Držet je v anonymitě? V každé zemi je to jinak, většinou to ale vychází přímo z lokálních zákonů. Věděli jste, že v některých státech USA se výherce musí k výhře veřejně přihlásit, jinak ji vůbec nedostane? V asijských zemích si pro výhry lidé chodí v originálních maskách, aby zveřejnění svého obličeje předešli. A ve Skandinávii? Tam se sousedem výhru oslavují rovnou celé vesnice, závist je pro ně totiž cizí slovo.

Číně, nebo třeba na Jamajce, se každý výherce musí povinně účastnit focení a převzetí symbolického šeku s výhrou. Loterie výhercům však výrazně doporučují zůstat z bezpečnostních důvodů raději v anonymitě a nabízejí jim možnost přijít na předání se zakrytým obličejem. Během posledních let se tam proto zaběhla tradice nosit na přebírání šeku výrazné barevné kostýmy zvířat, pohádkových postav, nebo hraček. Nedivte se tedy pokud v čínských novinách uvidíte Mickey Mouse, jak přebírá pohádkou sumu peněz.

Ve Skandinávii si loterii anonymně vůbec nezahrajete. Všechny sázky jsou tam možné pouze přes hráčskou kartu, která je úzce propojená s konkrétní osobou a jejím bydlištěm. Logicky je tam tedy ihned po losování jasné, kdo je oním šťastlivcem. Severskou raritou jsou skupinové sázky. Není výjimkou, že společně sází celá ulice. Díky hráčským kartám pak loterie výhry vyplácí všem lidem dle platných pravidel, aby se předešlo jakémukoliv sporu. Loni v únoru si například skupina čtyř Finů vsadila sázku pro pět osob v Eurojackpotu, každý tedy zaplatil 1,25 sázky. Společně vyhráli hlavní jackpot.

Většina evropských zemí se v zákonech ohledně anonymity výherce drží hodně při zemi. V České republice se o konkrétních lidech nemluví, pravidelně se zveřejňuje pouze kraj, kde výhra padla. „Společnost Sazka smí uveřejnit tvář a jméno výherce pouze v případě uzavření vzájemné marketingové smlouvy přímo s výhercem. Zveřejnění výherců probíhá zejména u věcných výher, jako byla například Cesta kolem světa v Eurojackpotu,“ upřesňuje Václav Friedmann, ředitel komunikace Sazky. Lidé nejčastěji souhlasí se zveřejněním jména a fotky, protože mají pocit, že by to stejně jejich okolí poznalo, a tak svým zveřejněním rovnou chtějí předejít spekulacím.

Velmi podobné je to i v dalších evropských zemích. Například ve Francii se výherci také neukazují, často se tam ovšem natáčí rozhovor s výhercem, který je otočený zády ke kameře. Všechna tato opatření logicky vycházejí ze strachu o výhercovu bezpečnost a jeho komfort v souladu s okolím. Výherce je po uveřejnění totiž často středem nepříjemného zájmu okolí, které mu buď závidí nebo třeba očekává nějaký dar, či půjčku. Evropskou výjimkou je pouze britská Národní loterie, která nabízí výhercům možnost volby. Paradoxně si většina Britů volí uveřejnění své osoby a stávají se místními celebritami.

Stejně jako Britové to mají i Australané a Novozélanďané. Také si mohou vybrat, a také většinou volí veřejnou cestu. Za Atlantským oceánem je to ovšem úplně jinak. V Kanadě není možné zůstat anonymní v žádné z provincií. Tato pravidla tam platí dlouhodobě a jsou pečlivě dodržována. Tedy kromě jednoho případu z roku 2007 v Quebecku. Tehdy nezveřejnili fotku výherců přibližně 4 milionů amerických dolarů, protože by to bylo v rozporu s jiným tamním zákonem, a sice zákonem o zákazu burek.

Nejroztříštěnější v názorech na toto téma je pochopitelně Amerika. Možnost zůstat anonymní nabízí pouze následující státy: Delaware, Kansas, Maryland, Severní Dakota, Texas, Ohio, Georgia and Jižní Karolína. Naopak naprosto nemožné je zůstat anonymní ve státech jako je Kalifornie, Washington D.C. a Wisconsin, kde je to zákonem nařízeno z důvodu ochrany před podvody. U ostatních států je možné svěřit výhru tzv. trustu, tedy právnické osobě, kterou výherce vytvoří a vyhne se tím zveřejnění svého jména.

Nebyla by to ale Amerika, kdyby se tam kvůli tomu výherci často nesoudili. Například loni tam spor s loterií ohledně anonymity vyhrála Američanka Jane Doe z New Hamshire. Nechtěla uveřejňovat svou identitu, ale zároveň nechtěla přijít o svou výhru 560 milionů amerických dolarů. Žaloba se jí vyplatila. Tvář ukazovat nemusela, skrze média proběhlo pouze její jméno, kterých je v USA na tisíce.

Reklama