení menstruace. Je to nesoulad mezi spotřebovanou a využitou energií, což vede k tomu, čemu se říká nízká energetická dostupnost (vyjadřuje energetický příjem nedostatečně pokrývající funkční potřeby organismu poté, co je odečten tréninkový energetický výdej; pozn. redakce),“ uzavřela.

Zdroj: Instagram Bhakti Kapoor, Co je nového ve světě sportovní výživy (Michal Kumstát, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Brno, Česko)