Kvalifikovaná a sympatická instruktorka nebo instruktor aerobiku je hlavním předpokladem kvalitní lekce cvičení – hodina vás musí nadchnout, ale také je třeba mít jistotu, že jste po celou dobu v tělocvičně pod odborným vedením.

Sami jste již asi poznali cvičitelku, která lidi nedokáže zaujmout, na své hodiny chodí pozdě, nepředstaví se, neseznámí s obsahem hodiny, takže není jasné, co bude následovat. Naopak existují instruktoři ochotní, slušní, zkušení, jejichž hodina zaujme, nakazí a vy pak ze cvičení odcházíte opravdu uvolnění s dobrým pocitem.
Kde a jak ale takovou cvičitelku (cvičitele) hledat? Připravili jsme tu pár bodů, na které byste se měli zaměřit:

1. certifikát
V současné době by měla všechna fitcentra zaměstnávat vyškolené instruktory a instruktorky. Přehled škol, které tato osvědčení vydávají, můžete najít v odkazech. Tento certifikát zaručuje, že instruktor, kterému jste v hodině vydáni víceméně napospas, bude mít široké znalosti anatomie, fyziologie lidského těla a bude tedy vést hodinu tak, aby vám bylo cvičení ku prospěchu a ne ke škodě.

2. zájem
Cvičitelka by na svou hodinu měla přijít včas. Chodí-li pravidelně pozdě, nemá připravenou hudbu apod., zřejmě jí na svých cvičencích příliš nezáleží. Instruktorka by se měla samozřejmě představit, pozdravit, ujistit se, zda mezi cvičícími není někdo nový, seznámit s obsahem hodiny. V případě, že jste na aerobiku poprvé, klidně se přihlaste, správná cvičitelka by vám měla vysvětlit, jak bude hodina vypadat, co vás čeká a nemine a hlavně by vám měla dodat odvahu a neodradit vás. Zcela jistě by se také měla zeptat na váš zdravotní stav a v průběhu hodiny upozorňovat na možné negativní důsledky určitých cviků, jichž byste se měli vyvarovat. Pokud vám během lekce nebyly jasné některé kroky či cviky, nebojte se cvičitelky zeptat a nechat si všechny nejasnosti vysvětlit. Cvičitelé tu jsou pro vás!!!

3. motivace
Při cvičení by vás měla instruktorka zaujmout svým vystupováním a dobrou komunikací. Začne-li cvičit, téměř nemluví a jen občas uslyšíte nejasný povel, asi to nebude to pravé. Choreografie by měla být přizpůsobena pokročilosti cvičících a zaměření hodiny (pokud např. navštívíte hodinu Body-stylingu, určitě byste neměli prvních třicet minut strávit cvičením složitých a rychlých „tanečků“). Jak už bylo řečeno v předešlém článku, nejde o to lidi uhonit a zcela vyčerpat, cvičení naopak má vašemu tělu prospívat. K tomu také přispěje instruktáž techniky cvičení, oprava chyb, ukázka správného provedení cviků a jeho užitečnosti pro nás (např. při posilování).

4. zábava
Cvičitelka by měla na hodinu přijít připravena, neměla by improvizovat a cvičit bez připraveného plánu. Určitě každý z nás uvítá nové nápady, obměny a různé nové varianty cviků, jejich vazeb a vůbec celé hodiny. Vy byste se měli na hodině uvolnit, odreagovat, bavit se, zkrátka si ji opravdu užít. Instruktoři by na vás neměli přenášet svoji špatnou náladu a negativní emoce. Cvičí přece kvůli vám a pro vás a jsou za to placeni. Dobří cvičitelé umějí zvednout vaši náladu, být milí, povzbudit vás a hlavně - mají rádi lidi.

5. zbytek je na vás
Konečné rozhodnutí, jakého instruktora a jakou lekci si zvolíte, je ale na vás. Jen vy sami víte, jaký typ člověka a jaký způsob vedení hodiny vám vyhovuje. Každému sedne jiný styl, a proto se žádný instruktor nemůže zavděčit všem. Pro vás je ale důležité, abyste pečlivě zvážili a vybrali člověka, který vám opravdu vyhovuje, motivuje a neodradí od dalšího cvičení. A k tomu vám držíme pěsti.

 

Připravily: instruktorky aerobiku

Převzato z www.aerobics.cz