„Objednala jsem si od jedné maminky na sociálních sítích balík oblečení pro syna. Žádné staré hadry, ale značkové věci, minimálně nošené. Vyměnily jsme si pár milých zpráv a já jí poslala předem na účet 1 500 korun. Jenže zásilka nikde. Je to už skoro měsíc a její profil na internetu je zrušený. Prostě jsem naletěla. Přitom vypadala jako slušná paní,“ lituje své důvěřivosti Šárka (31), která si dotyčnou prodejkyni dostatečně neprověřila. To je přitom při nakupování od neznámých prodejců z online prostředí podle odborníků naprostý základ.
Foto: Shutterstock
Není nabídka podezřelá?
Jestliže je cena za danou věc nápadně nízká, je potřeba zpozornět. Málokdo chce na prodeji prodělat, když už se namáhá s inzerováním dané věci. Vždy také dbejte na to, aby bylo zboží detailně nafocené, případně si vyžádejte také video, kde budou vidět i případné vady na kráse.
Pátrejte v hodnocení kupujících i mezi přáteli
Uživatelský profil prodávajícího může na první pohled vypadat věrohodně, dokonce v něm mohou být i rodinné fotky. Jenže to není zárukou, že účet není falešný a snímky kradené. Proto zapátrejte i mezi přáteli majitele účtu, nebo ještě lépe – prohlédněte si předchozí inzerci a hodnocení uživatele nakupujícími.
Zkuste najít prodejce mezi podvodníky
Důvěřuj, ale prověřuj, říká se. Třeba na speciálních stránkách, které vznikly speciálně pro lidi nakupující na online bazarech. Na www.podvodnabazaru.cz najdete nespočet podvodných účtů, emailů i samotných jmen prodávajících, s nimiž se obchodování už někomu před vámi nevyplatilo. Stačí zkusit zadat údaj do vyhledávače v databázi. Jen za letošní leden se tam objevilo 331 podvodných bankovních účtů.
„Portál vznikl za účelem možnosti nahlášení podvodníka z libovolného bazaru a propojení podvedených lidí. S velkým množstvím nahlášených podvodníků se vytvořila databáze a záhy se druhotným smyslem stala možnost vyhledávání a ověřování prodejců. Umožňujeme tak všem lidem veřejně na portálu vyjádřit pravdivě svoji zkušenost bez nutnosti registrace a podělit se o ní s ostatními,“ uvádí tvůrci webu.
Kromě toho se vyplatí zadat jméno nebo emailovou adresu také do některého z klasických vyhledávačů. Nikdy nevíte, co užitečného na vás vykoukne.
Chraňte se nákupem z ruky do ruky
Značka ideál je osobní schůzka a předání dané věci z ruky do ruky. Můžete si ji v klidu prohlédnout a rozhodnout se, zda vám za nákup stojí. Další možností je objednávka na dobírku, kdy peníze zaplatíte až doručovateli. Jenže ani to není bez rizika. Balíček sice stoprocentně dorazí, vy ale nemáte před zaplacením jistotu, co do něj prodejce skutečně zabalil.
Podvedeni můžete být i jako prodávající
Nejde jen o to, že si objednáte balíček, ale ten nikdy nedorazí. O peníze můžete přijít i jinak, a to třeba i jako prodávající. Stačí sdělit zájemci o nákup nebo prodej citlivé údaje ke svému účtu nebo zaplatit přes falešnou platební bránu, na niž vám pošle odkaz. Pak neztratíte jen placenou částku, ale klidně i veškerou hotovost na účtu.
„V současné době jsou podvodníci schopni napodobit platební bránu naší banky, která je k nerozeznání od skutečné. Je velmi důležité sledovat adresní řádek prohlížeče internetu. Zde lze odhalit, že se jedná o podvodnou bránu,“ doporučuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale jedním dechem dodává, že dnes už ani kontrola adresního řádku a tlačítko identity serveru (ikona zámku) není stoprocentní zárukou, že se nejedná o podvodnou stránku. „Spotřebitel může mylně nabýt dojmu, že pokud v adresním řádku je protokol HTTPS přítomen, webová stránka je bezpečná. Bohužel, téměř všechny podvodné stránky dnes již využívají zmíněný protokol, a proto kontrola adresního řádku, zda je přítomen protokol HTTPS a ikonka zámku, není zárukou, že se jedná o bezpečnou webovou stránku,“ uvádí.
Nenechte se zlomit nátlakem
Podvodníci často využívají triku s objednáním kurýra, který je údajně už na cestě k vám, takže je potřeba jednat rychle. Vyzvednout si na zaslaném odkazu své peníze, které kupující už údajně zaplatil, a sdělit svou adresu a údaje pro platební styk. „Při podobném způsobu komunikace si můžete být jisti, že jednáte s manipulátorem, který se vás snaží připravit o peníze. Zároveň platí, že zasílá-li vám prodávající či kupující jakékoliv odkazy, neotvírejte je. V lepším případě předáte osobní údaje neznámo kam, v horším přijdete o peníze,“ upozorňuje spotřebitelská organizace dTest a radí ukládat si veškerou komunikaci s druhou stranou. To je ostatně základem každého online obchodu, třeba i kvůli reklamaci dodaného zboží. Jde o důležité důkazy.
Dejte na detaily
Na podvod často ukáže i samotné vyjadřování druhé strany. „Při konverzaci si všímejte použitých formulací, slovních spojení, slovosledu, gramatických chyb a úrovně jazyka obecně. Kostrbaté formulace nebo podivné znaky mohou v textové komunikaci odhalit nezdařilý strojový překlad z orientálních jazyků, což opět nasvědčuje, že zájemce není tím, kým se zdá být. Důležitý je i kontext uváděných informací. Neváhejte proto některé své dotazy i opětovně zopakovat. Není vyloučeno, že se zájemce do svého projevu "zamotá". Zbystřete, pokud vám v průběhu delší komunikace podává jiné informace než na začátku, například o způsobu platby a doručení,“ doporučují odborníci z dTestu.
Naletěli jste?
Dali jste podvodníkovi své údaje a přístup k účtu? Okamžitě kontaktujte svou banku a Policii ČR na tísňové lince 158 nebo 122. „Každá minuta hraje roli, banka i Policie ČR se primárně snaží o zastavení pohybů na účtu. Důležité je také uklidnit se. Nejste jediní, komu se to stalo. Podle České bankovní asociace (ČBA) je průměrná škoda jednoho poškozeného při internetových podvodech 161 500 korun. Policie ČR uvádí, že se každý měsíc zdvojnásobí počet těch, kteří podvod nahlásí,“ dodává Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zdroj informací: dTest, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Podvod na bazaru, respondentka redakce
Nový komentář
Komentáře
Já na bazaru nic nekupuju. Manžel jo, ten v tom umí chodit, ale mě to nebaví. Hledat, jestli někdo něco má, to si radši koupím ty věci nové z e-shopů, ve kterých vím, že to je. Navíc když použiju slevový kupón z https://slevovykupon.net/ , tak taky ušetřím, takže ani nakupování v e-shopech nemusí být drahé.