Je to ohraná písnička i věčné téma, novodobá mantra a časté přání mužů i žen napříč generacemi. Hubnutí. Řada z nás jej úspěšně zvládla, mnozí po nějaké době zase úspěšně přibrali. Jak na to, aby se (z)hubnutí dařilo, neztráceli jste motivaci a přestali být sami sobě věčně nespokojeným kritikem? Kromě zdravého jídelníčku a aktivního životního stylu je dobré držet se následujících zásad:

62cbf4e72590dobrazek.png
Foto: Shutterstock

Najděte si správný pohyb

Bez pohybu není hubnutí, bez hubnutí dlouhodobě udržitelná motivace. Proto je zásadní najít pro sebe sport, na který se budete alespoň trochu těšit. Na výběr je řada možností, a zejména ve větších městech máte co zkoušet. Určete si preference (uvnitř nebo venku, hromadně, samostatně nebo s trenérem, ženské nebo smíšené fitko a podobně) a na základě toho volte aktivitu. Zamyslete se nad tím, jaký sport jste už zkoušeli, případně která fyzická aktivita vám šla, když jste byli mladší; i z toho můžete vycházet. Výběr sportu nepodceňujte, protože jde o nedílnou součást „motivačního balíčku“.

Začněte cvičit ve skupině

Mnohým zpočátku vyhovuje cvičení ve skupině. Ocitnete se v kolektivu podobně naladěných lidí, potvrdíte si, že zdaleka nejste sami, komu to či ono nejde, kdo se potí i funí, trápí se s nadbytkem kilogramů a nedostatkem motivace. Navzájem se podpoříte, ztratíte počáteční ostych, navážete nová přátelství, přijmete případné výzvy. Ze skupinového cvičení pak můžete volně přejít i k samostatným tréninkům, anebo přidat další skupinovou aktivitu. Je spousta možností a ještě víc stejně se snažících jedinců, kteří vám dodají chybějící motivaci.

Neporovnávejte své (ne)úspěchy s ostatními

Každý je jedinečný, má unikátní „výbavu“ a dispozice. Každé tělo funguje jinak, záleží i na životním období, pohlaví a věku. Ctěte vlastní nastavení a zbytečně se neštvěte. Buďte důslední v rámci svých možností, ale nezlobte se na sebe v okamžiku, kdy příležitostně porušíte svůj obvyklý režim. Nikdy se neporovnávejte s druhými a radujte se z vlastních úspěchů, byť naoko menších a za vyšší cenu. Neberte cvičení a zdravou stravu jako dogma, uvolněte se, protože potom půjde všechno snáz a radostněji.

Necvičte za trest

Nikdy si neordinujte aktivitu jako trest za to, že jste porušili svůj redukční režim a dopřáli si mlsání navíc. Takové nastavení nefunguje, přesněji řečeno funguje jinak, než je žádoucí. Naučte se cvičení a pohyb obecně brát jako přirozenou součást svého života a metodu, jak si vyčistit hlavu. Jde o způsob aktivní relaxace i mozkové regenerace, jejichž vedlejším (a milým) produktem jsou ubývající kila.

Vymyslete systém odměn

Trochu si hrajte a přemýšlejte o svých aktivitách s dětskou lehkostí. Vymyslete vlastní systém odměn, stanovte si dílčí cíle, za které se po jejich dosažení odměníte. Držte se při zemi, nebuďte k sobě ale ani přehnaně jemní. Odměna by vždy měla korespondovat se snahou, jinými slovy není žádoucí ani dostatečně motivační odměňovat se za každý ztracený kilogram nákupem nového parfému či drahých lodiček.

Klaďte si reálné cíle

Abyste ani v dlouhodobějším horizontu neztratili motivaci, je nutné stanovit si reálné cíle. Buďte soudní a vědomí si vlastních možností a nastavení. Jste-li přirozeně endomorfní typ, tedy člověk s pevnou tělesnou stavbou a dispozicemi k ukládání tuku, jen sotva pro vás bude dosažitelná postava vyhublé modelky à la Twiggy. Vařte z toho, co máte, ctěte své genetické dispozice a nesnažte se být někým jiným. V opačném případě to s vaší počáteční motivací půjde rychle z kopce.

Propojujte

Neberte pohyb jako oddělenou součást svého života, ale naopak jej vezměte maximálně na milost. Fyzická aktivita by neměla končit zaklapnutím dveří tělocvičny, ale přirozeně pokračovat dál. Namísto výtahu volte schody, maximálně využívejte pěší chůzi (jde o ten nejpřirozenější pohyb, který ovládá každý), během sezení u počítače se tu a tam protáhněte, jdete-li vysypat koš, oběhněte blok, vymýšlejte zkrátka způsoby, jak si pohyb přirozeně užívat a mít jej za přirozenou součást života. Každý krok navíc se počítá a v konečném důsledku se projeví na celkovém výsledku. To samozřejmě podpoří a pomůže udržet další motivaci.

Čtěte také:

Zdroj: osobní zkušenost autorky, healthline.com

Reklama