Vyhlazuje a zjemňuje pleť, udržuje ji pružnou a redukuje vrásky. Navíc napomáhá jejímu rychlejšímu hojení a regeneraci, maže pigmentové skvrny, vyhlazuje a zesvětluje jizvy a poradí si i s akné. Vitamin je A je kouzelníkem, bez něhož se ve snaze o pěknou a mladistvou pleť neobejdete.

reve.jpg
Foto: Shutterstock

Čím vitamin A prospívá pleti? Podporuje:

  • dozrávání epitelových buněk,
  • tvorbu kolagenu, a tím i pružnost a vyhlazení pleti,
  • jemné odloučení odumřelých kožních buněk ze svrchních vrstev pleti,
  • obnovu a regeneraci pleti,
  • boj s volnými radikály, je významným antioxidantem.

Kde vitamin A se bere?

Jen pro představu - pojem vitamin A zastřešuje řadu sloučenin. V těle se v něj přeměňují například takzvané provitaminy A, kam patří karotenoidy, především betakaroten. Základní a nejvýznamnější látkou, která představuje čisté „Áčko“ je ovšem v tucích rozpustný retinol. Právě ten využívají i kosmetické firmy v přípravcích proti stárnutí pleti a v boji s akné. Ovšem pozor! Retinol je na rozdíl od ostatních zdrojů vitaminu A jediný toxický, což znamená, že se jím lze předávkovat.

Ve stravě najdete vitamin A především v játrech, rybím tuku, tučných rybách, mrkvi, dýni, zelených a žlutých listech, špenátu, kapustě, petrželové a kedlubnové nati, melounu, meruňce, zelí, brokolici, kukuřici, ve vaječném žloutku nebo v mléce.

6144688ca5bdfobrazek.png
Foto: Shutterstock

S vitaminem A si skvěle rozumí zinek. Ten je pro jeho vstřebávání a využití dokonce klíčový a jeho absence může způsobit i nedostatek „áčka“.

Jak poznat, že trpíte nedostatkem vitaminu A?

Nejprve se to projeví na pokožce. Je suchá, olupuje se, dochází k nadměrnému rohovatění (hyperkeratóze), objeví se akné. Poznat je to i na vlasech, které jsou suché a třepí se, nebo na lámavosti a pomalém růstu nehtů. Dochází i k vysychání sliznic. K vážnějším projevům nedostatku vitaminu A pak patří šeroslepost, nechutenství, zástava růstu, snížení imunitní odolnosti, poruchy plodnosti a krvetvorby. Jenže aby to nebylo jednoduché, podobné příznaky se objevují i při příliš vysokém příjmu tohoto vitaminu.

Kolik retinolu je už příliš?

Doporučená denní dávka retinolu pro děti je 0,4 - 0,6 mg, u dospělých 0,8 - 1,0 mg. Předávkování retinolem. Vyšší příjem retinolu může způsobit chronickou otravu. Je znám případ otravy při každodenní konzumaci tresčích jater. Rizikovými dávkami vitaminu A jsou pro dospělé dávky přesahující desetinásobek doporučených hodnot podávané po delší dobu. Vyšší dávky (nad 0,8 mg/den) u těhotných žen mohou vést až k poruše vývoje plodu. Jednorázový příjem 500 mg vitaminu A u dospělého člověka způsobí bolení hlavy, silnou únavnost, nevolnost a kožní problémy, které odezní do 36 hodin.

Zdroj: Bezpečnost potravin

Použití kosmetiky s retinolem má svá pravidla

Pokud na produkty obohacené o vitamin A není pokožka zvyklá, mohou způsobovat její jemné zarudnutí, vysušení a olupování, což je v malém měřítku žádoucí. Jde o proces obnovy. Je však důležité následně dopřát pokožce bohatší hydrataci. Pokud je zarudnutí výraznější, je vhodné snížit frekvenci aplikace a daného produktu.

  • Je dobré začít s používáním přípravků s nízkým obsahem retinolu jen dvakrát do týdne. Jak si pleť začne zvykat, můžete frekvenci aplikace navyšovat. Stejně tak i koncentraci účinné látky.
  • Čím je pleť zralejší, tím častější dodávání retinolu potřebuje.
  • Aplikovat přípravky s retinolem je vhodné večer. Nesvědčí mu totiž vystavení slunečnímu záření – hrozí tvorba pigmentových skvrn.
  • Pokud už na denní světlo musíte, použijte opalovací krém s dostatečným UV faktorem. Měl by vás ochránit.
  • Opatrně s retinolem v těhotenství, (po)užívání vždy konzultujte s lékařem, abyste neohrozila plod.

Zdroj informací: Bezpečnost potravin, Wikipedia, Vitalion

Čtěte také:

Reklama